Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Ja, dette kommer veldig an på hvilken bil man kom fra. Ellers virker det som det er litt variasjoner når det gjelder vindstøy. Er vel litt toleranser og finish på pakninger å slikt som kan slå inn.

The_M

La om til piggdekk (Hakkapelita 9, på 18" aero uten aerocap) på min septemberleverte, 407xxx VIN, i slutten av oktober. Umiddelbart var det en svært plagsom støy som dukket opp. Det oppleves som at karosseriet resonerer i enkelte hastigheter. Selvsagt er disse resonanshastighetene akkurat de som Oslo-trafikken flyter i. 25, 50, 75 og 100 km/h.

Ettersom jeg hadde time hos Tesla uken, 1. november, etter for noen andre ting la jeg inn feilbeskrivelse på dette. "Ingen feil funnet" fikk jeg til svar. Hadde en travel periode på jobb, og fikk ikke bilen inn igjen før fredag 29. november. Hadde i mellomtiden forsøkt å lokalisere støykilden, men det oppleves som at det vibrerer i hele bilen.

Lydopptak: https://www.jottacloud.com/s/02987b4816b7a184c84a679ae160b5ff119
NB! Lydopptaket presenterer ikke støyen slik den høres ut og er nok et problem både med reproduksjon og mikrofon.

Etter verkstedsbesøk nr. 2 fikk jeg ny diagnose... "car is on studded tires". Etter å ha blitt torturert med denne støyen i 5 uker så var jeg rimelig klar på at jeg ikke var fornøyd med svaret. Ettersom jeg er oppvokst på piggdekk vet jeg hvordan piggdekk høres ut, og jeg har også kjørt Nissan Leaf med piggdekk, mitt problem ligger ikke med dekkstøyen.

Jeg ble tilbudt en kjøretur med tekniker. Tekniker sier de hørte støyen under testkjøring, men det var tydeligvis ikke noe problem for de... Etter å ha holdt tekniker som gissel til han lot som han var enig med så skulle han sørge for at verkstedsmester tok en prøvetur med bilen også. For å korte litt på historien tok jeg en kjøretur med verkstedsmester dagen etter hvor han påstår at dette er "som forventet" på denne bilen med disse dekkene.

Utifra hvordan han ordlegger seg høres det ut som det er flere som klager på det samme, og at alle blir blankt avvist av Tesla.

Foreslår at jeg kan kjøpe andre dekk(!).

Utrolig frustrerende å bli "stonewalled" på denne måten, og han var også tydelig på at han mente min eneste mulighet var å eskalere saken ettersom de ikke ville gjøre noe mer.

Vurderer sterkt å forsøke å ta noen grep for å lydisolere for å se om det kan stoppe resonansen, men aner ikke hvor jeg skal begynne eller om det er noen vits i det hele tatt.

For min del er dette en støy jeg ikke kan leve med og frekvensmessig grenser det rett og slett til tortur. Har forsøkt å google litt, men finner ingen andre som ser ut til å slite med det samme problemet. Hører gjerne om andres erfaringer med piggdekk på model 3.

1000kwh

Men piggdekk "synger" jo på asfalt, dette har jeg hatt på alle de bilene jeg kjørte piggdekk på. Leaf er bedre isolert, så det er ikke rart at det ikke opplevdes like høyt der.. evt at dekkene var mer slitt

knegg

Når jeg kjøpte min Tesla så da jeg at jeg ønsket piggdekk. Salgsfrøkenen anbefalte på det sterkeste at jeg valgte piggfritt siden det var enormt mye støy med piggdekk. Etter å ha lest The_M ditt innlegg er jeg glad jeg hørte på rådet.

Skulle ønske det var levelig med piggdekk.
2020 Model 3

magnetic

#259
en del støy kommer gjennom glass (mindre på dobbeltisolerte glass).
Kanskje en sånn solid plastikkfilm kan hjelpe. men kanskje litt farlig hvis man havner i en kollisjon og brann oppstår og man ikke klarer å knuse vinduene. for å berge seg ut.
Den ekstra plastikkfilmen kan trolig gi mindre varmetap gjennom glassene om vinteren, så mindre behov for oppvarming av kupeen.

https://www.youtube.com/watch?v=9ONXK09jwns

Mr.G

Jeg har bestilt 20» med hakka 8 piggdekk, dette støyer en del på min nåværende model s, spent på støynivået model 3😬

daggad

Jeg må si jeg syntes 20" på piggfritt støyet mye jeg da..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Mr.G

Seriøst, piggdekk på m3 er det døden? Må man sitte med hørselvern, eller snakker man om støy for spesielt interesserte?

elbilnett

Er noen frekvenser som er veldig irriterende ved 50km/t med piggdekk. Er en slags uling fra karosseriet som forplanter seg gjennom kupeen. Fikk litt sjokk da jeg skulle sette på piggdekkene for første gang. Men har i ettertid støydempet bilen ved hjulbuene og nedre del av a-stolpen med stabiliseringsmatter og thinsulate. Antydninger til litt uling er det fortsatt ved en hastighet på 50 km/t, men det er en helt annen verden.

Slarre40

denne hører kanskje hjemme i denne tråden:

Som et tiltak mot støy og smuss på dørstokk er det en del eiere som legger på ekstra pakninger rundt dørene.
Hjelper dette nevneverdig?

for meg som ikke er SÅ nøye på det, kan jeg kjøpe noen meter P-list på rull på ClasOhlson (slike man benytter på husmorvinduer) og benytte dette, elelr er det kun spesiallister som går bra?
Trondheim

stefse

Sitat fra: Slarre40 på torsdag 05. desember 2019, klokken 08:30
denne hører kanskje hjemme i denne tråden:

Som et tiltak mot støy og smuss på dørstokk er det en del eiere som legger på ekstra pakninger rundt dørene.
Hjelper dette nevneverdig?

for meg som ikke er SÅ nøye på det, kan jeg kjøpe noen meter P-list på rull på ClasOhlson (slike man benytter på husmorvinduer) og benytte dette, elelr er det kun spesiallister som går bra?
Har gjort dette. Kjøpte et sealing-kit på ebay, og det passet bra. Mye mindre skitt i dørkarmene og mindre støy. Hvor mye er vanskelig å si, men det er merkbart i lave til medium hastigheter.
Men følelsen og lyden når dørene lukkes ble mye bedre! Gikk fra nesten skrangling til langt mer kompakt lyd.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

daggad

"Men følelsen og lyden når dørene lukkes ble mye bedre! Gikk fra nesten skrangling til langt mer kompakt lyd."
Det er jo veldig viktig for opplevelsen spør du meg.
BMW er fantastiske på dette.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Slarre40

yess, da stikker jeg på Clas i morgen og kjøper listverk. 69,90 for noen meter å prøve seg på :-)
Trondheim

Electric cars in Norway

Sitat fra: Slarre40 på torsdag 05. desember 2019, klokken 14:09
yess, da stikker jeg på Clas i morgen og kjøper listverk. 69,90 for noen meter å prøve seg på :-)

Svært interessant så gi lyd når du er ferdig  og kan også vurdere løsningen. Da er det bare å hamstre på clas Ohlsson helt til de går tomme på lager he he  :+1:

daggad

Slefse hadde vel kjøpt et sett på Ebay. Er ikke det bedre da tror dere ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA