Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

To P or not to P?

Startet av E_S, mandag 29. april 2019, klokken 16:08

« forrige - neste »

bjornskj

Sitat fra: snakkesalig på mandag 29. april 2019, klokken 21:23
Sitat fra: bjornskj på mandag 29. april 2019, klokken 21:20
Jeg lurer virkelig hvor dere kjører bilene deres til daglig, personlig er det vel ca 0 ganger i løpet av en uka at jeg kunne utnytte 0-100 ytelsen til P, eller LR for den sin del. Jobber alle her nattskift eller har dere en eller annen racerbane imellom hjem og arbeid?
Det er da ikke det det handler om. Men om du ikke forstår hva det handler om kommer du heller aldri til å forstå hva det handler om :)
Antar du har rett. Det som er normen er at jeg ligger i "rumpa" til en eller annen bil foran som kjører 5-10 km/h under fartsgrensen, som forøvrig ofte er en eller annen elbil. Og for å være helt ærlig klarer selv min gamle diselpurke som går 0-100 på 1/2 måned å klare dette fort nok. Men nå er det jo lenge siden jeg var 16 år så kanskje det er grunnen...

Ropepåelgen

Hvis du tror noen kjøper performance av praktiske årsaker er du nok ikke 16 lenger

olavxxx

#17
Sitat fra: Ropepåelgen på mandag 29. april 2019, klokken 21:43
Hvis du tror noen kjøper performance av praktiske årsaker er du nok ikke 16 lenger

Counterpointer

Sitat fra: GOS på mandag 29. april 2019, klokken 16:59
.......Men i og med at LRP ikke er raskere enn LR AWD i området over 70 så har ikke det noe å si.
Hvor har du dette fra?

Kjører bare P og har såvidt prøvd en LR, men ikke testet mellomaks.

Det var stor forskjell på aks når jeg fikk på 20' sommerdekk, og holder LR følge fra 70 km/t så er det imponerende.

Kjørte litt på en svingete og tom øde landevei i dag og mellomaks 50-100 løsner 20' uten å bruke trackmode, du må virkelig holde deg fast.

Øyvind.h

En test på Youtube viste noe i den retning. Men jeg har bare sett en enkelt test. Alt for tidlig å konkludere med noe ift mellomaks ytelser for min del.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Jeg mener å ha lest tidligere test at 100-200 skiller ca 1 sekund. Men det var før ytelsesøkning osv. Så må nesten testes under kontrollerte forhold, med samme SoC, samme dekk, samme vekt på fører, samme batteritemp

GOS

Knut

Var en link her på forumet til YouTube for noen få dager siden. Enten samme dagen eller dagen før jeg skrev det. Han med Model 3 P mente at han kanskje veide 60-70 kg mer enn han med standard LR AWD, samt at han hadde tyngre felger (20" versus 18"), og at dette kunne være forklaringen.

Uansett så tror jeg differansen er forholdsvis begrenset når en kommer opp i en del hastighet. Forskjellen på Model S85 og P85 var også minimal fra ca 70 -80 og oppover, så derfor ble ikke jeg overrasket over det resultatet.

Når det er sagt så finnes andre dyno-tester som tilsier at P har mer effekt også i dette området, så den burde jo dra mer ifra.



Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Counterpointer

Jeg er helt åpen for at LR holder følge oppover, det er jo kun software som er forskjell på effektsiden.


olavxxx


https://youtu.be/y2Z0N-pmtro

Her er begge bilene 80 prosent SoC. Dette er før ytelsesøkningene, testet av TB. 60-120 er der 0.5 sekunder raskere på P vs LR.

P har veldig tunge felger, tester på YouTube tilsier man kan høvle av ca 0.2 0-100 med lette felger. Men det har kanskje mindre å si i høy fart når man uansett har mye masse i bevegelse og luftmotstand gjerne er større faktor.

SurSnasen

80k høyere kapitalbinding og et høyere verditap pr år, og alt jeg Ville oppleve av økt glede med P var litt mer moro et par minutter på en øde parkeringsplass et par ganger hver vinter. Kom frem til at jeg hadde mer glede av å ta med ungene i en fornøyelsespark en gang eller to pr år. Så jeg endte med å bestille en vanlig LR AWD.

Øyvind.h

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 30. april 2019, klokken 19:38
Her er begge bilene 80 prosent SoC. Dette er før ytelsesøkningene, testet av TB. 60-120 er der 0.5 sekunder raskere på P vs LR.

Det er tall man merker i praksis. Om det er verd pengene er en annen sak :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dexter

Føler du et snev av ungdommeligher. Dvs under 90. Så kjøper du vel P. Gammel og gretten. LR


MrBeery

Målte LR 0-100 til 4,4 sek denne uka. Standard 18" sommerdekk. Ble målt med app og GPS så det er nok muligheter for feilmålinger. Husker ikke nøyaktig % på batteriet, men sannsynligvis rundt 60.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA