Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

S75D bekreftet ladehastighet opp til 110 kW i vers. 2019.12.1

Startet av Motorwatt, mandag 29. april 2019, klokken 21:14

« forrige - neste »

Nodland

Høy ladefart er jo basert på de som faktisk er på tur og må lade på SuC for og komme fort frem til neste  SuC ..

Og kjøre 10km og ankomme med 60% er rett og slett ikke slik det fungerer/lagt opp til ang høy ladefart :p
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

JorEl

Sitat fra: Nodland på tirsdag 07. mai 2019, klokken 09:24
Høy ladefart er jo basert på de som faktisk er på tur og må lade på SuC for og komme fort frem til neste  SuC ..
Det var en god oppsumering :+1: Jeg var litt på tur igår ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

sjokomelk

Sitat fra: JorEl på tirsdag 07. mai 2019, klokken 11:25
Det var en god oppsumering :+1: Jeg var litt på tur igår ;D
Du har fått beskjed ganske mange ganger her inne nå at det ikke holder å kjøre fra Haugesund til Aksdal i rolig tempo i 70, og komme til SuC med over 50% igjen på batteriet. Prøv deg heller på en langtur til Lyngdal og rull inn der med 10-20% igjen på batteriet. Da skal du få se på andre boller og brus. :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

JorEl

Tok bilde når jeg hadde 93kw nedover sørlandet, det er kanskje i Lyngal jeg tom har tatt bilde.. ;)
Men uansett synes jeg 28kw ikke er noe å skryte av. Men på den annen side så er det fint at det er bilen som bestemmer slik at batteriene holder seg lengst mulig :+1:
Nå er nok halvåret med gratis lading snart over, så da lader jeg kun hjemme(2kw/t), og benytter SuC på tur slik den er ment for å brukes. Jeg lader på Aksdal siden det er en kolonialbutikk der som har et meget godt utvalg, og fordi det er gøy å kjøre bilen :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Om man bruker gratisperioden til å fortrenge hjemmelading bommer man hvis tanken er å spare. Den ekstra slitasjen på batteriet overstiger nok det man sparer i strøm fra veggen hjemme med det mangfoldige. For ikke snakke om tiden man bruker på å stå der.

Superlading bør sees på som et nødvendig onde som koster mer en prisen for selve ladingen, og brukes kun for å komme dit man skal. Eneste man kan tjene på "gratis" superlading er på ladingene man uansett ellers ville tatt, men slipper å betale for. Kostnaden mtp batterislitasje og tiden din består uansett.

sjokomelk

Liten avsporing dessverre, men raskt regnestykke på hva man sparer på "gratis SuC":
Si at jeg må bruke en halvtime på ekstra kjøring hver vei til/fra SuC, og at jeg blir stående der i en halvtime. Da har jeg brukt 1,5 time av dagen min for kanskje 50kWh med strøm. (Antageligvis mindre enn dette, men gjør det enkelt.)
Hadde jeg istedenfor tatt 1,5 time overtid på jobb, så hadde jeg sittet igjen med 500 kroner.
Tiden jeg da har brukt på "gratis SuC" kunne jeg heller erstattet med 500 kroner som hadde kjøpt meg 500kWh med strøm hjemme. Så da vil 50kWh på "gratis SuC" koste meg 10kr/kWh. Og det er jo ikke vanskelig å se at det ikke lønner seg... :D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Laveste jeg har fått på hurtiglading er 9kW, og høyeste er 101kW. X75. Førstnevnte var riktig nok med chademo, men hadde kjørt 1km etter å ha stått parkert kaldt i skauen, så vil tro det hadde vært like trått på SuC.

Kim-

Forsøkte dette i går. Ankom med min X75 med 7% igjen og plugget i. Høyeste ladefart var 100kW, batteri temp var 34 grader ved ankomst. Hastigheten lå stabilt på 100kW en god stund med batteriet på 38 grader og viftene på ganske høy fart..

Ladet til 80%, kan ikke huske ladefarten før på ca 75%, men nå var den nede på 30 tallet. Husker jeg feil ved at den er så lav på den soc?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Ser på en tilfeldig screenshot fra fjor sommer at jeg hadde 48kW ved 75%, 40kW på 80%.

Når kom bilen din opp i 100kW? Før 40%?

JorEl

Skriver videre siden det kanskje er noen som er like ferske som meg. Min S75D ankom lader i dag med batteri% rett under 40. Hadde gitt beskjed til bilen at jeg skulle på SuC og forvarmet bilen i ca 30min. Kjørte en mil og begynte på 35kw. Gikk inn på butikken etter å ha luftet hundene og handlet kjapt og kom ut til en bil som ladet på 60kw og den steg til 75kw. Meget fornøyd med det. Temp. ute 8gr.C.

Så til økonomien i det hele. jeg har kjørt 8700km og sikkert kjørt med "bensin" fra SuC 8000km. Vet jeg ikke har spart så mye, men vi handler på en god butikk og koser oss på kjøreturen. Aldri kjørt så mye på et halvt år jeg ;) Burde vel kommet meg ut på en Europatur, men det har blitt med en langtur på Sørlandet. Beklager :P Kanskje jeg har brukt 2,5kw/t pr mil og har altså kjørt 800mil. Ja det er ikke mye penger spart, bare noen biffer og en flaske vin. Edit; Måtte ringe forsikringselkapet og utvidet km fra 12k til 16k, så nå er jeg nede i en kottelett og en øl ??? Men min bil, mitt liv og min fritid ;) + at det fremdeles herlig og gøy å kjøre Teslaen.
Trøsten får være at jeg ALDRI har ladet når noen har ventet på SuC. Da kjører jeg selvsagt.
Når noen i familien har lyst på en kjøretur, så sier de "skal vi ut å lade"? Da gjør vi det.  :)

Nå prøver jeg å få Tesla til å svare på hvor vervepremien min er blitt av. Jeg har vervet en TM3 for Tesla og kunne tenkt meg et bilde ut i verdenrommet eller noe gratis lading. Hadde jeg fått en mengde med kw, istedet for 6mnd gratis, så hadde jeg brukt SuC "normalt" :-X Blir spennende om Tesla klarer og svare på min 4-5 etterspørsel :o
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: JorEl på torsdag 09. mai 2019, klokken 20:16
Skriver videre siden det kanskje er noen som er like ferske som meg. Min S75D ankom lader i dag med batteri% rett under 40. Hadde gitt beskjed til bilen at jeg skulle på SuC og forvarmet bilen i ca 30min. Kjørte en mil og begynte på 35kw. Gikk inn på butikken etter å ha luftet hundene og handlet kjapt og kom ut til en bil som ladet på 60kw og den steg til 75kw. Meget fornøyd med det. Temp. ute 8gr.C.

Så til økonomien i det hele. jeg har kjørt 8700km og sikkert kjørt med "bensin" fra SuC 8000km. Vet jeg ikke har spart så mye, men vi handler på en god butikk og koser oss på kjøreturen. Aldri kjørt så mye på et halvt år jeg ;) Burde vel kommet meg ut på en Europatur, men det har blitt med en langtur på Sørlandet. Beklager :P Kanskje jeg har brukt 2,5kw/t pr mil og har altså kjørt 800mil. Ja det er ikke mye penger spart, bare noen biffer og en flaske vin. Edit; Måtte ringe forsikringselkapet og utvidet km fra 12k til 16k, så nå er jeg nede i en kottelett og en øl ??? Men min bil, mitt liv og min fritid ;) + at det fremdeles herlig og gøy å kjøre Teslaen.
Trøsten får være at jeg ALDRI har ladet når noen har ventet på SuC. Da kjører jeg selvsagt.
Når noen i familien har lyst på en kjøretur, så sier de "skal vi ut å lade"? Da gjør vi det.  :)

Nå prøver jeg å få Tesla til å svare på hvor vervepremien min er blitt av. Jeg har vervet en TM3 for Tesla og kunne tenkt meg et bilde ut i verdenrommet eller noe gratis lading. Hadde jeg fått en mengde med kw, istedet for 6mnd gratis, så hadde jeg brukt SuC "normalt" :-X Blir spennende om Tesla klarer og svare på min 4-5 etterspørsel :o
Har du mulighet til å lade hjemme? I så fall...er du klar over at du får begrenset ladehastigheten etter en viss mengde lading på SuC? Mye lading på SuC har en bitter pris, og sliter mye mer på batteriet enn saktelading.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Sitat fra: gr på tirsdag 07. mai 2019, klokken 23:58
Ser på en tilfeldig screenshot fra fjor sommer at jeg hadde 48kW ved 75%, 40kW på 80%.

Når kom bilen din opp i 100kW? Før 40%?

SoC hadde forsvunnet i loggingen, litt usikker, men tror det.
Sitat fra: JorEl på torsdag 09. mai 2019, klokken 20:16
Skriver videre siden det kanskje er noen som er like ferske som meg. Min S75D ankom lader i dag med batteri% rett under 40. Hadde gitt beskjed til bilen at jeg skulle på SuC og forvarmet bilen i ca 30min. Kjørte en mil og begynte på 35kw. Gikk inn på butikken etter å ha luftet hundene og handlet kjapt og kom ut til en bil som ladet på 60kw og den steg til 75kw. Meget fornøyd med det. Temp. ute 8gr.C.

Så til økonomien i det hele. jeg har kjørt 8700km og sikkert kjørt med "bensin" fra SuC 8000km. Vet jeg ikke har spart så mye, men vi handler på en god butikk og koser oss på kjøreturen. Aldri kjørt så mye på et halvt år jeg ;) Burde vel kommet meg ut på en Europatur, men det har blitt med en langtur på Sørlandet.

Merket noe til redusert ladefart?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

mthoring

Noen som har nådd ca 110kw på norsk SuC, eller er dette bare bekreftet i USA enda?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Førstemann som la det ut på nett, var 'emmern' her på forumet (eller noe i den duren), det var han som la det ut på TMC også.

JorEl

Handyman;
Har du mulighet til å lade hjemme? I så fall...er du klar over at du får begrenset ladehastigheten etter en viss mengde lading på SuC? Mye lading på SuC har en bitter pris, og sliter mye mer på batteriet enn saktelading.

Hadde nok ikke kjørt samme opplegget igjen. Tesla burde heller gitt en viss mengde kw så hadde jeg spart det til de lange turene. Men koseturene våre har nå vært gratis og vi har fått kjørt fra oss.
Ja jeg kan lade hjemme, og vil nok kun bruke det fra og med ca en uke. Skal egentlig bli deilig og våkne opp med full bil. Kommer sikker til å legge meg en plass mellom 85-90%. Føler jeg kan lade litt ekstra når jeg lader med 2kw ;) Går kanskje til innkjøp av ladestasjon.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA