Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Import av e-tron fra Germania

Startet av ToWalkOrDrive, mandag 29. april 2019, klokken 21:49

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser at det er svært mange E-tron til salgs på mobile.de. Ser priser vises med og uten VAT på 19%. Er det så enkelt at en kan kjøpe uten VAT (mva). I så fall får en biler for ca 71.000 Euro. Er det firmaer som fikser det praktiske?

https://m.mobile.de/auto/search.html?ms=1900%3B50%3B%3B&dam=0&md=50&mk=1900&od=up&s=Car&sb=p&vc=Car&fe!=EXPORT
Tesla Model Y                         2021-

opheim

Mange som fikser slik import til Norge ja. Vær obs på at de tyske bilene har _vesentlig_ dårligere varmeapparat enn de norske (de kan ikke bestilles med "norsk pakke" i Tyskland, så dette gjelder alle), og veldig mange av de ferdig brukte bilene på mobile.de vil også ha tildels vesentlig dårligere garantivilkår. Dog kan ekstra garanti bestilles på bilene også i Tyskland, så der finnes det unntak.

Veldig mange av dem som vurderte å importere etter at de norske prislistene ble publisert i fjor høst ombestemte seg når det viste seg at de tyske bilene ikke har varmeapparat tilpasset nordisk klima.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Øyvind.h

#2
Om noen vet hvilken effekt varmeapparatet har i Tyskland så legg det gjerne ut. Det finnes jo kalde steder der og så tviler på at det er ubrukelig. I norsk versjon har den vel 2x5kW og varmepumpe. Snakker vi 1x5kW og varmepumpe tipper jeg det holder bra så lenge man ikke bor i Kautokeino.

Edit: sjekket tysk konfigurator nå. Varmepumpe er standard der også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. april 2019, klokken 21:49
Ser at det er svært mange E-tron til salgs på mobile.de. Ser priser vises med og uten VAT på 19%. Er det så enkelt at en kan kjøpe uten VAT (mva). I så fall får en biler for ca 71.000 Euro. Er det firmaer som fikser det praktiske?

https://m.mobile.de/auto/search.html?ms=1900%3B50%3B%3B&dam=0&md=50&mk=1900&od=up&s=Car&sb=p&vc=Car&fe!=EXPORT

Hva med Pettersen autoimport om du bor i Oslo eller omegn? De har holdt på lenge. Startet dialog med dem for en stund siden, men gikk ikke videre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. april 2019, klokken 22:24
Om noen vet hvilken effekt varmeapparatet har i Tyskland så legg det gjerne ut. Det finnes jo kalde steder der og så tviler på at det er ubrukelig. I norsk versjon har den vel 2x5kW og varmepumpe. Snakker vi 1x5kW og varmepumpe tipper jeg det holder bra så lenge man ikke bor i Kautokeino.

Edit: sjekket tysk konfigurator nå. Varmepumpe er standard der også.

Mener å ha lest at det er 1x5kW PTC som standard i Tyskland, altså samme varmeelement som brukes i forskjellig antall. Dobbel varmer (2x5kW, opsjon 7E4) er standard i Norge, Sverige, Finland, Canada og Sveits (av de landene jeg har sjekket spesifikt).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stikkkontakt

Det stemmer.
Varmeanlegget i Norge er dobbelt så kraftig som i Tyskland. Da jeg forhandlet om å bestille bil i Tyskland fikk jeg beskjed om at det var umulig å spesifisere denne laderen i Tyskland.

Øyvind.h

OK. 5kW ptc samt varmpeumpe holder nok sikkert bra i Norge. Har 6+6 i nåværende bil, men den er jo mye større og mangler varmepumpe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Takk for tips. Tror 5000 watt varmeapparat bør være tilstrekkelig i Stavanger-området.
Har kjøpt meg Model 3 Performance som er ok, men så ble det plutselig snakk om å skaffe seg hund i familien... Å hente bil i Oslo ville bare vært en bonus (ekstra kjøretur).
Tesla Model Y                         2021-

Bjoris

Hva ser en for seg av besparelser? Har 3 på vei, men frister veldig med e-Tron, fortsatt. Samtidig ser jeg at norsk FastTrack f.eks blir altfor dyrt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 30. april 2019, klokken 10:56
Hva ser en for seg av besparelser? Har 3 på vei, men frister veldig med e-Tron, fortsatt. Samtidig ser jeg at norsk FastTrack f.eks blir altfor dyrt

For min del ville det mest vært for tilgjengelighetens skyld. Jeg ville hatt en relativt ribbet versjon, men ser at en får greit utstyrt for 72000 Euro uten mva i Tyskland (som blir ca 700.000 kroner, mens billigste på Finn.no (uten vinterdekk) koster 779.000 kroner. Virker ikke som Audi er så interessert i å selge og levere billige versjoner...da jeg var 5000 i køen så var det "levering til høsten en gang" som var leveringsdato.
Tesla Model Y                         2021-

Kåre Knatten

Hvorfor ikke sende en forespørsel til H.A.S. auto i Horten? Utstillingsbiler fra Audi i Tysklad og 5 års garanti.

AJ82

Må vel også muligens ta høyde for å bytte ut ladekladd. Denne er vel mindre følsom på de norske bilene. Tror den koster rundt 13.000,-

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

Man bør ha en mobil ladekabel som støtter IT-nett til nødlading på hytte, familie etc. Om Audi tar 13000,- for en kabel ville jeg definitivt kjøpt fra noen andre. Merket jeg kjører nå selger kabler som meg bekjent følger type 2 standard og støtter opptil 11kW. De støtter alt fra 230V enfas til 400V trefas. Pris 5000,-.
Vil man ha noe tysk er Mennekes en solid produsent.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#13
Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:55
Hvorfor ikke sende en forespørsel til H.A.S. auto i Horten? Utstillingsbiler fra Audi i Tysklad og 5 års garanti.
Tar de inn E-tron nå? Jeg så en på Face som hadde snappet opp en importbil som var demobil, men så ikke beskrivelse av hvordan. Antakelig meget gode handler å gjøre på slike biler så det skal sjekkes!

Edit: fant dem nå og ser de har flere inne. Men det er en nitidig jobb å gjennomgå spekk oppimot prisliste for å se om de har priset de lavt eller om de skal ta stor fortjeneste. Alternativt om de har glemt utstyr som gjør bilene ukurante brukt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Hvorfor er det ikke en masse på Finn, hvis en kan hente enkelt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA