Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

magnetic

#285
jeg skal ikke ha hakka dekk etter flere klager på støy fra dem. Jeg fikk betydelig reduksjon av støy da jeg gikk fra Michelin orginal sommerdekk til bridgestone blizzak ice piggfrie dekk. Og har ikke savnet piggdekk på 10 år etter jeg gikk over til 4wd. En sportsbil har gjerne lite/stive gummiforinger og forplanter lyden godt til karosseri (særligt når støtdempertårnets gummi blir stiv om vinteren, så ting tyder på at bilen er optimalisert for varmere klima hvor mykheten i foringer er tilstrekkelig), og har du i tillegg glasstak så forsterkes dekkrumlelyder (ekko i stedet for dempning av stofftaket). Hiver du på cross/offroad dekk me tverrgående firkant knaster blir et my rummel/vibrasjoner.
2020 modellen er trolig forbedret på støynivå https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/master-thread-2020-model-year-model-3-and-the-differences-if-any-from-2019.172617/page-5

Handyman

Sitat fra: The_M på lørdag 07. desember 2019, klokken 13:30
Er jo tydelig at dere ikke leser det jeg skriver da.
Det er jo ikke piggdekkstøyen som er problemet, men at karosseriet produserer ulyder som jeg aldri har hørt i noen som helst bil, selv ikke billige gamle skranglekasser.

Lyden kommer uavhengig av om jeg kjører på bar asfalt eller snødekte veier eller is.
Men bare med piggdekkene? Eller gjelder det også sommerdekkene?
Det er vel bare sommerdekkene som har støydempende skum.
Jeg opplever mer støy (litt som et ødelagt hjullager) med de piggfrie dekkene mine enn med sommerdekkene.
Antar at det er resonansstøy fra dekkene grunnet manglende skum..
Originale 18 tommer med aero på begge hjulsettene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

The_M

Sitat fra: Handyman på lørdag 07. desember 2019, klokken 14:30
Men bare med piggdekkene? Eller gjelder det også sommerdekkene?
Det er vel bare sommerdekkene som har støydempende skum.
Jeg opplever mer støy (litt som et ødelagt hjullager) med de piggfrie dekkene mine enn med sommerdekkene.
Antar at det er resonansstøy fra dekkene grunnet manglende skum..
Originale 18 tommer med aero på begge hjulsettene.

Kun med piggdekkene.

Jeg endte opp med å gå litt mer vitenskapelig til verks da lydopptak med mobil ikke var all verden. Dro og kjøpte en ekstern mikrofon på Elkjøp og tilbrakte noen timer i går med å gjøre lydopptak i bilen i ulike hastigheter og med mikrofonen pekende i ulike retninger.

Selv med en ekstern mikrofon var det et vesentlig annet lydbilde på opptaket enn det man opplever i kupeen.
Jeg valgte derfor å dytte opptakene inn i Apple GarageBand og tune equalizeren for å isolere frekvensen.

Det man tydelig ser når man isolerer lyden er at støyen er på rett over 200Hz. Det som også overrasket meg var at den i opptakene også kommer tydelig frem (når andre frekvenser filtreres vekk) selv når man ikke kjører i de hastighetene hvor denne støyen resonnerer og overdøver alt annet. Kjører jeg i 25, 50, 75 eller 100 så hører jeg denne støyen selv om jeg skrur musikken på full guffe (maks uten forvrengning). I andre hastigheter forsvinner støyen i større grad og blir borte.

Lydopptak med kommentarer:
AIFF: https://www.jottacloud.com/s/02990595db82dff442689be85edcafc0ca5 (50MB)
AAC: https://www.jottacloud.com/s/029db0536e85af848e49b135178a4010189
Mp3: https://www.jottacloud.com/s/02939a3d73a4f094021b237a82ae278ea13

Hvor godt du hører lyden på opptakene vil nok i stor grad avhenge av headset og hørsel, små ørepropper vil slite med å reprodusere frekvensene riktig, og selv høyttalerne i MacBooken min sliter med å reprodusere 200Hz. Jeg la merke til at både AAC go Mp3 gav en noe reduksjon på støyen pga. reduksjon i dynamikk og eksporterte derfor også en AIFF-fil, den er på hele 50MB.

I tillegg så er menneskelig hørsel ulineær ved lave volum og vi hører bass og diskant dårligere enn mellomtone, så man er nødt til å lytte til opptaket på et noe høyt lydnivå for å virkelig høre det.
Det er derfor vanskelig å si om man ved å lytte på opptaket vil oppleve lyden slik jeg gjør det under kjøring, men om du føler at lyden er ukomfortabel og heller har lyst til å høre på noen som gnisser tenner så begynner det å nærme seg.


Lydspektrum etter filtrering i de ulike hastighetene: https://imgur.com/a/7lmGn1h

Etter å bestemt hvilken frekvens støyen kommer på så var jo Google også mer medgjørlig. Kilden synes altså å være "Tire Cavity Noise" (som @magnetic var inne på), eller luft som roterer mellom dekk og felg, og ikke nødvendigvis yttersiden av dekket som jo var påstanden jeg ble møtt med hos Tesla (slik jeg tolket vedkommende så mente han at lamellene i dekket vibrerte luften i hjulbrønnen som igjen fikk karosseriet til å vibrere).

SitatNoise is generated by the vibration of air. Tires mounted to the vehicle are structures that are internally filled with air. For that reason, input to the tires that is generated by contact with the road surface during vehicle travel causes the air inside the tire to vibrate. These vibrations are transmitted to the vehicle interior as noise via the axle.

Det er denne støyen som gjør at Tesla har fått satt inn skum i originaldekkene. Alt tyder på at karosseriet er dårlig egnet til å isolere mot denne frekvensen, men det forklarer jo ikke hvorfor min bil resonnerer i rundt disse frekvensene (lydopptakene viser jo at lyden er tilstede nesten hele tiden, men kun overdøver annen støy i gitte hastigheter). ABC for bildesign er jo å bygge bilene slik at de _ikke_ resonnerer i rundt normale støyfrekvenser som produseres av motor og drivverk. Dette kan jo altså også være en pekepinn på hvorfor så mange opplever løse/manglende skruer i dekslene under bilen.

Ser det finnes en del forskningsartikler rundt dette, som sikkert hadde vært interessant lesning om man hadde gratis tilgang. Jeg nøyde meg med denne pressemeldingen fra Toyo,  https://www.toyotires-global.com/press/2018/180709_e.html, hvor de påstår å fått en 12dB demping av støy ved å montere noe greier i dekket som bryter opp luftsirkulasjonen.

Når jeg hadde bilen inne hos Tesla sist helg så hadde jeg forøvrig en Model S som lånebil. Denne gikk på piggfrie dekk. Også her plukket jeg opp en slik ulyd i ca. 63-64km/t, men ikke i andre hastigheter som jeg kjørte i mens jeg hadde bilen, og den var absolutt ikke like påtrengende.

knegg

Fantastisk innlegg! Det med løse skruer er ganske skummelt. Er det mulig å gjøre noe med dette mon tro? Eller er det bare grunnleggende designproblem i bil/oppheng osv?

Vi har vel alle sett det gamle broene som resonnerte i vinden.
2020 Model 3

SayWhoooaaat

Jeg tviler veldig sterkt på at alle Teslas ingeniører glemte å tenke på resonans da de designet bilen, så tror ikke vi skal komme med forhastede konklusjoner om at skruer løsner av den grunn.

Men bra jobbet med lydopptakene! Jeg hørte ikke veldig nøye på det, men nå har du noe mer håndfast å vise service senteret.
Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

The_M

Sitat fra: SayWhoooaaat på søndag 08. desember 2019, klokken 16:01
Jeg tviler veldig sterkt på at alle Teslas ingeniører glemte å tenke på resonans da de designet bilen, så tror ikke vi skal komme med forhastede konklusjoner om at skruer løsner av den grunn.

Men bra jobbet med lydopptakene! Jeg hørte ikke veldig nøye på det, men nå har du noe mer håndfast å vise service senteret.
Problemet er jo dessverre at de ikke ser ut til å bry seg og påstår at dette er normalt med de dekkene jeg "har valgt" (som Tesla har valgt for meg).

Når det gjelder at ingen hos Tesla har tenkt på resonans (og jeg forsøker jo heller ikke å konkludere) kan jo ting tyde på at de har valgt å redusere problemet ved kilden i stedet for det mye mer kostbare alternativet som det er å sørge for at det dempes gjennom karosseriet. Det kan jo også synes som at min bil er i særklasse, ellers så burde jo nettet vært fullt av folk som kjører rundt på piggdekk og opplever det samme.

daktari

Hvis hypotesen om at luftstrøm rundt hjulene gjør at hjulbrønnen resonnerer stemmer, så vil alubutyl eller annen dempningsmasse på innvendig hjulbrønn (bak filt-isolasjonen) kunne dempe det. Men det kan jo like gjerne være batteripakken. Kan det være utett noe sted?
jeg ville gjort følgende i følgende rekkefølge:
1) lånt en nyere modell med piggdekk for å sjekke om din er normal
2) testet et piggfritt hjulsett på samme veier for å sjekke om det er dekk eller bil
3) tapet alle vinduer og dører og blåst luft på for å finne lekkasjer --> fiksing eller ekstra pakninger (min e-tron har vel 4 lag pakninger i dørene)
4) alu-butyl demping av dører og hjulbrønner.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

The_M

@daktari: Testing hadde vært fint det om jeg kjente noen som hadde en model 3 på piggdekk, eller ville byttelåne dekk.

Mr.G

Jeg får snart 20» piggdekk, skal bli spennende :) finnes det en enkel og anbefalt diy lyddempingsvideo det ute?

Handyman

Sitat fra: The_M på lørdag 07. desember 2019, klokken 13:30
Er jo tydelig at dere ikke leser det jeg skriver da.
Det er jo ikke piggdekkstøyen som er problemet, men at karosseriet produserer ulyder som jeg aldri har hørt i noen som helst bil, selv ikke billige gamle skranglekasser.

Lyden kommer uavhengig av om jeg kjører på bar asfalt eller snødekte veier eller is.
Hvilket dekktrykk kjører du med?
Selv økte jeg nettopp til 50PSI for å teste litt, og opplevde mer støy.
Om jeg hører godt etter, så kan jeg høre noe som minner om lyden du har tatt opp. Det hørte jeg ikke med 42 PSI.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daggad

Sitat fra: Mr.G på tirsdag 10. desember 2019, klokken 18:54
Jeg får snart 20» piggdekk, skal bli spennende :) finnes det en enkel og anbefalt diy lyddempingsvideo det ute?
Jeg har ikke sett en eneste video som viser noe effektiv støydemping. Bare små nyanser.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Counterpointer

Sitat fra: daggad på tirsdag 10. desember 2019, klokken 19:58
Sitat fra: Mr.G på tirsdag 10. desember 2019, klokken 18:54
Jeg får snart 20» piggdekk, skal bli spennende :) finnes det en enkel og anbefalt diy lyddempingsvideo det ute?
Jeg har ikke sett en eneste video som viser noe effektiv støydemping. Bare små nyanser.
Dette hjelper garantert en god del


daggad

Ha ha ja helt sikkert, men det gjør nok anlegget i bilen også !
Men spøk til side så synes jeg de har fått litt ufortjent rykte for å være dårlig isolerte også da. Hadde lest litt om det og var det første jeg lyttet etter når jeg lånte LR AWD P. Jo der var jo hjulstøy men så er jo alt annet veldig stille da. Leafen min hører jeg ofte en uling i motoren på.
Man venner seg..
Men piggdekk har vært uaktuelt for alle mine biler de siste 20 årene. Jeg bor på nordvestlandet da så vintrene er heller ikke så kalde.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Counterpointer

Sitat fra: daggad på tirsdag 10. desember 2019, klokken 22:00
Jo der var jo hjulstøy men så er jo alt annet veldig stille da.
Er enig med deg i dette. Bilen har jo ingen andre lyder så vind, vei og dekkstøy er det fremtredende.
Hører veldig forskjell på min P med 18' R3 Nokian og kona sin LR med 18' CVC Conti. Hennes er MYE stillere!

SH aka F_P

Bare for å understreke dette med piggdekk og ikke piggdekk, samt dempet og ikke dempet bil.

Nå driver jeg på med dette med mer som levebrød, og får da god mulighet til å sammenligne mange ulike oppsett. Ikke alle forunt, men poenget er at hos oss har vi målt litt av hvert av Tesla siden vi startet med dette i 2014. Den største forskjellen vi har målt under noenlunde samme forhold er en 2013 TMS med piggdekk - de er mye dårligere lydisolert enn TM3 - og min egen 2014 TMS (nesten like dårlig standard) med piggfrie dekk. Sistnevnte bil som nå er solgt, ble lydisolert i en såpass heftig grad at det ville kostet i overkant av 40.000,- å gjennomføre jobben. Forskjellen på disse to bilen målte vi til 9-10dBA i 70-80km/t. Det er faktisk tett på det vi mennesker opplever som en halvering av støy. Uten dempingen vil jeg anslå forskjellen til 5-7dBA med piggdekk kontra piggfritt akkurat på TMS. Det er mye.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA