Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Import av e-tron fra Germania

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 29. april 2019, klokken 21:49

« forrige - neste »

Tiger123


De E-tron som kjørte VIP trafikk i f eks Åre, eller Ski-vm, var de nordiske de da?

opheim

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 30. april 2019, klokken 23:03
Hvorfor er det ikke en masse på Finn, hvis en kan hente enkelt?

Det har vært tyske e-tron på Finn en god stund, avsløres av andre konfigurasjoner enn de som har vært levert i Norge. Men ingen av dem (som jeg har sett i hvert fall) opplyser i annonsen at bilene er importert, eller at de har dårligere varmeanlegg enn de norske bilene. Er vel helt i grenseland til villedende/mangelfull markedsføring, men man må vel anta at det i hvert fall blir opplyst ved salg. I motsatt fall ryker de på en smell opp mot lovverk knyttet til selgers opplysningsplikt.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Bjoris

Sitat fra: opheim på onsdag 01. mai 2019, klokken 08:54
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 30. april 2019, klokken 23:03
Hvorfor er det ikke en masse på Finn, hvis en kan hente enkelt?

Det har vært tyske e-tron på Finn en god stund, avsløres av andre konfigurasjoner enn de som har vært levert i Norge. Men ingen av dem (som jeg har sett i hvert fall) opplyser i annonsen at bilene er importert, eller at de har dårligere varmeanlegg enn de norske bilene. Er vel helt i grenseland til villedende/mangelfull markedsføring, men man må vel anta at det i hvert fall blir opplyst ved salg. I motsatt fall ryker de på en smell opp mot lovverk knyttet til selgers opplysningsplikt.

Greit å være obs på ja! Dette med garanti er jo også veldig viktig på en så dyr og ikke minst komplisert og ny bil

JorgenM

Husk at det kan være vanskeligere å få solgt en import-bil også. Selv holder jeg meg i alle fall unna :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Counterpointer

Med tanke på at flere norske E-Tron har stått på verksted i over en mnd på grunn av sofwareproblemer, så hadde jeg ville forsikret meg om at bilen var dekket av garanti i Norge.

Øyvind.h

Høres merkelig ut om garantien ikke skulle gjelde i Norge?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: el-sprell på onsdag 01. mai 2019, klokken 17:23
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2019, klokken 17:21
Høres merkelig ut om garantien ikke skulle gjelde i Norge?

Jepp. Er nok mer et stikk for å påpeke at det har vært problemer på noen biler :)
Absolutt ikke noe stikk, flere importører gir ikke lånebil på importbiler og det er ekstra kjipt når det er lange opphold på verksted !

Men selvfølgelig tas det på verste måte

Øyvind.h

#22
Mitt poeng var at det ville overraske meg stort om Audis europeiske garanti ikke skulle gjelde i Norge.
Jeg har heller ikke fått inntrykk av at lånebiler har sittet løst ved trøbbel med Møllers E-Tron biler så langt, men så lenge Audi leverer bra og relativt feilfritt bør det jo holde med ordinære service (og fiks av evt pirk i forbindelse med det). Det er jo spesielle tilfeller vi hører ift lang rep-tid om og er privatimport-bilen inne for service/garantiarbeid og de bricker sw fullstendig med ukevis på rep må de hoste opp lånebil.

Opplevelsen vil sikkert være annerledes for de som er helt avhengig av bil i hverdagen og/eller ikke har servicesenter liggende nære jobben slik jeg har i Oslo.
Men med 100k+ spart på prisen kan man kanskje ofre noen tusenlapper på nabobil om det utenkelige skulle skje? Nærmeste nabobil fra meg koster 200,- dagen, er elektrisk og dekker alt hverdagsbehov.

Edit: Tok meg igjen friheten å kikke etter garantiinfo på tyske nettsider. Der står følgende:

Sitatkrav under garantien kan kreves kun hos autoriserte Audi partnere i EU og i det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS), inkludert Sveits ..
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 01. mai 2019, klokken 21:54
Sitat fra: el-sprell på onsdag 01. mai 2019, klokken 17:23
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2019, klokken 17:21
Høres merkelig ut om garantien ikke skulle gjelde i Norge?

Jepp. Er nok mer et stikk for å påpeke at det har vært problemer på noen biler :)
Absolutt ikke noe stikk, flere importører gir ikke lånebil på importbiler og det er ekstra kjipt når det er lange opphold på verksted !

Men selvfølgelig tas det på verste måte
For mange år siden snakket jeg med noen som ikke fikk hjelp av Nissan, for en importert Leaf. Så det er viktig å sjekke hva som dekkes ja.

En ting er at man har garanti, men jeg vet ikke i hvilken grad forhandler i Norge da må utføre garantirep, gi ut lånebil osv..

Men klart det kan være det er noen regler pga EØS, men ville dobbeltsjekket med Audi direkte. Spør feks: " hvis jeg kjøper en importbil og noe alvorlig skjer, får jeg hjelp av dere med min tyske garanti?"

Sjekk også at medietjenester og slikt fungerer uten at man må betale Audi for å gjøre bilen "norsk" ( i tilfelle regionale sperrer på Spotify , kart osv. hvis det er i bilen )

Øyvind.h

I følge tysk nettside gjelder garantien EU, EØS og Sveits.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2019, klokken 22:58
I følge tysk nettside gjelder garantien EU, EØS og Sveits.
Gjelder det tyske eiere på ferie, eller også eksportbiler? Jeg ville fått det skriftlig av Audi.

Øyvind.h

Det legges ingen føringer. Fabrikkgarantien gjelder hele EU/EØS. Krav kan meldes til alle autoriserte forhandlere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2019, klokken 23:01
Det legges ingen føringer. Fabrikkgarantien gjelder hele EU/EØS. Krav kan meldes til alle autoriserte forhandlere.
Er kanskje bare 2 års garanti da og ikke reklamasjonsrett (?).

tolapet

Det er jo i hovedsak Norge som har 5 års garanti, med unntak av Kia og Hyundai.
Vet at da jeg for noen år siden importerte MB fra Tyskerland, var garantitiden/europagarantien på
2 år. Den gjaldt i Norge, var innom BOS i Bergen, og ingen problemer
Men..., Europagarantien var kun 2 år, viktig å undersøke hvor lang den er.
Importerer en sjøl, må en sjøl rette reklamasjonen mot selger der en kjøpte bilen, i f.ek.s Tyskerland.
Kjøper an av forhandler i Norge, er det 5års reklamasjonsrett mot selger i Norge.

Øyvind.h

Sitat fra: olavxxx på onsdag 01. mai 2019, klokken 23:33
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mai 2019, klokken 23:01
Det legges ingen føringer. Fabrikkgarantien gjelder hele EU/EØS. Krav kan meldes til alle autoriserte forhandlere.
Er kanskje bare 2 års garanti da og ikke reklamasjonsrett (?).
5år garanti kan du kjøpe der også og den følger bilen. Egen opsjonskode.

Ser HAS Auto i Horten selger biler med dette.
Importerer man selv har man ingen å reklamere mot. Kjøper man av butikk som har importert (eks Møller eller annen importør) kan man reklamere overfor dem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA