Dette med garanti, leiebil osv er til en stor grad myte. Faktum er at alle biler som er solgt gjennom forhandler i EØS også kan gjøre garanti gjeldene hos autoriserte forhandlere i hele EØS. Så har man en Audi kjøpt ny i Tyskland som har et problem i garantitiden kan man gå til et hvilket som helt Audi verksted i Norge og få det fikset. Jeg har gjort det selv med en en Audi A5 som jeg kjøpte ny i Tyskland for endel år tilbake. Det var noe kluss med de adaptive Xenon lysene og Møller måtte bytte begge frontlampene uten at det kostet meg noe. Så får Møller verkstedet som utfører jobben dekket kostnadene sine gjennok intern fakturering mot Møller sentralt eller Audi sentralt på en eller annen måte.
Standard for Audi kjøpt ny i Tyskland er 2 år fabrikkgaranti. Standard for Audi kjøpt ny i Norge er 5år fabrikkgaranti begrenset til 100.000km. Men i Tyskland kan man kjøpe garantiforlengelse opp til 5år og 150.000km. Det som er ganske vanlig på de "tyske" e-tron som selges på finn er at de har 5år og 100.000km altså samme som i Norge. Har sett noen få som bare har 2år garanti. I teorien kan en Audi fra Tyskland ha bedre garantier enn en som er kjøpt ny fra Møller hvis man går for en med 5 år og 150.000km. Får du da en feil på en 4 år gammel bil som er gått 120.000km vil du få det dekket hos Møller i Norge, men ikke med en Audi som er kjøpt ny i Norge.
Leiebil som er del av Audis mobilitetsgaranti er begrenset til 5 dager. Har opplevd det en gang startsperren låste seg på en Audi B7 og bilen måtte taues in til Møller. Der sto den i 10 dager siden de måtte vente på deler fra Tyskland. Jeg fikk leiebil i fem og deretter valget mellom å betale de neste dagene selv selv eller levere leiebilen tilbake. Det spiller ingen rolle om bilen er kjøpt ny i Norge eller Tyskland og om man har brukt norsk eller tysk verksted, men bare om serviceplanen er fulgt og om man har brukt offisielle Audi verksted i EØS.
Det lønner seg å kjøpe Audi ny i tyskland. Jeg satte meg på venteliste for e-tron i Norge april 2017 og i Tyskland i september 2018 (det var da ventelistene åpnet i de respektive landene). Når bestilling åpnet fikk jeg 0% rabatt på på bestilling av ny e-tron i Norge. Ved bestilling i tyskland fikk jeg 11.5% rabatt på de tyske prisene. Så den e-tron jeg bestillte i Tyskland hadde en tysk listepris på EUR 113,500 inkl. tysk moms. Etter rabatt er prisen EUR 100,500 og etter fratrekk av tysk moms må jeg betale EUR 84,400 eller i underkant av NOK 820,000 ved kurs 9,7. Det er en bil som ville kostet over NOK 950,000 hos Møller (med vinterdekk 980,000). Den har selvfølgelig garantiforlengelse til 5 år og 100,000km og alt av utstyr med unntak av massasjeseter (gikk for S-Sportsseter). Den blir levert i Juni, 3-4 uker senere enn om jeg hadde bestilt i Norge.
Siden jeg hadde tidlig reservasjon i Norge bestillte jeg opp en bil i Norge også som jeg har solgt videre på Finn. Jeg kjøpte med norske 20" vinterdekk og solgte den videre på finn uten vinterdekk for omtrent samme pris som jeg betaler Møller med vinterdekk.