Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

indianrunner70

Sitat fra: ladov på torsdag 25. juli 2019, klokken 11:13
Jeg synes forresten jeg merker støyen mye bedre fra førersetet enn fra passasjersetet..

Dette er jeg helt enig i... masse støy rundt fører, neglisjerbar støy både ved siden og bak i bilen. Kanskje det er "torpedoveggen" som er den store synderen?
Jeg har lagt på pakninger på alle dører og tak, støy nivå minimalt bedre. Det som ble bedre er lyd ved lukking av dører + så å si ingenting støv og dritt ved terskler og mellom dører.

OlaM

Noen som har prøvd å midlertidig tette igjen glasstaket? Kan f.eks. bruke Biltema-skumgummi eller gamle madrasser, bare for å se hvor mye taket bidrar til støyen. Lite vits i å tette alt annet hvis det er det som suser mest.
'21 3LR


Counterpointer

Sitat fra: indianrunner70 på torsdag 25. juli 2019, klokken 23:31
https://www.ebay.com/itm/2pcs-Car-Tires-Soundproof-Cotton-Mat-Front-Tires-Protector-For-Tesla-Model-3/323854933115?fits=Make%3ATesla&hash=item4b67421c7b:g:xZIAAOSwQoxdJWR3

Noen som har tro på disse?
Tror ikke det tar romling fra dårlig asfalt, men sand og stein som kastes opp i hjulkassa vil dempes en del.

Har litt tro på dette, men ville gjerne sett en test på en norsk bil.

offpist

Sitat fra: ladov på torsdag 25. juli 2019, klokken 11:13
Jeg synes forresten jeg merker støyen mye bedre fra førersetet enn fra passasjersetet..

Det stemmer med min opplevelse også, og det bekreftes med DB-måler.
Lyden ER høyere akkurat i sonen der hodet er på førersiden mens den er lavere rundt midtkonsollen.
Noe av grunnen er nok vindsus og støy fra vindu og glasstak, men det forklarer ikke hvorfor det er mer på førersiden enn på passasjersiden.

Jeg har en liten teori om det men den er litt vag.
I bagasjerommet bak, så sitter det en subwoofer i høyre hjulbue mens venstre hjulbue er åpen.
Det er den eneste forskjellen jeg kan komme på som påvirker støy.

Det som er sikkert, er at etter støydemping av bagasjerommet og fylle opp hjulbuene med støydempende materiale hjalp mye for den romlelyden man har i hodehøyde ved førersetet.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

ladov

Sitat fra: offpist på fredag 26. juli 2019, klokken 09:51
Sitat fra: ladov på torsdag 25. juli 2019, klokken 11:13
Jeg synes forresten jeg merker støyen mye bedre fra førersetet enn fra passasjersetet..

Det stemmer med min opplevelse også, og det bekreftes med DB-måler.
Lyden ER høyere akkurat i sonen der hodet er på førersiden mens den er lavere rundt midtkonsollen.
Noe av grunnen er nok vindsus og støy fra vindu og glasstak, men det forklarer ikke hvorfor det er mer på førersiden enn på passasjersiden.

Jeg har en liten teori om det men den er litt vag.
I bagasjerommet bak, så sitter det en subwoofer i høyre hjulbue mens venstre hjulbue er åpen.
Det er den eneste forskjellen jeg kan komme på som påvirker støy.

Det som er sikkert, er at etter støydemping av bagasjerommet og fylle opp hjulbuene med støydempende materiale hjalp mye for den romlelyden man har i hodehøyde ved førersetet.
Kanskje lyden fra høyre hjulbue bak reflekteres rundt i kupeen og fokuseres på føreren?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

magnetic

#216
brukte dette tetning stoffet på en takstein som var knekt i to. Det er en tyktflytende gummimasse som var enkel å påføre. Og tror den forblir forholdsvis myk i etterkant. Kanskje det er brukende i hjulbuen bak plast innerskjermen, som vender inn mot cupeen, som et ekstra støydempende lag.
https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/tetningsmiddel/tetningskitt-2000023368

SH aka F_P

Sitat fra: magnetic på lørdag 27. juli 2019, klokken 00:54
brukte dette tetning stoffet på en takstein som var knekt i to. Det er en tyktflytende gummimasse som var enkel å påføre. Og tror den forblir forholdsvis myk i etterkant. Kanskje det er brukende i hjulbuen bak plast innerskjermen, som vender inn mot cupeen, som et ekstra støydempende lag.
https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/tetningsmiddel/tetningskitt-2000023368

Vi testet Biltema sin rutsbeskyttelsesmasse på en TMX. Det fungerer, men må legges i to lag, og aller helst med en neopren dempematte på toppen. Ulempen med dette er at massen har en herdetid på 14 dager så det må legges i to omganger
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no



RuneW

Et firma i Sarpsborg sier de har støydempet 80 Teslaer.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kanskje det kunne være en ide å både rustbeskytte og støydempe på en gang? Trenger forsåvidt begge delene... Ja, om det fungerer så bra som de sier da...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

magnetic


Counterpointer

Sitat fra: magnetic på mandag 02. september 2019, klokken 07:18
Bose introduces QuietComfort Road Noise Control tech for cars at CES 2019
https://www.digitaltrends.com/cars/bose-quietcomfort-road-noise-control-ces-2019/
Dette har jeg ment har vært en god ide i flere år. Bose burde ha kompetanse på dette som kunne gi godt resultat.

Tidligst i 2021 er dog en stund til og det er langt fra sikkert at Tesla vil bruke Bose.
Det Tesla kunne gjøre var å utviklet egen støydempingsteknologi.

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på mandag 02. september 2019, klokken 11:41
Sitat fra: magnetic på mandag 02. september 2019, klokken 07:18
Bose introduces QuietComfort Road Noise Control tech for cars at CES 2019
https://www.digitaltrends.com/cars/bose-quietcomfort-road-noise-control-ces-2019/
Dette har jeg ment har vært en god ide i flere år. Bose burde ha kompetanse på dette som kunne gi godt resultat.

Jeg mener bestemt at jeg har hørt om aktiv støykansellering i bil i mange år nå og mistenker at det er en grunn til at det ikke er særlig utbredt. Støykansellering i en bil er noe ganske annet enn med et par klokker på hodet. Typisk veistøy ligger på rundt 1000Hz, med bølgelengder ned mot  30cm. Da er det å endre sittestilling nok til å gå fra kansellering til forsterkning. I tillegg er det problematisk at output fra en høyttaler kan virke kansellerende for ett punkt i bilen, men forsterkende for andre punkter (passasjerer). Jeg klarer ikke helt å se hvordan dette skal kunne fungere bra for flere passasjerer samtidig. For sjåfør alene kan jeg imidlertid se at det kan gå an.

Men jeg er ikke ukjent med å ta feil... Om det skulle være velfungerende så er ingen ting bedre enn det! Det er jo en veldig billig måte å få ned støyen på da  :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Supercharger

Noen som har montert noe støydempende materiale i frunken? Model S/X har jo et slags tekstilmateriale som absorberer mye støyen i frunken, noe som Model 3 ikke har. Var en på forumet i USA som hadde montert noe aluminiumsisolasjonslag på plastikkbaljen og mente at dette ga et positivt utslag på veistøyen forfra. Tenker et porøst isolasjonslag kan absorbere noe av støyen. Samtidig er dette et isolert rom, så jeg ser ikke helt den direkte nytten av å støydempe der med mindre man får dekket til veggen som vender mot kupeen. Noen som har lagt noe isolasjon i frunken her og ser nytteverdi av det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA