Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på mandag 02. september 2019, klokken 14:24
Sitat fra: knut.aulie på mandag 02. september 2019, klokken 11:41
Sitat fra: magnetic på mandag 02. september 2019, klokken 07:18
Bose introduces QuietComfort Road Noise Control tech for cars at CES 2019
https://www.digitaltrends.com/cars/bose-quietcomfort-road-noise-control-ces-2019/
Dette har jeg ment har vært en god ide i flere år. Bose burde ha kompetanse på dette som kunne gi godt resultat.

Jeg mener bestemt at jeg har hørt om aktiv støykansellering i bil i mange år nå og mistenker at det er en grunn til at det ikke er særlig utbredt. Støykansellering i en bil er noe ganske annet enn med et par klokker på hodet. Typisk veistøy ligger på rundt 1000Hz, med bølgelengder ned mot  30cm. Da er det å endre sittestilling nok til å gå fra kansellering til forsterkning. I tillegg er det problematisk at output fra en høyttaler kan virke kansellerende for ett punkt i bilen, men forsterkende for andre punkter (passasjerer). Jeg klarer ikke helt å se hvordan dette skal kunne fungere bra for flere passasjerer samtidig. For sjåfør alene kan jeg imidlertid se at det kan gå an.

Men jeg er ikke ukjent med å ta feil... Om det skulle være velfungerende så er ingen ting bedre enn det! Det er jo en veldig billig måte å få ned støyen på da  :)
Du har gode poenger, så det kan til og med hende du har rett.

Men som teknologioptimist så tenker jeg at det finnes løsninger. Hva med tracking av hodene til de som sitter i bilen via kamera og at det skapes støykansellerende soner for hver enkelt person? Bare en tanke.
Med hensyn til hvilken frekvens så er det både buldring/romling (antatt lav Hz) og sus/hvining (antatt høy frekvens) som er hovedproblemområder. Disse er vel ganske like de som er i fly, og der fungerer Bose temmelig godt. Jeg fikk en ny opplevelse av flyturer etter at Bose QC har blitt med på flyturene.

PS; jeg skal jammen ta med Bose klokkene ut på en kjøretur på grov asfalt og se hvordan det fungerer. Selv om jeg ikke plages nevneverdig så skulle jeg gjerne hatt E-tron nivå eller bedre på ekstern støy.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hrl

Sitat fra: RuneW på tirsdag 27. august 2019, klokken 12:32
Et firma i Sarpsborg sier de har støydempet 80 Teslaer.

Kanskje det kunne være en ide å både rustbeskytte og støydempe på en gang? Trenger forsåvidt begge delene... Ja, om det fungerer så bra som de sier da...

Skal levere bilen min der mandag, tar 3 dager sier de, kan melde tilbake i etterkant om ønskelig.

Slarre40

Jeg anerkjenner at vi alle oppfatter støy på ulike måter.

Men er det slik at det er en korrelasjon mellom hvor mye man synes en TM3 støyer i kupeen, og hvor dyr bil man hadde før man kjøpte ny?

Selv synes jeg bilen jeg prøvekjørte, en LR Performance på 20" felger var helt ok, og en stille-ish bil ved normal kjøring.
Men jeg kommer fra en 2011 Skoda. Ikke verdens mest påkostede bil :-)
Trondheim

RuneW

Sitat fra: hrl på onsdag 04. september 2019, klokken 07:07
Sitat fra: RuneW på tirsdag 27. august 2019, klokken 12:32
Et firma i Sarpsborg sier de har støydempet 80 Teslaer.

Kanskje det kunne være en ide å både rustbeskytte og støydempe på en gang? Trenger forsåvidt begge delene... Ja, om det fungerer så bra som de sier da...

Skal levere bilen min der mandag, tar 3 dager sier de, kan melde tilbake i etterkant om ønskelig.

Ja, gjerne. Er spesielt interessert i:


  • Hvordan de stiller seg til Tesla sin garanti vs rustbehandling
  • I hvilken grad det støyisolerende laget kan påvirke antirustbehandlingen negativt
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

#230
Sitat fra: Slarre40 på onsdag 04. september 2019, klokken 08:28
Jeg anerkjenner at vi alle oppfatter støy på ulike måter.

Men er det slik at det er en korrelasjon mellom hvor mye man synes en TM3 støyer i kupeen, og hvor dyr bil man hadde før man kjøpte ny?

Selv synes jeg bilen jeg prøvekjørte, en LR Performance på 20" felger var helt ok, og en stille-ish bil ved normal kjøring.
Men jeg kommer fra en 2011 Skoda. Ikke verdens mest påkostede bil :-)

Det er ikke usannsynlig at type bil før TM3'en har en del å si, men selv de som kommer fra "medium" biler vil nok i mange tilfeller oppleve at TM3 har en del mer hjulstøy enn andre biler. Jeg synes underlaget har alt å si. Kjører jeg på ny asfalt er vår TM3 så stille som jeg kan ønske. På grov asfalt not så much.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

daktari

Det er jo ikke så rart at Model 3 har en del hjulstøy med 235/40 R19 eller 235/45 R18. F.eks. ca 5. år gammel BMW 5-serie har 225/55 R17 som standard med 2 cm høyere dekksider, noe som jo demper vibrasjoner mer effektivt (forutsatt ikke Run-flat).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

magnetic

bmw x4 har 32 psi foran og  35 bak (med 3 personer i bilen) som anbefalt. Selve bilen veier vel ca 1760kg.
model 3 har vel 41, så det blir vel forplanta en del mer vibrasjon fra gov asfalt og støy til hjuloppheng/fjærer.
Er et så at med nyere software kan man resette standard varsel for lavt lufttrykk, Og rekalibrere TPS måleren til å godta 36 psi ? f.eks. (var vel minimum 38 psi grensa på orginalt settings ).

hkaspenberg

Sitat fra: daktari på onsdag 04. september 2019, klokken 09:49
Det er jo ikke så rart at Model 3 har en del hjulstøy med 235/40 R19 eller 235/45 R18. F.eks. ca 5. år gammel BMW 5-serie har 225/55 R17 som standard med 2 cm høyere dekksider, noe som jo demper vibrasjoner mer effektivt (forutsatt ikke Run-flat).
Jeg har en 320 med den dekkdimensjonen - orginale Pirelli(?) bein-tunge run-flat som nå er litt slitte etter nesten 6 år. Det er like mye dekkstøy i BMW'en som i TM3.Litt annen karakteristikk, men omtrent samme subjektivt opplevd støynivå. 

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hrl

Sitat fra: RuneW på onsdag 04. september 2019, klokken 09:35

Ja, gjerne. Er spesielt interessert i:


  • Hvordan de stiller seg til Tesla sin garanti vs rustbehandling
  • I hvilken grad det støyisolerende laget kan påvirke antirustbehandlingen negativt

Fått tilbake bilen og resultatet er...merker ikke noe forskjell.

Fortsatt dekklyd(støy er en overdrivelse, hører jo at bilen ruller, men det er pga alt annet er så stille.), så mulig man merker forskjell hvis man går fra en bil som er behandlet til en som ikke er det, men noen wow-opplevelse er det ikke. Forhandler sa at det var andre som opplevde stor forskjell, så det oppleves nok forskjellig fra person til person.

Antirustforeningen som forhandler er den del av gir egen 15 års rustgaranti (antirust kanskje...alle biler er vel garantert å ruste) dersom man følger opp behandlignen, så for min del velger jeg heller å ikke la alt på bilen ruste istedet for å "satse" på å få hull i kanalene innenfra om 12 år (det vil uansett ikke være jeg som får den utfordringen, kommer jo ikke til å ha en bil i 12 år) og så forsøke å få Tesla til å betale for rustsveising da.

Oljen som ble sprøytet på ble sprøytet på før støydemping, så ikke godt å si hvilken virkning de kjemikaliene har på hverandre, og tror ikke jeg hadde fått et godt svar hos forhandler, så lot være å stille spørsmålet.

The_M

Det jeg synes kanskje er litt merkelig er at ingen synes å gå særlig vitenskapelig til verks for å finne støykilder. Burde man ikke kunne finne ut mye ved å feste en eller flere mikrofoner til ulike paneler i bilen og flytte de rundt? Forstår jo at det er mye arbeid, krever spesielt utstyr og kompetanse, men det må da finnes en eller annen model 3-eier der ute som kan dette?

Alternativt kunne noen i Trøndelag/Trondheim låne ut bilen sin til noen på NTNU/SINTEF så kunne det jo blitt både doktor- og mastergrader ut av dette.

Utrolig mye rundt støydemping gjøres jo når man designer et kjøretøy, så det er selvsagt vanskelig å komme i etterkant å forsøke å endre på karakteristikken til karosseriet, men det må da finnes et mellompunkt mellom å teipe fast tilfeldige støydempingsprodukter på måfå og strategisk dempe de verste synderne. Om man må fylle dashbordet med skum eller klistre på litt her og der for å endre harmoniske svingninger, eller i enkelte tilfeller kle inn større panel.

morrun

#236
Sitat fra: JorEl på tirsdag 03. september 2019, klokken 22:55
Ferrel har prøvd :)
https://youtu.be/A7g7C-R9OQE

Blir dette seende snålt ut på hvit bil? Er tetningslistene synlige når dørene er lukket? Får man dette pakningsettet i hvitt?
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

Contango

Til alle dere som vurderer bilen og blir redde av alt dette støypratet, ta det helt med ro. Diskusjonen her er fullstendig ute av proporsjoner. Bilen har ikke et spesielt støynivå. Vi kjører på 19 hjul, og det går helt fint.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Smurfboy

Sitat fra: Contango på søndag 15. september 2019, klokken 13:25
Til alle dere som vurderer bilen og blir redde av alt dette støypratet, ta det helt med ro. Diskusjonen her er fullstendig ute av proporsjoner. Bilen har ikke et spesielt støynivå. Vi kjører på 19 hjul, og det går helt fint.

Jeg ble og overraska over at den støyer ca som en gjennomsnittlig bil ved motorveihastigheter. Trodde det skulle være som å sitte i et fly under takeoff etter alt jeg har lest

RuneW

Sitat fra: hrl på fredag 13. september 2019, klokken 18:33
Sitat fra: RuneW på onsdag 04. september 2019, klokken 09:35

Ja, gjerne. Er spesielt interessert i:


  • Hvordan de stiller seg til Tesla sin garanti vs rustbehandling
  • I hvilken grad det støyisolerende laget kan påvirke antirustbehandlingen negativt

Fått tilbake bilen og resultatet er...merker ikke noe forskjell.

Ikke så veldig overraskende. Hadde vært rart om dette gav tydelig støydempende resultater. Man hører gjerne det man vil høre og mange som har gjort denne behandlingen lurer nok seg selv litt. Men noe kan det muligens hjelpe og om man gjør andre tiltak så kanskje denne behandlingen gjøre at hjulbuene ikke er det svakeste leddet i alle fall...

Når jeg spurte om garanti, tenkte jeg ikke på rustgaranti spesielt, men på det noen har sagt; at Tesla sin generelle garanti kan svekkes av 3. parts rustbehandling.

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA