Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

magnetic

prøvde en gang en enduro MC, og der var det skikkelig romle lyd fra knastene.
Da støtdemper tårnet foran er for svakt til å bære vekten alene, og må ha hjelp av ekstra fjærbein, så er disse 4 fjærene en forplantingskilde til støy fra dekka. Hvis man hadde hatt luftfjæring så kunne det vel redusere forplanting evna lol.
Når jeg prøvde P så på sommerdekk så føltes det som om bilen hadde stive foringer/bushing, som løps biler har hehe., og tendens til forplanting av dekklyd til karosseri/ratt

Svolar


Har gjort et forsøk å støydempe.

Jeg startet med kassen i bunnen. Den var enkel å få dyttet vekk, alt er satt sammen av små klips.
Brukte et rullehjul for å kjevle ut alle bobler, bulker og ujevnheter. Mønsteret i mattene skal visstnok forsvinne når en har gjort det nok.

1. Fylte opp kassen med noicomatter, og kjevlet det ut med rullehjulet.

2. Åpnet venstreside og la patcher rundt om. Prøvde å få de inn så langt over hjulbuen som jeg kom. Jeg dyttet også vekk foamen og la på innsiden.

3.Åpnet på høyreside, men her virker det som det er gjort mer aberid i støyisoleringen fra fabrikkens side. Kanskje det har med at subben sitter der også? Iallfall jeg la bare noe små patcher her og der, jeg skrudde ikke ut subben for å komme til på baksiden. Når jeg kjente med handa bak subben lå det matter der allerede.

4. Lappet alt sammen bak.

5. Tok ut baksetet og dro ut sidepolsteringen for å komme til hjulbuen på fremsiden. Pacthet opp på begge sider og fikk lagt en del på siden av hjulbuen ved å dytte på polsteringen. Imidlertid er det veldig mye kabler og masse diverse fester (som ikke er i bruk) som gjør jobben med å legge et dekke vanskelig.

6. Så bare foran ,men der er det så mye ledninger og greier at jeg gadd ikke å gjøre mer der.

7. Tok et lag med noicomatte på undersiden av hattehyllen også.

Resultat:

Bare subjektivt men ingen stor forskjell under 80 km/t. Over 100 så merker jeg vindstøy i større grad før enn tidligere. Så noe har skjedd, men ikke mye.
Det virker som at fabrikken har lydisolert til et punkt der det ikke var så mye mer å hente. Etter det punktet kommer det frem andre støykilder.

Jeg vil tro at hvis jeg legger på z og p lister så får jeg nok noe av vindstøyen bort. Tviler litt på at det går an å etterisolere denne bilen opp til Audi nivå.

Når en ruller over grus så er det en mye mer premium lyd enn tidligere. Mer dempet og fjern. Likeledes lukking av trunken gir en litt mer dempet lyd.

Torair

Fant et triks i ludo på ett annet innlegg lagt ut av medlem bjornskj som jeg tenkte å teste ut. Pakning til å legge fremme inne ved frontruten.
Kjøpte denne på eBay :
https://www.ebay.com/itm/223487740179

I tillegg så fant jeg en sånn rimelig vindsus pakning til taket som jeg skal prøve ut, ser flere skriver at en slik demper opplevd vindsus:
https://www.ebay.com/itm/303155427446

RuneW

Sitat fra: RogerT på tirsdag 28. mai 2019, klokken 07:42
Fant et triks i ludo på ett annet innlegg lagt ut av medlem bjornskj som jeg tenkte å teste ut. Pakning til å legge fremme inne ved frontruten.
Kjøpte denne på eBay :
https://www.ebay.com/itm/223487740179

Er det noen som vet hvordan denne hjelper?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)


Counterpointer

Lett å sjekke effekt ved å teipe over sprekken hvor pakningen skal ligge for å høre selv.

Counterpointer

Effekt vil variere etter str på åpningen og fart en tester med.

Jeg har egentlig ikke noe problem på min bil, men siden jeg skal på autobahn i sommer, vil jeg ha for å ha gjort enkle billige grep.

TRM

Sitat fra: RuneW på tirsdag 28. mai 2019, klokken 08:29
Sitat fra: RogerT på tirsdag 28. mai 2019, klokken 07:42
Fant et triks i ludo på ett annet innlegg lagt ut av medlem bjornskj som jeg tenkte å teste ut. Pakning til å legge fremme inne ved frontruten.
Kjøpte denne på eBay :
https://www.ebay.com/itm/223487740179

Er det noen som vet hvordan denne hjelper?
Bestilte denne nå, om ikke annet for å hindre at parkeringsbillettene forsvinner ned i retning torpedoveggen...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

RuneW

Sitat fra: RuneW på tirsdag 28. mai 2019, klokken 08:29
Sitat fra: RogerT på tirsdag 28. mai 2019, klokken 07:42
Fant et triks i ludo på ett annet innlegg lagt ut av medlem bjornskj som jeg tenkte å teste ut. Pakning til å legge fremme inne ved frontruten.
Kjøpte denne på eBay :
https://www.ebay.com/itm/223487740179

Er det noen som vet hvordan denne hjelper?

For å utdype: Jeg regner med at ruta/fuger er tette, ellers ville man vel fått vann inn i regnvær? Så hva gjør denne lista som ikke blir gjort ellers? Er det støy fra "innsiden" av bilen som lekker opp gjennom innsiden av ruta man reduserer?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Torair

Sitat fra: RuneW på tirsdag 28. mai 2019, klokken 12:43
Sitat fra: RuneW på tirsdag 28. mai 2019, klokken 08:29
Sitat fra: RogerT på tirsdag 28. mai 2019, klokken 07:42
Fant et triks i ludo på ett annet innlegg lagt ut av medlem bjornskj som jeg tenkte å teste ut. Pakning til å legge fremme inne ved frontruten.
Kjøpte denne på eBay :
https://www.ebay.com/itm/223487740179

Er det noen som vet hvordan denne hjelper?

For å utdype: Jeg regner med at ruta/fuger er tette, ellers ville man vel fått vann inn i regnvær? Så hva gjør denne lista som ikke blir gjort ellers? Er det støy fra "innsiden" av bilen som lekker opp gjennom innsiden av ruta man reduserer?

Ja det vil jeg tro. På samme måte som pakningene jeg la ekstra i dørene som demper utvendig veistøy.

daktari

Han burde vel brukt snitt dB også, laveste verdi gir bare en del av bildet vil jeg tro.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Premium19

Sitat fra: Svolar på søndag 26. mai 2019, klokken 22:57

Har gjort et forsøk å støydempe.


Resultat:

Bare subjektivt men ingen stor forskjell under 80 km/t. Over 100 så merker jeg vindstøy i større grad før enn tidligere. Så noe har skjedd, men ikke mye.
Det virker som at fabrikken har lydisolert til et punkt der det ikke var så mye mer å hente. Etter det punktet kommer det frem andre støykilder.

Fin gjennomgang av det har gjort. Slik jeg leser dette, er det altså blitt mer støy? Ved å lese hele denne tråden, kan det virke som det de fleste har gjort inni bilen av etterisolering, egentlig kan være unødvendig i forhold til å redusere støy?

Sitat fra: Svolar på søndag 26. mai 2019, klokken 22:57
Når en ruller over grus så er det en mye mer premium lyd enn tidligere. Mer dempet og fjern. Likeledes lukking av trunken gir en litt mer dempet lyd.

Det er vel mer sjelden at Teslaeiere kjører mye på grus (siden de fleste som kjører elbil bor i by og tettbygget strøk), og at denne effekten av premium gjelder stort sett på det siste stykket fram til hytta...
2019 TM 3 AWD LR

Tom

#147
Når du støyisolerer så demper du noe støy( feks. Dekkstøy),det så skjer da er at annen støy kommer frem(feks Vindstøy) noe som tilsier at støyen du dempet overdøvet den andre..
Så bortkastet er det ikke..

Der jeg bor er det max 80 så vind støy er jeg ikke plaget med til daglig,men dekk støy var vel mye men har fått senket dette en god del og synes det er helt ok nå..

På helt ny asfalt er det utrolig stille..men har bare noen 100m ☹️

Premium19

Sitat fra: Tom på onsdag 29. mai 2019, klokken 18:50
Når du støyisolerer så demper du noe støy( feks. Dekkstøy),det så skjer da er at annen støy kommer frem(feks Vindstøy) noe som tilsier at støyen du dempet overdøvet den andre..
Så bortkastet er det ikke..
Ser den, men det virker likevel som om effekten er relativ marginal, selv med stor innsats.
2019 TM 3 AWD LR

Tom

Det vil jeg ikke si den er....men ingen Model 3 er like  :)
Selv har jeg brukt 6-700 kr og synes det er vel verd pengene..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA