Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

My2cents

Sitat fra: RogerT på tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:13
Fant ut en ting til som faktisk reduserte opplevd veistøy for meg og min kone.
Testet ut de Z-pakningene som han fyren i videoen her satte på.
Super enkelt å sette på, og det hjalp syns vi!

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=lTPBVPJ_ZTg&t=458s

Her er link til pakningene jeg kjøpte på eBay, koster ca 45.- kr ferdig levert i postkassen:

https://www.ebay.com/itm/113026861947

Hvor mange ruller kjøpte du?

Thomas Parsli

Sitat fra: RogerT på tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:13
Fant ut en ting til som faktisk reduserte opplevd veistøy for meg og min kone.
Testet ut de Z-pakningene som han fyren i videoen her satte på.
Super enkelt å sette på, og det hjalp syns vi!
...

Skjønner godt at det hjelper, men du bør følge nøye med når det regner eller er fuktig.
Det er godt mulig du sperrer inne vann og får problemer over tid.

Hvis Tesla kunne redusere støy med lister for rundt en dollar, tror jeg de ville gjort det. Det ligger kanskje vurderinger bak.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Torair

Sitat fra: My2cents på tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:46
Sitat fra: RogerT på tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:13
Fant ut en ting til som faktisk reduserte opplevd veistøy for meg og min kone.
Testet ut de Z-pakningene som han fyren i videoen her satte på.
Super enkelt å sette på, og det hjalp syns vi!

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=lTPBVPJ_ZTg&t=458s

Her er link til pakningene jeg kjøpte på eBay, koster ca 45.- kr ferdig levert i postkassen:

https://www.ebay.com/itm/113026861947

Hvor mange ruller kjøpte du?


Jeg kjøpte en rull, og hadde mer enn nok.

Torair

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 07. mai 2019, klokken 21:17
Sitat fra: RogerT på tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:13
Fant ut en ting til som faktisk reduserte opplevd veistøy for meg og min kone.
Testet ut de Z-pakningene som han fyren i videoen her satte på.
Super enkelt å sette på, og det hjalp syns vi!
...

Skjønner godt at det hjelper, men du bør følge nøye med når det regner eller er fuktig.
Det er godt mulig du sperrer inne vann og får problemer over tid.

Hvis Tesla kunne redusere støy med lister for rundt en dollar, tror jeg de ville gjort det. Det ligger kanskje vurderinger bak.

Som jeg skrev i innlegget så brukte jeg bare Z-pakningen. Nettopp på grunn av det du nevner, at jeg ikke ønsker å tette igjen i bunn med tanke på regn og fuktighet.

Thomas Parsli

Sitat fra: RogerT på tirsdag 07. mai 2019, klokken 21:36
Som jeg skrev i innlegget så brukte jeg bare Z-pakningen. Nettopp på grunn av det du nevner, at jeg ikke ønsker å tette igjen i bunn med tanke på regn og fuktighet.

Ah!, så ikke gjennom hele videoen (for mye prat) så jeg forstod ikke hva det betød.

Det bør jo være mulig å legge pakning på undersiden av døren også, med 2-3 åpninger for drenering.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

olavxxx

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 07. mai 2019, klokken 22:28
Sitat fra: RogerT på tirsdag 07. mai 2019, klokken 21:36
Som jeg skrev i innlegget så brukte jeg bare Z-pakningen. Nettopp på grunn av det du nevner, at jeg ikke ønsker å tette igjen i bunn med tanke på regn og fuktighet.

Ah!, så ikke gjennom hele videoen (for mye prat) så jeg forstod ikke hva det betød.

Det bør jo være mulig å legge pakning på undersiden av døren også, med 2-3 åpninger for drenering.
En fordel med den pakningen der tror jeg er mindre vann inn fra utsiden til ytre karm. Jeg pleier alltid å vaske innsiden av dører, karm osv. Har selvsagt lakkforsegling og voks der. Men med denne pakningen tror jeg det holder seg renere og tørrere.

elbilnett

Av ren nysgjerrighet åpnet jeg lineren som dekket til brønnen i bilen. Banket litt på metallplatene og det var åpenbart at bunnplaten fungerer som en slags resonanstromme (veldig hul lyd). Jeg kjøpte støyisoleringsmatter fra Biltema (tilsvarende Noico matter) og la dette i bunnen og på sidene. Bilen er dønn stille nå, det eneste jeg hører er vindstøy fra ca 90 km/t og oppover, og dette kommer definitivt forfra ved takregionen. Ser på det som unødvendig å støyisolere bilen mer, kanskje RPM-kittet hadde gjort susen med vindstøyen. Overraskende at det ikke er lagt mer støyisoleringsmateriale eller tykkere metall i bunnen ettersom den forsterker og sender mye av veistøyen fram i bilen.

Nordbø

La du matter bare i bagasjerommet, eller på hele gulvet?

Torair

Har du Biltema sitt varenummer på støyisoleringen?    ;)

ok67

Og gjerne nokre foto av prosessen og monteringa  :D
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Autodidact

Sitat fra: RogerT på tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:13
Her er link til pakningene jeg kjøpte på eBay, koster ca 45.- kr ferdig levert i postkassen:

På siden der, står det; "Shipping: Does not ship to Norway" ...?!

Håkon

Torair

Sitat fra: Autodidact på torsdag 09. mai 2019, klokken 15:31
Sitat fra: RogerT på tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:13
Her er link til pakningene jeg kjøpte på eBay, koster ca 45.- kr ferdig levert i postkassen:

På siden der, står det; "Shipping: Does not ship to Norway" ...?!

Hei.
Jeg klarer ikke finne ut hvor du leser at de ikke sender til Norge?
Klikket på linken som jeg delte, og der sender de til Norge.

Jeg har også som nevnt allerede mottatt en rull fra dem. Og da jeg så hvor effektivt dette var så bestilte jeg en til i backup. Denne kjøpte jeg på tirsdag.
Er på vei til Norge nå..

chargedup

Sitat fra: RogerT på torsdag 09. mai 2019, klokken 15:35
Sitat fra: Autodidact på torsdag 09. mai 2019, klokken 15:31
Sitat fra: RogerT på tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:13
Her er link til pakningene jeg kjøpte på eBay, koster ca 45.- kr ferdig levert i postkassen:

På siden der, står det; "Shipping: Does not ship to Norway" ...?!

Hei.
Jeg klarer ikke finne ut hvor du leser at de ikke sender til Norge?
Klikket på linken som jeg delte, og der sender de til Norge.

Jeg har også som nevnt allerede mottatt en rull fra dem. Og da jeg så hvor effektivt dette var så bestilte jeg en til i backup. Denne kjøpte jeg på tirsdag.
Er på vei til Norge nå..

Autoaddict har trykket på linken under en av youtubevideoene som har blitt delt her og ikke den linken RogerT delte med oss.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

hkaspenberg

Sitat fra: elbilnett på torsdag 09. mai 2019, klokken 15:05
Av ren nysgjerrighet åpnet jeg lineren som dekket til brønnen i bilen. Banket litt på metallplatene og det var åpenbart at bunnplaten fungerer som en slags resonanstromme (veldig hul lyd). Jeg kjøpte støyisoleringsmatter fra Biltema (tilsvarende Noico matter) og la dette i bunnen og på sidene. Bilen er dønn stille nå, det eneste jeg hører er vindstøy fra ca 90 km/t og oppover, og dette kommer definitivt forfra ved takregionen. Ser på det som unødvendig å støyisolere bilen mer, kanskje RPM-kittet hadde gjort susen med vindstøyen. Overraskende at det ikke er lagt mer støyisoleringsmateriale eller tykkere metall i bunnen ettersom den forsterker og sender mye av veistøyen fram i bilen.
Hvordan gikk du frem? Noen bilder?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elbilnett

Tok dessverre ingen bilder, tanken var der... La en pakke Biltema lyddempningsplater med Art.nr. 36-9224 (299kr) bare i deler av brønnen i bilen, altså bunnplaten og tre av sidene. Lot være å isolere den siden som er tilknyttet bakfangeren. For å komme til må man løfte opp plastikkdekselet som dekker til metallet ved åpningen til bakdøren. Etter du har tatt av dekselet er det tre klips du må løsne med et skrujern. Når du har løsnet disse kan du trekke ut hele klipsen med hendene. Når dette er gjort er det bare å skyve fram lineren og montere støydempningsmattene. Når du monterer alt tilbake igjen gjenstår det å være forsiktig med klipsene på plastikkdelen, disse kan lett knekkes dersom delen ikke er sentrert godt nok.

Denne YouTube-videoen forklarer det ganske greit.
https://www.youtube.com/embed/iXe_8V9McZA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA