Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

To P or not to P?

Startet av E_S, mandag 29. april 2019, klokken 16:08

« forrige - neste »

E_S

Dilemma:

P eller LR AWD?

Hjertet sier P, hjernen sier LR. Lommeboken nikker stilltiende til begge to.

Hva får man ekstra med P?
- Store felger, noe jeg utelukkende ser på som negativt.
- Senking, noe jeg absolutt ser på som positivt, da jeg synes standard er ganske styltete.
- Spoiler (etter hvert), den tar seg godt ut.
- Større bremser, fancy, men neppe noen praktisk forskjell annet enn dyrere skiver og klosser.
- Track mode, sikkert gøy på en snødekket parkeringsplass på vinteren, men ser ikke så stort bruksområde ellers.
- Kjappere aks og høyere toppfart, fancy, men mister nyhetens interesse relativt raskt.

Økonomisk er prisdifferansen 80k. Lagt til grunn samme verditap i prosent på LR og P vil det utgjøre ganske lite per år. Forsikringen i mitt selskap koster praktisk talt det samme.

Jeg kommer ikke på noen *gode*, saklige grunner til å kjøpe P annet enn at jeg har LYST, og muligens at det vil være eneste mulighet til å skaffe seg en såpass potent bil uten å bli straffet med en eller annen form for avgift. I tillegg vet jeg at jeg vil se langt etter enhver P jeg møter langs veien om jeg kjøper LR.

Jeg tenker å gå for helfoliering med klar folie for å unngå steinsprut. Det koster jo en del, og jeg vil tro at det er noe som er mer verdifullt for en fremtidig kjøpergruppe av en P (entusiasten) enn en LR (bil er en bruksgjenstand).


Kom med innspill!
:)

Thomas Parsli

Du har prøvekjørt en LR og bestemt deg for at 0-100 på 4,6sek ikke "holder"? ;)

Bruktprisen er ikke god å si, beholder du bilen til det blir mva. på elbiler får du kanskje tilbake de 80k?

Skal du bruke bilen til langkjøring er dårlige komfort en faktor. Jeg ville valgt bort P bare av den grunn.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

fnatiC

P er absolutt ikke verdt de 80k etter min mening. LR er teknisk sett helt lik og sparker GODT. LR er benket til 367hk + 5% i siste oppdatering så vi snakker nesten 400hk her.

Øyvind.h

#3
Etter å ha hatt en S som gjorde 0-100 på ned mot 4,3-4,2 og deretter en X som gjør 0-100 på 5 endte jeg med å reservere enn Y performance. 5sek kiler ikke i magen på samme måte som lave 4.
Vanlig LR holder sikkert fint for de fleste, men konkluderte med at jeg ville ha noe morsomt som overgår det forrige.

Når det er sagt var det akkurat en video ute som viste liten forskjell mellom perf og standard oppe i fart. Jeg må se flere slike tester, men skulle det mot formodning vise seg at de er ganske like etter 30-40km/t (noe en ikke kan konkludere med etter en enkelt test) kommer jeg til å bytte til vanlig Lr.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

E_S

Ytelsen spiller egentlig liten rolle. Hadde tidligere S85 og den var mer enn rask nok.

90% av det jeg kjører er motorvei, så støynivå er et tema. Jeg bare liker at P er litt lavere enn LR, da jeg synes LR er litt styltete. Men 80k for et senkesett, det er dyrt.. :P
:)

helge89

#5
Har kjørt begge to, samt et par banebiler med 0-100 tid på sub 3 sekunder.

LR kiler i magen, P setter nakken din ut av ledd. Noen ganger savner 13-åringen i oss det siste, men det er ikke verdt pengene mener jeg. Går man fra fossilbil så er forskjellen såpass stor når du ikke har oppholdet i girskift uansett, og LR er det plenty med aks i allerede.

Det tar også litt av sjarmen om man til daglig kjører med standard acceleration som default, og må deretter inn på menyene og sette på sport hver gang man skal tøffe seg litt.

Jeg valgte LR for å beholde valget med komforten til 18" (spesielt til vinter). Pedalene har jeg allerede byttet ut for 100 kr, spoiler kan ettermonteres og syns den er lav nok som det er.

Det er det logiske valget, men det betyr ikke at det er det morsomme.

Øyvind.h

Basert på din første post og at ytelser ikke er viktig er LR det åpenbare valget. Senk selv og sett på spoiler selv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

#7
Sto overfor samme valget som deg for 5 måneder siden, men landet på LR AWD. Siden du er vant med S85, som jeg også hadde: LR AWD føles mye raskere i starten enn S85, men fra rundt 60- 70 så føler jeg S85 var raskere. Men i og med at LRP ikke er raskere enn LR AWD i området over 70 så har ikke det noe å si.

For min del var det komforten og rekkevidden som ble avgjørende. Vær obs på at LR AWD med 18" har klart mer dekketøy en S85 19" fra 2014 etter min mening. P som blir stivere og med større felger/mindre gummi støyer enda mer.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

olavxxx

Kjøp P hvis du lurer.
Hadde X som gikk 5.2, LR er litt raskere på 4.7, men 3.4 er en helt annen verden. Får med bedre dekk og de bedre bremsene har noe for seg faktisk.

Jorgen Bjerke

Du har ikke vurdert LR RWD, da? Jeg endte opp med å bestille den. Sikkert ikke like rask aksellerasjon, men 600km rekkevidda, da mann!! Tenker litt på at elbil slett ikke er nullutslippsbiler med den delvis skitne strømmen vi har. Da er det lurt å utnytte batteripakken maksimalt, syns jeg. Tror P, LR AWD og LR RWD har samme batteripakka, har de ikke? Men nå er jeg mest opptatt av komfort enn 13-åringen i meg.

gruffalo

Jeg har LR, men angrer på at jeg ikke kjøpte P, man kan kjøpe andre felger. Jeg vil heller ikke ha 20"
E-tron 55 sportback 2022

alibaba

Var i samme båt selv. Mye frem og tilbake, fornuften sa LR, hjertet P.

Hadde bestilt LR, men da side satt ned prisen sist, så ble det avbestilling og P bestilt :)

Ikke fått bilen enda, heller aldri prøvekjørt noen Tesla noengang.
TM3P

TRM

Sitat fra: alibaba på mandag 29. april 2019, klokken 19:34
Var i samme båt selv. Mye frem og tilbake, fornuften sa LR, hjertet P.

Hadde bestilt LR, men da side satt ned prisen sist, så ble det avbestilling og P bestilt :)

Ikke fått bilen enda, heller aldri prøvekjørt noen Tesla noengang.
Åi! Gled deg, og kjør pent!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

alibaba

Sitat fra: TRM på mandag 29. april 2019, klokken 20:12
Sitat fra: alibaba på mandag 29. april 2019, klokken 19:34
Var i samme båt selv. Mye frem og tilbake, fornuften sa LR, hjertet P.

Hadde bestilt LR, men da side satt ned prisen sist, så ble det avbestilling og P bestilt :)

Ikke fått bilen enda, heller aldri prøvekjørt noen Tesla noengang.
Åi! Gled deg, og kjør pent!
TM3P

bjornskj

Jeg lurer virkelig hvor dere kjører bilene deres til daglig, personlig er det vel ca 0 ganger i løpet av en uka at jeg kunne utnytte 0-100 ytelsen til P, eller LR for den sin del. Jobber alle her nattskift eller har dere en eller annen racerbane imellom hjem og arbeid?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA