Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

alibaba

Sitat fra: GOS på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:20
Sitat fra: Thob på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:00
Spennende RogerT. Fristende å prøve selv. Men har du sjekket om dette fikk noe innvirkning på lyden fra anlegget? Det hullet i hattehyllen (som du nå har tettet)er vel der for å få lyd fra sub inn i cupeen etter det jeg har lest på internetten, så er interessert i å høre om du syns det hadde noe innvirkning?

Ligger egentlig Sub'en bak på Model 3 da? Vet den ligger bak på venstre side på Model S, men er ikke helt sikker på hvor de har gjemt den på 3'den.

Ligger helt bake på høyre side
TM3P

GOS

Sitat fra: alibaba på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:29
Sitat fra: GOS på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:20
Sitat fra: Thob på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:00
Spennende RogerT. Fristende å prøve selv. Men har du sjekket om dette fikk noe innvirkning på lyden fra anlegget? Det hullet i hattehyllen (som du nå har tettet)er vel der for å få lyd fra sub inn i cupeen etter det jeg har lest på internetten, så er interessert i å høre om du syns det hadde noe innvirkning?

Ligger egentlig Sub'en bak på Model 3 da? Vet den ligger bak på venstre side på Model S, men er ikke helt sikker på hvor de har gjemt den på 3'den.

Ligger helt bake på høyre side

Jeg mente høyre side på S, men den ligger altså der også på 3'den?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: GOS på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:32
Sitat fra: alibaba på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:29
Sitat fra: GOS på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:20
Sitat fra: Thob på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:00
Spennende RogerT. Fristende å prøve selv. Men har du sjekket om dette fikk noe innvirkning på lyden fra anlegget? Det hullet i hattehyllen (som du nå har tettet)er vel der for å få lyd fra sub inn i cupeen etter det jeg har lest på internetten, så er interessert i å høre om du syns det hadde noe innvirkning?

Ligger egentlig Sub'en bak på Model 3 da? Vet den ligger bak på venstre side på Model S, men er ikke helt sikker på hvor de har gjemt den på 3'den.

Ligger helt bake på høyre side

Jeg mente høyre side på S, men den ligger altså der også på 3'den?
Jepp, men tviler på at denne type demping blokkerer de dype frekvensene fra suben. Da må det nok tyngre demping på plass.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thob


Torair

#19
Sitat fra: Thob på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:00
Spennende RogerT. Fristende å prøve selv. Men har du sjekket om dette fikk noe innvirkning på lyden fra anlegget? Det hullet i hattehyllen (som du nå har tettet)er vel der for å få lyd fra sub inn i cupeen etter det jeg har lest på internetten, så er interessert i å høre om du syns det hadde noe innvirkning?

Hei  :)

Verken jeg eller min kone merket noen forskjell i lydbildet. Var kjempelyd som vanlig! Ingen problem å få det til å "dunke" hvis det er ønskelig  :)

Min kone kommenterte også at den dype romlelyden/støyen var så og si borte.

ok67

Hadde vore interessant om nokon måler støyen med ein telefonapp før og etter, sor å dokuentere om det er forskjell. Ikkje spesielt vitenskapeleg med telefonapp, men i alle fall betre enn rein subjektiv oppfatting med øyrene.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

GOS

@Roger.

Hvordan festet du den med tanke på at en gjerne skal ha det vekk igjen?

Den på Biltema er ikke selvklebende, så der foreslår de kontakt, men det ønsket ikke jeg å bruke.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Tom

Jeg kjøpte den andre støy matta på jula og limte opp.. tror det gikk ut over bassen en del,den har alu foli så den tetter luftingen mellom trunk og kupe..
Må teste litt mer..

Torair

Sitat fra: GOS på tirsdag 30. april 2019, klokken 19:12
@Roger.

Hvordan festet du den med tanke på at en gjerne skal ha det vekk igjen?

Den på Biltema er ikke selvklebende, så der foreslår de kontakt, men det ønsket ikke jeg å bruke.

Den hadde ferdig teip på baksiden, var bare å klistre den opp. Vil ikke tro det skal være noen stor utfordring å fjerne den igjen hvis ønskelig.

Fornybarbil

Jeg målte diverse nivåer i dag med profesjonell måler uten at jeg skrev noe ned. Planen er å måle mer i morgen før jeg tester å isolere.

Tentativ målinger med sommerdekk Michelin pilot 18" med aerokapsler:
80km/t ~65.1db
90km/t ~66.2db

Føret var vindstille, 6 grader og tørr ok asfalt, måler ble holdt i hodehøyde i kupé midt mellom fører og passasjer.

offpist1


Mine målinger med sommerdekk Michelin pilot 20" på performance felger:
80km/t ~68.2db

Med Lexani 20" og 275 bak 80km/t ~70.1db

Med Nokian R3 20"  80km/t ~68.5db


Målt med måleren stående i koppholderen i senterkonsollen. Ved hode nivå er det +3dBA og nede ved beina er det +5dBA

Ev vakker dag skal jeg få en venn til å kjøre mens jeg måler inne i trunk i fart. Mest for å kunne sammenligne før/etter støydemping.

Jeg tror veldig mye av støyen reflekteres i glasstaket og møtes igjen ved hodet.

offpist1

Jula sin matte er 60x40 cm mens  Kjell og CO sin er 100x50 cm. Ser for meg sistnevnte er best om man vil fylle hele hele hatthyllen under i et stort stykke.

https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/datamaskinkomponenter/moddning/lydisolasjon/lydisolerende-matte-p61555

ok67

Tromma litt på dekselet over brønnen i trunk, formår nesten for å vere ei tromme. Kanskje det er nok å lime lyddempeplate under dekselet til brønnen?
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

ofn

Kan feil/ugunstig hjulstilling ha noe å si for dekkstøyen man hører på grov asfalt? På førersiden fremme har jeg en resonansliknende lyd som kommer når jeg kjører på grov asfalt. En slags ulende lyd som ligger over den normale dekkstøyen. Likt for 18'' sommerdekk og vinterdekk. Beveger jeg hodet mot passasjersetet forsvinner lyden mer og mer, og sitter jeg i passasjersetet er lyden borte. Tenkte å sjekke hjulstilling på venstre fordekk.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

offpist1

Sitat fra: ofn på tirsdag 30. april 2019, klokken 23:19
Kan feil/ugunstig hjulstilling ha noe å si for dekkstøyen man hører på grov asfalt? På førersiden fremme har jeg en resonansliknende lyd som kommer når jeg kjører på grov asfalt. En slags ulende lyd som ligger over den normale dekkstøyen. Likt for 18'' sommerdekk og vinterdekk. Beveger jeg hodet mot passasjersetet forsvinner lyden mer og mer, og sitter jeg i passasjersetet er lyden borte. Tenkte å sjekke hjulstilling på venstre fordekk.

Jeg har det nøyaktig på samme måte. Og det er veldig vanskelig å høre hvor det kommer fra. Opplever at det er bedre med fullastet bil. Altså når bagasjerommet er fullastet med ting.  Og værre når baksetet er lagt ned. Så mistanken min er mot en plate eller noe som resonansierer der bak.

Jeg har prøvd 4 forskjellige hjul og dekk typer og den er det på alle.

Hvis spissingen var feil ville det påvirket likt på begge sider, tenker jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA