Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Winter mode

Startet av Jernhesten, fredag 04. januar 2019, klokken 10:39

« forrige - neste »

Jernhesten

På min bil har jeg aktivert «winter mode», men infosystemet viser 0 kwt brukt.
Er det noen flere steder i infosystemet det vises om batterivarming er brukt, evnt hvor mye effekt som har gått med?
Fant en flott artikkel her med mye informasjon om batteriets kjøle/varmesystem:
https://electricrevs.com/2018/12/20/exclusive-details-on-hyundais-new-battery-thermal-management-design/
Iflg en av kommentarene her har de nyeste bilene endret software der «winter mode» ikke kan velges, men styres automatisk.
Noen som kan bekrefte dette?

TorT

Interessant artikkel, hadde tenkt å forske litt i juleferien, men det var litt skuffende temperaturer.
Var bare 11-12 minusgrader der jeg overnattet i 2 dager. Så ikke noe forbruk i infosystemet. Resten av tiden var det alt for varmt.

Baresorgen

Jeg har heller ikke opplevd at det er brukt strøm for å temperere batteripakken på vår Kona, selv i -10 grader.
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

Baresorgen

Har hatt Kona siden desember, fortsatt ikke opplevd at batterivarmer har startet. Noen som har fått til det? Lurer på om det er en feil med software som gjør at varmer ikke fungerer som den skal, eller er det noe annet? Har kjørt når det har vært ned mot -20 gr.
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

tuono


TorT

#5
Takk for vedlegget.  :+1:

Var i grunnen det jeg var litt redd for. Kun for å beskytte batteriet.

Har tydeligvis ingen virkning i det hele tatt når det gjelder å kondisjonere batteriet, så det hurtiglader effektivt også om vinteren.

Skuffa.

Edit: Men vi er vel bare en software unna noe skikkelig. Hvis vi kommuniserer tydelig til våre forhandlere, og de tar det videre til importør og fabrikk.

Hva vil være mest ønskelig?

En funksjon via navigasjon, der en kan velge navigerer til hurtiglading, som må virke selv om Hyundaikartet ikke har noen lader registrert der, eller helt manuelt som en skrur på i en meny ved behov?

tuono

Tror du skal lese en gang til.

TorT

Hva er det egentlig du vil jeg skal lese en gang til.  :o

Bakgrunnen er jo at jeg aldri noen plass har lest eller hørt at noen i det hele tatt har registrert at funksjonen har slått inn!
Kanskje du kan vise meg noe der?

Jeg vet jo også at gunstig batteritemperatur for hurtiglading er vel opp på 30 tallet i grader. Og da snakker vi plussgrader.

Jeg har også personlig sett tilfeller av ganske stusselige hurtigladehastigheter i kulda, selv om jeg ikke bor i noe kuldehøl.

Nå synes jeg denne siden, som jo er rett fra Hyundaimanual, er tåkete skrevet.
Men jeg kan ikke se at denne funksjonen gjør noe annet enn å berge batteriet fra å fryse.

Så hvordan hjelper denne funksjonen i det daglige ved hurtiglading?

Så forklar gjerne hvordan jeg skal lese denne siden, uten å være litt skuffa.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA