Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

SH aka F_P

Sitat fra: eadie på torsdag 06. juni 2019, klokken 15:00

Og dette er det jeg er ute etter når jeg kommer rekende for å fikse min TM3 om et par uker.
Er ute etter "full pakke", og bilkomponent-gutta leverer, håper jeg!

Har dere takstøy-lista liggende på lager så den kan bestilles/tas ad hoc i tillegg til det andre?

Taklist har vi :)
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Svolar

Åpnet alt igjen for legge på lydabsorbende matter.

Hamron fra jula. De dyre til 199.

La de på hver hjulbue (bak subben også) og nedi kassen.

La en plate til på hattehyllen. Jeg ser at det kommer til å spise litt på trunkspace, men har en ide om å stramme til med tape over bjelken som er det laveste punktet. Kuttet et hull til bass ´en.

Testuren etterpå gir nå kun vindstøy. Dette var stor endring i forhold til de noicomattene som jeg hadde på først. Hører også at er noe rullestøy fra hjulene foran. Har ikke lagt merke til det før.

Venter på ulike "seals" i posten for å sette på disse.
Så min erfaring er kombiner matter og foam.... :+1:

daktari

Sitat fra: Svolar på mandag 10. juni 2019, klokken 23:14
Åpnet alt igjen for legge på lydabsorbende matter.

Hamron fra jula. De dyre til 199.

La de på hver hjulbue (bak subben også) og nedi kassen.

La en plate til på hattehyllen. Jeg ser at det kommer til å spise litt på trunkspace, men har en ide om å stramme til med tape over bjelken som er det laveste punktet. Kuttet et hull til bass ´en.

Testuren etterpå gir nå kun vindstøy. Dette var stor endring i forhold til de noicomattene som jeg hadde på først. Hører også at er noe rullestøy fra hjulene foran. Har ikke lagt merke til det før.

Venter på ulike "seals" i posten for å sette på disse.
Så min erfaring er kombiner matter og foam.... :+1:
Var det denne? https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/billyd/lyddemping/lyddemperplate-629378/

Den ligner i utseende på den som ligger over hjulbuene på e-tron.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Svolar

Sitat fra: daktari på mandag 10. juni 2019, klokken 23:25
Sitat fra: Svolar på mandag 10. juni 2019, klokken 23:14
Åpnet alt igjen for legge på lydabsorbende matter.

Hamron fra jula. De dyre til 199.

La de på hver hjulbue (bak subben også) og nedi kassen.

La en plate til på hattehyllen. Jeg ser at det kommer til å spise litt på trunkspace, men har en ide om å stramme til med tape over bjelken som er det laveste punktet. Kuttet et hull til bass ´en.

Testuren etterpå gir nå kun vindstøy. Dette var stor endring i forhold til de noicomattene som jeg hadde på først. Hører også at er noe rullestøy fra hjulene foran. Har ikke lagt merke til det før.

Venter på ulike "seals" i posten for å sette på disse.
Så min erfaring er kombiner matter og foam.... :+1:
Var det denne? https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/billyd/lyddemping/lyddemperplate-629378/

Den ligner i utseende på den som ligger over hjulbuene på e-tron.
Jepp det var de. Good shit


Sent from my iPhone using Tapatalk

magnetic

her er en som har ribba bilen, og snakker om støydemping (man kan endre tekst til automatisk oversettelse til ønsket språk)
https://www.youtube.com/watch?v=VQ9iALMbRXQ

eadie

God effekt av lydisolering hos Bilkomponenter forrige uke. Måler i snitt vel 3 dB lavere støy i skulderhøyde ved sjåfør, på samme strekker som tidligere testet under tilnærmet samme forhold (omtrent samme temperatur, regnfritt, etc). Det er bra.
Den opplevde støyen er også mye mindre, altså på de frekvenser som jeg hører (støy er jo subjektivt).

Kjører TM3, Long range awd på 18" Michelin Pilot Sport.

Støydempet dører, hjulbuer, trunk, bakluke, taklist, samt ekstra dørlister. Godt jobbet, Sondre!
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Jarv!s

Jeg personlig synes vind spesielt rundt vinduer er det som definitivt lager mest lyd i bilen. Skjønner at det ofte er et problem på biler som er "rammeløse".
Noen som har prøvd noe løsninger her som fungerer? Som sagt, føler det er rett ved vinduene.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

daktari

Sitat fra: Jarv!s på mandag 24. juni 2019, klokken 11:37
Jeg personlig synes vind spesielt rundt vinduer er det som definitivt lager mest lyd i bilen. Skjønner at det ofte er et problem på biler som er "rammeløse".
Noen som har prøvd noe løsninger her som fungerer? Som sagt, føler det er rett ved vinduene.
Her kan du forsøke å tape vinduene (få hjelp av en kompis) som så står utenfor og blåser luft på fra f.eks. en bensinstasjon. Så tar dere av tapen gradvis og hører om det er lekkasje et sted. Vinduet og pakning kan justeres for å tette bedre. Selv dyre Bentleyer og Porscher har rammeløse dører som ikke slipper inn for mye vindstøy.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jarv!s

Sitat fra: daktari på mandag 24. juni 2019, klokken 12:40
Sitat fra: Jarv!s på mandag 24. juni 2019, klokken 11:37
Jeg personlig synes vind spesielt rundt vinduer er det som definitivt lager mest lyd i bilen. Skjønner at det ofte er et problem på biler som er "rammeløse".
Noen som har prøvd noe løsninger her som fungerer? Som sagt, føler det er rett ved vinduene.
Her kan du forsøke å tape vinduene (få hjelp av en kompis) som så står utenfor og blåser luft på fra f.eks. en bensinstasjon. Så tar dere av tapen gradvis og hører om det er lekkasje et sted. Vinduet og pakning kan justeres for å tette bedre. Selv dyre Bentleyer og Porscher har rammeløse dører som ikke slipper inn for mye vindstøy.

Så noe video av noen amerikaner som gjorde dette. Men hvordan "fikser" jeg dette evt, slik at det blir bra.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

daktari

Sitat fra: Jarv!s på mandag 24. juni 2019, klokken 14:43
Sitat fra: daktari på mandag 24. juni 2019, klokken 12:40
Sitat fra: Jarv!s på mandag 24. juni 2019, klokken 11:37
Jeg personlig synes vind spesielt rundt vinduer er det som definitivt lager mest lyd i bilen. Skjønner at det ofte er et problem på biler som er "rammeløse".
Noen som har prøvd noe løsninger her som fungerer? Som sagt, føler det er rett ved vinduene.
Her kan du forsøke å tape vinduene (få hjelp av en kompis) som så står utenfor og blåser luft på fra f.eks. en bensinstasjon. Så tar dere av tapen gradvis og hører om det er lekkasje et sted. Vinduet og pakning kan justeres for å tette bedre. Selv dyre Bentleyer og Porscher har rammeløse dører som ikke slipper inn for mye vindstøy.

Så noe video av noen amerikaner som gjorde dette. Men hvordan "fikser" jeg dette evt, slik at det blir bra.
Det kan jeg ikke svare på, men Tesla mobil service er kanskje det beste.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ladov

Hvor stor er egentlig forskjellen mellom enkeltbiler?

I denne tråden virker den som noen biler er verre enn andre. Kjenner jeg gjerne skulle hatt en pålitelig støymåler nå..
https://elbilforum.no/index.php?topic=47092.0
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

GOS

Sitat fra: ladov på tirsdag 25. juni 2019, klokken 18:08
Hvor stor er egentlig forskjellen mellom enkeltbiler?

I denne tråden virker den som noen biler er verre enn andre. Kjenner jeg gjerne skulle hatt en pålitelig støymåler nå..
https://elbilforum.no/index.php?topic=47092.0

Tror det beror på hva en kommer fra. Jeg kommer fra S og 3 støyer mer, mer irriterende frekvenser. Lot en av mine brødre kjøre den og jeg spurte hva han syntes om støyen og han svarte: "Hvilken støy, det er jo ikke støy". Han kommer fra 2013 Leaf og ca 2010 Audi 2.0 diesel Q5.

I ettertid har eg støyisolert trunk og dørkarmene og dermed fått vekk noe av de frekvensene som irriterte meg.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ladov

Sitat fra: GOS på tirsdag 25. juni 2019, klokken 18:45
Sitat fra: ladov på tirsdag 25. juni 2019, klokken 18:08
Hvor stor er egentlig forskjellen mellom enkeltbiler?

I denne tråden virker den som noen biler er verre enn andre. Kjenner jeg gjerne skulle hatt en pålitelig støymåler nå..
https://elbilforum.no/index.php?topic=47092.0

Tror det beror på hva en kommer fra. Jeg kommer fra S og 3 støyer mer, mer irriterende frekvenser. Lot en av mine brødre kjøre den og jeg spurte hva han syntes om støyen og han svarte: "Hvilken støy, det er jo ikke støy". Han kommer fra 2013 Leaf og ca 2010 Audi 2.0 diesel Q5.

I ettertid har eg støyisolert trunk og dørkarmene og dermed fått vekk noe av de frekvensene som irriterte meg.
Jeg tenkte mer på i hvilken grad det er forskjell på i utgangspunktet 'like' biler. Om min TM3 støyer mer enn din, eller kanskje heller om den støyer mer enn bilene til de som ikke henger på akkurat denne tråden. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

GOS

Sitat fra: ladov på tirsdag 25. juni 2019, klokken 19:09

Jeg tenkte mer på i hvilken grad det er forskjell på i utgangspunktet 'like' biler. Om min TM3 støyer mer enn din, eller kanskje heller om den støyer mer enn bilene til de som ikke henger på akkurat denne tråden. ;)

Skjønner. Jeg prøvde å dra i gang en slik sammenligning rundt månedsskiftet februar / mars her i Stavanger området uten hell. Tenkte da å bare byttelåne samme bil og teste for å se om en mente der var forsljell i lydbilde ville vært interresant. Så kunne en i mangel på profesjonelt måleutstyr bruke sin egen app og telefon i de forskjellige bilene på samme strekk for å få ett bilde på forsljell i lydnivå/frekvensområde.

Hadde vært interresant om noen gjorde en undersøkelse på forskjellige 'like biler'
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ladov

Sitat fra: GOS på tirsdag 25. juni 2019, klokken 20:35
Sitat fra: ladov på tirsdag 25. juni 2019, klokken 19:09

Jeg tenkte mer på i hvilken grad det er forskjell på i utgangspunktet 'like' biler. Om min TM3 støyer mer enn din, eller kanskje heller om den støyer mer enn bilene til de som ikke henger på akkurat denne tråden. ;)

Skjønner. Jeg prøvde å dra i gang en slik sammenligning rundt månedsskiftet februar / mars her i Stavanger området uten hell. Tenkte da å bare byttelåne samme bil og teste for å se om en mente der var forsljell i lydbilde ville vært interresant. Så kunne en i mangel på profesjonelt måleutstyr bruke sin egen app og telefon i de forskjellige bilene på samme strekk for å få ett bilde på forsljell i lydnivå/frekvensområde.

Hadde vært interresant om noen gjorde en undersøkelse på forskjellige 'like biler'
I månedsskiftet februar/mars hadde jeg ikke fått bil ennå, dessuten bor jeg ikke i Stavanger. ;)

Jeg diskuterte støynivået med en kollega som akkurat har kjøpt maken bil og han hadde ikke noe negativt å bemerke. Noe som ikke beviser noe som helst siden folk har så forskjellige preferanser. Skal forsøke å få meg en tur i bilen hans for å sammenlikne med egne ører. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA