Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

GOS


Da har jeg klippet til 20 mm Biltema støydempingsmatte og limt mellom bærebjelkene i bagasjerommet. Jeg ønsker ikke å stjele mer av høyden i bagasjerommet og har derfor ikke lagt på bærebjelkene. Muligens jeg tillater meg å legge noen tynne spesialmatter der. Har bare kjørt 250 m i gate, opp til 50-60 km/t, fikk ingen stor "yes" opplevelse, men turen var altfor kort (og mellom fartsdempere). Skal senere ta å måle med telefonapp på samme strekk som jeg har målt støyen tidligere. Jeg har også bestilt z- og p-pakninger til dørene som jeg håper også skal hjelpe litt. Summen blir gjerne nok til at jeg slutter å irritere meg.

Legger med ett panorert-sammensatt bilde fra bagasjeromsgulvet og opp.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Fornybarbil

Etter demping med matte fra biltema over det hullet til bagasjerommet har jeg en viss forbedring.

80km/t 63db
90km/t 64.5db

Målt med Kimo DB 200.

En feilkilde er at det ikke er målt på samme strekning. Det får jeg gjort imorgen. Men - innldende forsøk ser lovende ut.

geear

Sitat fra: offpist1 på mandag 29. april 2019, klokken 21:03
Selv har jeg bestilt dempematter som er på vei, skal forsøke å gjøre det selv.
https://www.ebay.com/itm/251811595900
https://www.ebay.com/itm/254102192135

Aner ikke helt hvor mye som går med men tror jeg har kjøpt nok til 2 biler for å være ærlig.
De har omtrent samme produkt på Biltema, så slipper man å fly slikt rundt halve jorden:

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2-stk-2000037971

tmn

Noen av dere som har gjort tiltak mot støy som har måling på før og etter? Ser Fornybarbil har noe tall. Men interessant og se før og etter.

Har selv henta inspirasjon herfra og starta prosjekt med å selnge opp noe PU-skum selv. Jeg merka stor forskjell fra Nokian R3 til Hankook dekka. Men usikker på om dette var merkbart eller om det bare er en følelse av at jeg har gjort noe baki der. Platene tar vel imot noe, men usikker på gevinsten?
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Fornybarbil

Jeg har tettet det hullet du har latt være åpent der da jeg antok det slapp gjennom en god del.

Ellers er mine tall fra samme veistrekning og likt føre:

før isolering
80km/t ~65.1db
90km/t ~66.2db

etter isolering
80km/t ~63db
90km/t ~64.5db

I følge lydopplevelsesguider er dette en reduksjon som merkes så vidt, og det stemmer greit med min oppfatning. Jeg hadde en oppfatning av at det ble litt stillere, men det var ikke noen revolusjon.

ok67

Dersom støyen kjem av resonans/vibrasjonar i platene i botnen av bagasjerommet er det kanskje meir å hente på å dempe der? Men då må nok all kledning etc ut først for å komme til. Kan tenke meg å prøve å fylle brønnen i bagasjerommet med Rockwool el for å sjå om det har nokon virkning. Det kan i så fall gi ein indikasjon kvar støyen kjem frå. Har ein ide om at det er betre å prøve å ta støyen der den kjem frå enn å prøve å dempe den i etterkant.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

GOS

Jeg har målt før og etter. Støyen var 1 dB(A) høyere ETTER å ha lagt isolasjonsnmatter
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Fornybarbil

For min del er mine målinger gjort på samme plass, samme føre, samme temperatur, med samme dekk, hastighet osv.

Måling gjort med Kimo DB 200.

SH aka F_P

#38
Sitat fra: offpist1 på tirsdag 30. april 2019, klokken 21:45

Mine målinger med sommerdekk Michelin pilot 20" på performance felger:
80km/t ~68.2db

Med Lexani 20" og 275 bak 80km/t ~70.1db

Med Nokian R3 20"  80km/t ~68.5db


Målt med måleren stående i koppholderen i senterkonsollen. Ved hode nivå er det +3dBA og nede ved beina er det +5dBA

Ev vakker dag skal jeg få en venn til å kjøre mens jeg måler inne i trunk i fart. Mest for å kunne sammenligne før/etter støydemping.

Jeg tror veldig mye av støyen reflekteres i glasstaket og møtes igjen ved hodet.

Interessant, er det deg jeg har chattet med på facebook?

Vi (bilkomponenter.no) er så godt som ferdig med å støydempe firmabilen vår som er en TM3 P på originale 20" med Michelin dekk.

Målt etter deming (minus en bakdør, men her er det nok ikke mye å hente) får vi følgende tall på medium grov asfalt målt i ørehøyde midt mellom forsetene:
70km/t 62,3 dBA
80km/t 63,5 dBA.

Dette er ca tall da måleren ikke har gjennomsnitt. Til sammenligning har min private TMX med 22", som også er dempet helt likt tall i 70km/t, men ca 1dBA over i 80km/t

Det som er gjort med bilen er full pakke herfra (+ litt ekstra i dørene) https://www.bilkomponenter.no/products/lyddemping-tesla-model-3

Vi bruker matter, og kun det. Noen vil selvfølgelig være noe skeptisk til rust i utvendige hjulbuer, men det anser vi ikke som et problem all den tid vi legger alubutyl/flex først som rulles på slik at det ikke kommer vann inn bak. Over denne neopren som heller ikke trekker vann. Uansett kan det som en ekstra sikkerhet skjekkes 1-2x årlig ved hjulskift da det er forholdsvis enkelt å ta vekk innerskjemen i hjulbuene.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

GOS

@SH aka F_P

Målte dere før dere støyisolerte? Hva var differansen?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

SH aka F_P

Sitat fra: GOS på fredag 03. mai 2019, klokken 13:29
@SH aka F_P

Målte dere før dere støyisolerte? Hva var differansen?

Dessverre så var ikke måleren fylt med fungerende batteri før vi startet, så jeg har kun tall fra etter at trunk og innvendige hjulbuer ble tatt. Disse tallene ligger ca. 2dBA over før resten ble ferdig. Neste vi tar er gummilist på taket, hvis den passer, og vi kommer til å legge på lister i dørene. Førstnevnte ligger alt i nettbutikken, mens for dørene er det i bestilling, men ikke lagt ut enda da vi ikke har bestemt oss helt for om vi skal levere de på rull, eller ferdig kuttet. Mulig det blir begge så alle blir fornøyde.

Sistnevnte skal visstnok gi inntill 4dBA reduksjon i det mest slitsomme frekvensspekteret så det gleder vi oss veldig til å teste. Ref denne grundige analysen - https://youtu.be/fj9yd4M5GQU
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

SH aka F_P

Kan forøvrig legge til at vi har booket inn Teslabjørn sin bil, og der kommer det målinger før og etter underveis i prosessen. Både i forhold til lister og dempematter.Det blir helt sikkert en video av dette vil jeg tro :D
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Counterpointer

Det folk må tenke nøye over når de snakker om støydemping er hva de egentlig snakker om.

For det første er hørsel individuell, deretter er oppfatningen av lyd forskjellig.

Lyd er delt opp i frekvenser og det er et snitt som presenteres av enkle lydmålere.

Det kan være en frekvens som plager akkurat deg, som ikke dempes selv om lydtrykket totalt halveres.

Det er i det hele tatt så mange faktorer at dette er en vitenskap.

Generelt er det mye enklere å dempe høye frekvenser (diskant) da disse primært fraktes av luft direkte. Lave frekvenser krever mye mer og gjerne tunge døde matrialer. Disse forplanter seg også via masse og er dermed vanskelige å få has på.

I tillegg er det slik at når en demper noen frekvenser så kan en fremheve andre, som «kan» være mer slitsomme.

Problemet med elbiler er at de er såpass stille at det koster mye i både vekt og kroner å dempe dem mye. For å nevne en bil som er meget stille (en tysker), så er den både dyr og tung, spesielt med dobbelt isolerglass.

magnetic

Tesla kunne nok ha solgt en god del mer model 3 hvis de hadde støydempa den mer.  Eg hadde lett spandert 20/30 tusen mere på utsalgspris hvis den var mere komfortabel (rulle støys fra dekka), Når man endelig har fått en bil med godt stereo anlegg så blir detaljene hviska ut av forstyrrende elementer.
Dere som legger ned arbeid med å støydempe bilen kan trolig få bedre betalt ved videresalg av bilen.
Proffe firmaer kan og tjene på denne svakheten, og tilby støydempa Luxus bil i retur.

Torair

Fant ut en ting til som faktisk reduserte opplevd veistøy for meg og min kone.
Testet ut de Z-pakningene som han fyren i videoen her satte på.
Super enkelt å sette på, og det hjalp syns vi!

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=lTPBVPJ_ZTg&t=458s

Her er link til pakningene jeg kjøpte på eBay, koster ca 45.- kr ferdig levert i postkassen:

https://www.ebay.com/itm/113026861947

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA