Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

ok67

Skal prøve det. tenker også å måle litt støy med ein mobilapp, før og etter.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Tom

#76
Sitat fra: ok67 på torsdag 09. mai 2019, klokken 22:55
Sitat fra: Tom på torsdag 09. mai 2019, klokken 22:53
Denne skulle vel gjøre samme nytten.
https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/smeltefolie-bitumen-4-stk-2000021214

Alt bilen blir "dønn stille" er vel å ta litt hard i tenker jeg.. men koster ikke mange kr å prøve..
Ja, lurer på kva som er best av dei og desse: https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2-stk-2000037971
https://alfipa.com/applications/aluminium-bitumen-construction-noise-insulation/

Aluninium hjelper mye ser det ut for..

The foils ability to absorb sound allows unwanted noise to be picked up directly at the source and prevent its further propagation. Aluminum foil offers 85% effect as a noise insulator. That means, only 15% of the respective sound passes through it.

Kan jo legge på alu selv etterpå
https://www.biltema.no/bygg/teip/folieteip/aluminiumsteip-2000017580 1,25 m2 på en rull

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

S4e

Håper noen flere tester ut Elbilnett sin metode for å bekrefte at dette hjelper mye!  Og gjerne med bilder!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

ladov

Sitat fra: elbilnett på torsdag 09. mai 2019, klokken 23:18
...
Mener selv at det var en stor forskjell. Rumlingen er borte. Hører bare støy som kommer fra motorene foran og vinduspartiet.

Hva slags dekk/felger har du på bilen din?


Bra jobba forresten. Denne tråden ble plutselig *veldig* mer interessant. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

elbilnett

18-tommers Aero-felger med Michelin Pilot Sport 4. Veldig fint om noen legger ut bilder og evt. måleverdier før/etter dersom de bestemmer seg for å gjøre samme tiltak.

xerxes

fire muligheter slik jeg ser det:
1) isolere med gummilister rundt dører
2) isolere bassluka mellom trunk og kabin
3) dempe nedi hullet under filten i trunken
4) skifte hjul/dekk til 18 tommere

bang for buck og bang for time er det vi fleste er ute etter vil jeg tro. er mest spent på løsning nr 3 fordi den virker billig, enkel, og med få bieffekter. setter pris på å høre flere erfaringer før jeg får testet i egen model 3 når den ankommer!

husk at det viktigste er den subjektive opplevelsen av lyd. støy i form av bass er mindre slitsomt enn støy i form av skrikende variabel diskant. øret er sensitivt på ulike frekvenser. derfor må måleresultater tas med en klype salt- det ble helst vises hvordan frekvenskurven dempes i tillegg (før-etter). tenk på dempibg mer som en equalizer-justering enn «lyddempning». for helt stille blir en bil i denne klassen aldri.

må vel være bra å isolere den bassluka opp til kabinen for å søippe støy. evt ta å fjerne den ved resonanskilden ved å legge demping i bunnen slik som foreslått.

hvis «luka» er et problem burde kanskje SR+ uten sub være vesentlig stillere enn AWD long range? med mindre de beholdt hullet for å ha en enkel produksjon.

mye spennende tips her, bra samarbeid gutta!

S4e

Enig alt. 3 er mest spennende nå. For kanskje det er forklaringen på hvorfor alt. 2 også oppleves som en forbedring? Er dette en en de primære kildene for opplevd støy?

Også enig med deg at DB måling alene ikke er nok. Men det er nok en indikasjon siden TM3 kommer dårlig ut sammenlignet med andre biler?

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

xerxes

Sitat fra: S4e på fredag 10. mai 2019, klokken 08:45
Enig alt. 3 er mest spennende nå. For kanskje det er forklaringen på hvorfor alt. 2 også oppleves som en forbedring? Er dette en en de primære kildene for opplevd støy?

Også enig med deg at DB måling alene ikke er nok. Men det er nok en indikasjon siden TM3 kommer dårlig ut sammenlignet med andre biler?



nå har jeg ikke hørt model 3 ennå, men enig med deg om at db måling gir en generell indikasjon på hvor landet ligger, og der virker ikke model 3 være god sammenlignet med andre biler i prisklassen. synd.

poenget mitt, for å være tydelig, er at å bruke db reduksjon som mål på suksess  etter tiltak må nyanseres ift hva som er «god effekt»- det viktigste er mest mulig reduksjon i de irriterende aspektene/ frekvensene av lyden.

hos meg i min model s var det f eks vindstøy fra vinduet (en lyd som kom og gikk som vindkast), meget irriterende rett ved øret, og bare ved sterk vind eller fart over 80 kmt. da dette ble fikset ble det en helt annen opplevelse p kjøre bilen for meg, men det er ikke sikkert det ville vist så mye i en db måling før og etter.

men ikke slik at jeg bagatelliserer betydningen av det eller prøver å rosemale tesla sin mangelfulle støydemping. ville gjerne betalt 25 000 kr eksta for «mercedes demping» hvis det var en option fra tesla.

Hermansen

#84
Sitat fra: elbilnett på torsdag 09. mai 2019, klokken 22:29
Sitat fra: Handyman på torsdag 09. mai 2019, klokken 21:59
Sitat fra: elbilnett på torsdag 09. mai 2019, klokken 16:55
Tok dessverre ingen bilder, tanken var der... La en pakke Biltema lyddempningsplater med Art.nr. 36-9224 (299kr) bare i deler av brønnen i bilen, altså bunnplaten og tre av sidene. Lot være å isolere den siden som er tilknyttet bakfangeren. For å komme til må man løfte opp plastikkdekselet som dekker til metallet ved åpningen til bakdøren. Etter du har tatt av dekselet er det tre klips du må løsne med et skrujern. Når du har løsnet disse kan du trekke ut hele klipsen med hendene. Når dette er gjort er det bare å skyve fram lineren og montere støydempningsmattene. Når du monterer alt tilbake igjen gjenstår det å være forsiktig med klipsene på plastikkdelen, disse kan lett knekkes dersom delen ikke er sentrert godt nok.

Denne YouTube-videoen forklarer det ganske greit.
https://www.youtube.com/embed/iXe_8V9McZA
På disse bilden vises dempemateriale, var det slik i din bil, eller var den helt uten dempeplater?
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3305336/

Jepp! Hadde samme svarte striper, gir nok litt dempeeffekt. En slags hard bitumenmasse.

Men hva med disse?
Det så ut som at han hadde de i videoen også

Blir det på en måte bare mer av noe lignende du har lagt inn?

daktari

Det er jo åpenbart noe lyddempende materialer i bagasjerommet, men tenker man kan forsøke på baksiden av filten også med noe og på undersiden av hattehyllen.
Sammenlignet med I-pace så har den tykkere vegger/plater i innredningen, og disser er på innsiden dekket av noe dempende dyne-lignende greier slik man finner i tynne isolerende jakker.
Noen steder trengs sikkert bitumen/alubutyl for å dempe vibrasjoner som der det er mye metall. Kan de lønne seg med en type matte under baksetet, oppå batteriet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

gvh

Anbefaler å laste ned en app for frekvensanalyse (jeg bruker en som heter Advanced Spectrum Analyzer) for å identifisere dominerende frekvenser i støybildet. Slike apper kan man til en viss grad stole på, siden de analyserer innholdet i lyden snarere enn lydtrykknivået, og vil derfor ikke ha behov for kalibrering. Samtidig må man nok regne med en viss feilmargin ved de laveste og høyeste frekvensene, men jeg tror problemområdet her ligger godt innenfor dette intervallet. Det er lettere å finne riktig tiltak også, om man vet hvilket frekvensområde som er problematisk.

S4e

Sitat fra: xerxes på fredag 10. mai 2019, klokken 09:08
Sitat fra: S4e på fredag 10. mai 2019, klokken 08:45
Enig alt. 3 er mest spennende nå. For kanskje det er forklaringen på hvorfor alt. 2 også oppleves som en forbedring? Er dette en en de primære kildene for opplevd støy?

Også enig med deg at DB måling alene ikke er nok. Men det er nok en indikasjon siden TM3 kommer dårlig ut sammenlignet med andre biler?



nå har jeg ikke hørt model 3 ennå, men enig med deg om at db måling gir en generell indikasjon på hvor landet ligger, og der virker ikke model 3 være god sammenlignet med andre biler i prisklassen. synd.

poenget mitt, for å være tydelig, er at å bruke db reduksjon som mål på suksess  etter tiltak må nyanseres ift hva som er «god effekt»- det viktigste er mest mulig reduksjon i de irriterende aspektene/ frekvensene av lyden.

hos meg i min model s var det f eks vindstøy fra vinduet (en lyd som kom og gikk som vindkast), meget irriterende rett ved øret, og bare ved sterk vind eller fart over 80 kmt. da dette ble fikset ble det en helt annen opplevelse p kjøre bilen for meg, men det er ikke sikkert det ville vist så mye i en db måling før og etter.

men ikke slik at jeg bagatelliserer betydningen av det eller prøver å rosemale tesla sin mangelfulle støydemping. ville gjerne betalt 25 000 kr eksta for «mercedes demping» hvis det var en option fra tesla.
Enig :-)

Hvordan fikset de forøvrig vindstøy på S?  Der kan TM3 også forbedres, selv om jeg ikke synes den er like dårlig her. Så om det finnes en enkel løsning her også er det av interesse.

Er også villig til å betale noen lapper (ikke 25) for en vesentlig stillere bil. Ikke fordi TM3 er helt krise, men fordi det er en nytelse når støy nivå er redusert.

Satt forøvrig i en Jaguar taxi i London nettopp. Luksus med stor plass, nydelig skinn og detaljer i interiør. Men lyd og spesielt vindstøy var faktisk ikke bedre enn TM3!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

xerxes

det var noe justering av det triangel-vinduet på førerdøren. dette hjalp mye.  i tillegg ble det aldri helt «vakuum» når det store vinduet rullet opp (med gummilista på toppen).

det siste klarte ikke tesla fikse for meg på to forsøk, minutter å ha kjørt slik et halvt år med ny bil ble jeg lei og fikset det selv på 5 minutter ved å putte en småbit med skumgummi/rørisoleringsmageriale inni lista på det punktet lyden kom fra, og siden har vindstøyen vært helt fin. fikk på en måte fylt opp den gummilista de nødvendige millimeterne slik at vakuum ble oppnådd.

det pussige var at ved å klikke raskt på vindusknappen slik at vinduet gikk ned noen mm, så forsvant støyen også før det ble fikset. så jeg forstod jo det var noe relativt enkelt å fikse. må inrømme jeg ble litt lei av å klikke ned vinduet hver gang jeg kjørte :D deilig å ha det «i orden» nå.

xerxes


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA