Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

S75D bekreftet ladehastighet opp til 110 kW i vers. 2019.12.1

Startet av Motorwatt, mandag 29. april 2019, klokken 21:14

« forrige - neste »

alda

Har 2019.12.11. Fick med den lite snabbare SuC-laddning, bra så långt.

Det jag oxå la märke till som något nytt med denna uppdatering, var att det verkade som det krävdes mycket längre tid/körd sträcka innan jag fick optimal laddhastighet.

Körde t/r Oslo-Stockholm där första laddning var efter ca. 200km i bägge riktningarna. Jag var helt ensam på laddstationerna (Karlstad/Arboga), men fick bara ca. 90 kw som mest. Laddning nr. 2 däremot (Arboga/Grums) gav en mycket bättre laddkurva med peak på 106 kw på båda (låg på 100kw+ från 25-50 % SoC ca.).
Detta KAN ju vara tillfälligheter, men när jag är ensam på båda laddarna, och det är två olika stationer så utesluter det ju lokala problem. Jag kör med range mode OFF till info.
Har kört denna sträcka några gånger tidigare, och har då alltid fått "full pupp" på första laddning...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

JorEl

Kim-: Merket noe til redusert ladefart?

Nei har ikke det, men jeg synes vel at 350v-batteriet aldri har ladet særlig fort. Hadde Tesla satt ned min ladehastighet, etter min "småkjøring" så ville jeg nesten blitt kraftig prinsipielt forbannet. Skal så lite på disse lange turene, at bare det å komme til SuC i stedet for en annen komersiell ladestasjon er en opptur. Det er så smidig :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Jeg kan jo presse den opp i 13amp når jeg har dårlig tid. Og skal jeg langt er jeg bare 8km fra SuC.
Mitt el-annlegg er ikke helt nytt så jeg tar det med ro. Kommer til å kjøre mindre nå fremover :)
Edit; kunne nok fint levd videre med E-golfen og 24kwt batteriet, men ikke mellom byer. For oss er det luksus med den minst lukseriøse S75D som er å oppdrive 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

#34
Sitat fra: Motorwatt på fredag 10. mai 2019, klokken 10:23Da skal du sove lenge. Fra 20% til 85% med 2 kW tar det 27 timer. God natt!
Normalen er jo ikke å lade 20-85%. På min bil bruker jeg som regel 20% i løpet av en vanlig dag. Det tar da 6,5 timer på en 15A kurs. (Kjører nærmere 40k km per år.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Var bare et ekstremt eksempel, da  :D.
JorEls grenseløse beundring når det gjelder Tesla og Musk kan være misunnelsesverdig for oss Tesla-eiere som sliter med å oppdrive den samme entusiasmen... ;D
Stå på, JorEl!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

E-golf lærte oss om elmotorens fantastiske egenskaper. Men også problemet med å lagre energi. 24kwt-batteri er et hån. VW kunne gjort bedre her, men de ville ikke pga strategiske grunner, er min vurdering.
Vi hadde aldri sett for oss at vi kunne få en ny Tesla, for vi trodde også som mange andre at bilene kostet rundt "millionen". Vi tok heldigvis feil.
Når vi gikk for Tesla så forventet vi at rekkevidde ikke lenger var et problem, og det er det jo ikke. Vi forventet oss den beste "kjørebilen", det har vi fått. Vi forventet også noen små fillefeil, det fikk vi i en list som ikke er helt pen, som som skal tas på første service.
Når det gjelder Musk, så må man tenke på det han har fått til, og vil. Ikke om han twitrer noen meldinger som han kunne hoppet bukk over.
Når det gjelder administrasjon så er jo ikke den like god som de etablerte som f.eks VW. Men jeg trenger ikke "profesjonelle smilemaskiner" som ikke er kundevennlige. Tar heller en ung kar som kan like lite som meg, bare de som skrur på bilene vet hva de gjør :) Vi har heldigvis ikke hatt noe gale med bilen enda, så jeg har ikke noe å klage over, av betyning.
Når det gjelder konkurransen som kommer er det takket være Tesla og Musk. Og jeg lever fint med at VW, Audi, Mercedes setter eletrisk driverk på bilene sine. Koreanske LG er nok også glad for at mange står i kø for å kjøpe batteriene deres.
Min påstand er at når vi kjøpte Tesla, så støttet vi en bedre fremtid for jordens innbyggere. Tesla og Musk fortjener å lykkes.
Min beundring, er mer takknemlighet :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

streken

I dag superladet jeg min S75D for første gang siden oppdateringen, det var på Øyer etter å ha kjørt i Range Mode fra Oslo langs rv4 i rolig tempo og fint vær. Høyeste ladehastighet jeg oppnådde var... 113kW!

Til nå i eierskapet hadde jeg kun opplevd å få 100kW ved én anledning i et halvt minutt, sjelden mer enn 95kW.

Etter oppdateringen opplever jeg ladingen som vesentlig mer effektiv, det går raskere i hele spekteret. I morgen suser jeg videre på min ferd mot Tromsø, så det blir utvilsomt muligheter til å få mye rask lading det neste døgnet  :D
Det ser faktisk ut til at jeg vil spare litt tid takket være denne oppdateringen.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

mthoring

Kan noen filme en ladesesjon med god og varm bil fra ~10% til ~80% og legge på youtube? :)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

MrBacardi

Ser ut til at S60 også har fått raskere hastighet nå, fant denne på twitter:

SitatAfter two and half years, my old and faithful 2016 Model S60 got his new trick: 110kW supercharge rate, a 15% speed bump than previously 96kW capped. OTA for the win! Thanks @elonmusk @Tesla !
https://twitter.com/privater/status/1127979880761548801

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

alda

Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 21. mai 2019, klokken 20:09
Ser ut til at S60 også har fått raskere hastighet nå, fant denne på twitter:

SitatAfter two and half years, my old and faithful 2016 Model S60 got his new trick: 110kW supercharge rate, a 15% speed bump than previously 96kW capped. OTA for the win! Thanks @elonmusk @Tesla !
https://twitter.com/privater/status/1127979880761548801


Alla facelift 60-modeller bör få samma ökning av laddhastighet som 75'orna - dom har ju samma batterityp (75kw 350V, men med softwarespärr på 60kw för 60-modeller).
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA