Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

The_M

Sitat fra: morrun på søndag 15. september 2019, klokken 12:18
Blir dette seende snålt ut på hvit bil? Er tetningslistene synlige når dørene er lukket? Får man dette pakningsettet i hvitt?

Listene vises ikke når dørene er lukket med mindre du gjør noe rart når du monterer de :)

elbilnett

Har nå lagt inn butyldempematter under gulvet ved pedalene og på passasjergulvet etter å ha sett en tråd på TMC. La inn samtidig litt lukket celleskum bak panelene ved kabinfilteret og ved dørsprekkene. Fant også et hull som ikke var plugget bak plastdekselet framme ved a-stolpen. Noen som vet funksjonen til denne? Virker som om mye av hjulstøyen resonnerer fram og tilbake mellom platene der framme. Plugget dette hullet midlertidig på passasjersiden og nå virker det som om all støyen kommer fra førersiden. Nå er det så stille i kupeen at man hører både knirk og rasling i dørene ved pådrag og over ruglete asfalt (kanskje en grunn til at bilen er såpass lite støydempet?). Hører også motoren framme bedre, faktisk litt irriterende høyfrekvente lyder som ikke var der før. Neste prosjekt er å få lagt litt butylmatter + thinsulate over hjulbuene bak. I forhold til hvordan hjulbuene og de tilstøtende rommene i bagasjerommet er konstruert, er det helt klart mye av støyen som kastes framover derfra.

MooCow

Sitat fra: Smurfboy på søndag 15. september 2019, klokken 15:45
Sitat fra: Contango på søndag 15. september 2019, klokken 13:25
Til alle dere som vurderer bilen og blir redde av alt dette støypratet, ta det helt med ro. Diskusjonen her er fullstendig ute av proporsjoner. Bilen har ikke et spesielt støynivå. Vi kjører på 19 hjul, og det går helt fint.

Jeg ble og overraska over at den støyer ca som en gjennomsnittlig bil ved motorveihastigheter. Trodde det skulle være som å sitte i et fly under takeoff etter alt jeg har lest

Tesla reklamerar med Model 3 som premiumbil, og då må ein kunne forventa litt ekstra... Spørs jo kva bil ein hadde frå før med tanke på korleis ein reagerar på støyen.

erikoe

Prøvekjørte long range model 3 med 18 toms felger i går....fryktelig mye dekk støy i 90 km/t på tørr asfalt. Tok samme turen med Leaf 40 kw etterpå, og Leafen var veldig mye stillere.

offpist

Sitat fra: elbilnett på mandag 16. september 2019, klokken 16:53
Har nå lagt inn butyldempematter under gulvet ved pedalene og på passasjergulvet etter å ha sett en tråd på TMC. La inn samtidig litt lukket celleskum bak panelene ved kabinfilteret og ved dørsprekkene. Fant også et hull som ikke var plugget bak plastdekselet framme ved a-stolpen. Noen som vet funksjonen til denne? Virker som om mye av hjulstøyen resonnerer fram og tilbake mellom platene der framme. Plugget dette hullet midlertidig på passasjersiden og nå virker det som om all støyen kommer fra førersiden. Nå er det så stille i kupeen at man hører både knirk og rasling i dørene ved pådrag og over ruglete asfalt (kanskje en grunn til at bilen er såpass lite støydempet?). Hører også motoren framme bedre, faktisk litt irriterende høyfrekvente lyder som ikke var der før. Neste prosjekt er å få lagt litt butylmatter + thinsulate over hjulbuene bak. I forhold til hvordan hjulbuene og de tilstøtende rommene i bagasjerommet er konstruert, er det helt klart mye av støyen som kastes framover derfra.

Tok du noen bilder?
Jeg har dempet stort sett alt utenom der fremme ved A-Stolpen og rundt beina.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

elbilnett

Sånn helt ærlig hadde jeg ikke så store forventninger til prosjektet, men valgte å gjøre det allikevel. I følge brukeren på det amerikanske forumet opplevde han en lydreduksjon på 0.5-1 dB avhengig av veiforholdene. Det er visst en plate ved brannveggen som vibrerer endel. Bekreftet dette ved å banke forsiktig på platen for å finne ut hvor solid den var. Antar at det er et hulrom mellom denne platen og brannveggen vibrerer endel, som forsterker veistøyen fra fronten. I hvertfall var det veldig tydelig at veistøyen forfra ble noe dypere (noe mutt?) og at motorlyden ble mer fremtredende. I tillegg var det et hull i nedre a-stolpe som ikke var plugget?? Ser ikke bort ifra at dette er den primære støykilden i min bil framme, noen som vet hva det er til?


Men kan bidra med en enkel demonteringsguide.
1. Trykk ned en demonteringspinnen under det svarte plastikkdekselet over a-stolpestoffet. Vipp demonteringspinnen slik at plastikkdekselet kommer av.
2. Nå som plastikkdekselet er av, kan du se en klips som holder fast plastikkdekselet som går langs dørlisten. Ta denne av.
3. Finn avslutningspunktet til plastikkdekselet ved dørlisten. Bruk en demonteringspinne til å vippe denne opp slik at du kan løsne hele plastikkdekselet ved dørlisten.
4. Fjern platen ved å dytte demonteringspinnen inn ved teppet under platen. Trekk forsiktig ut pinnen og platen vil løsne. Det vil være en klips under denne platen som holder teppet fast. Det er også en klips ved brannveggen ved a-stolpen. Når alle klipsene som holder teppet fast er fjernet, kan du forsøke å trekke teppet bakover til setet. Du skal nå ha mulighet til å legge matten under teppet og etterisolere hulrommet ved a-stolpen.

Supercharger

Så at Elon har lagt ut en tweet om at støyproblemene har blitt fikset, men ikke når... Noen som har fått prøve en nyere modell fra august og merker forskjell? Synes min modell 3 fra februar har for mye kabinstøy, spesielt på motorveien (Kjører 18-tommer Nokian piggfritt). Ettersom tråden har ikke har blitt oppdatert på en stund, virker det som om kanskje støyproblemet er blitt fikset på nyere modeller? Noen som vet?

jkirkebo

Sitat fra: Supercharger på tirsdag 05. november 2019, klokken 20:15
Så at Elon har lagt ut en tweet om at støyproblemene har blitt fikset, men ikke når... Noen som har fått prøve en nyere modell fra august og merker forskjell? Synes min modell 3 fra februar har for mye kabinstøy, spesielt på motorveien (Kjører 18-tommer Nokian piggfritt). Ettersom tråden har ikke har blitt oppdatert på en stund, virker det som om kanskje støyproblemet er blitt fikset på nyere modeller? Noen som vet?

Vi hentet en SR+ på 18" R3 i dag. Har riktignok ikke kjørt den mer enn snaue 7km, men det jeg reagerte mest på på den korte turen var hvor stille den var i kupeen. Og dette er en bil med VIN 370xxx så ikke en av de aller sist produserte heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. november 2019, klokken 00:17
Vi hentet en SR+ på 18" R3 i dag. Har riktignok ikke kjørt den mer enn snaue 7km, men det jeg reagerte mest på på den korte turen var hvor stille den var i kupeen. Og dette er en bil med VIN 370xxx så ikke en av de aller sist produserte heller.
Det hadde vært utrolig interessant om du kunne ha testet en "eldre" bil med noenlunde samme dekk.
Vet at dette ikke blir vitenskapelig, men morsomt likevel.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ladov

La om til vinterdekk i helga og nå er det merkelig stille i bilen. Det kan selvfølgelig også skyldes at vi har fått 4km med ny asfalt her jeg bor.. :D

Fikk for øvrig mange nye ideer da jeg kikket oppunder hjulbuene da jeg skiftet hjul. Får skrive det på vårens prosjektliste..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ewout

Min erfaring med Nokian vinterdekk at de er veldig stillegående de første par tusen km, men det blir nok mer støy mens de sliter. :)
Life is electrifying :-)

Handyman

Sitat fra: Ewout på torsdag 07. november 2019, klokken 13:14
Min erfaring med Nokian vinterdekk at de er veldig stillegående de første par tusen km, men det blir nok mer støy mens de sliter. :)
Opplevde faktisk litt økt støy da jeg la om fra sommerhjul til mine R3 vinterhjul som var kjørt ca 3-4000 km.
Standard Aero 18 på begge hjulsettene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jarv!s

Jeg får en skikkelig "hvine" lyd fra fronten / frontruten på bilen.

Jeg har prøvd å kjøre vindusviskerne for å se om det blir noe endring, men det gjorde ikke det. Jeg har også kjent etter i bilen på frontruta, men fortsatt ikke funnet noe der... Irriterende da dette skjer så fort jeg nærmer meg 75kmt og den er ganske til stedet..
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

ladov

Sitat fra: Jarv!s på torsdag 07. november 2019, klokken 15:35
Jeg får en skikkelig "hvine" lyd fra fronten / frontruten på bilen.

Jeg har prøvd å kjøre vindusviskerne for å se om det blir noe endring, men det gjorde ikke det. Jeg har også kjent etter i bilen på frontruta, men fortsatt ikke funnet noe der... Irriterende da dette skjer så fort jeg nærmer meg 75kmt og den er ganske til stedet..
Noen av dempesettene er tynne skumpølser/pakninger til å stappe i sprekkene mellom rutene. Kanskje du kan improvisere noe med samme funksjonen for testens skyld? Tette sprekkene med tape kanskje?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Counterpointer

#254
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. november 2019, klokken 00:17
Vi hentet en SR+ på 18" R3 i dag. Har riktignok ikke kjørt den mer enn snaue 7km, men det jeg reagerte mest på på den korte turen var hvor stille den var i kupeen. Og dette er en bil med VIN 370xxx så ikke en av de aller sist produsert heller.
Kan hende at alt hypet om støy gjør at du tror det skulle være mye verre....

Det er hjulstøy og evt litt vindsus, men det er jo ingenting i forhold til fossiler.

E-tron, EQC og nye S er mer stille, men de er jo veldig tyste.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA