Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har prøvd å støydempe bilen?

Startet av Vesel, mandag 29. april 2019, klokken 14:57

« forrige - neste »

Vesel

Finnes forskjellige metoder. Bare det å rustbehandle hjulbuene vil sikkert hjelpe. Ellers finnes det jo egen støydempingsmasse man kan få dem på verkstedet til å fylle dem med. Lurer på om noen har noe erfaringer med dette, spesielt på Model 3. Vurder å gå til innkjøp av et lite lass butylplater fra Biltema og feste dem til hjulbuene, og kanskje under hattehylla, og se om det blir noe bedre. Langt billigere enn profesjonell støyisolering, som jeg er like usikker på effekten av. Super bil, men veistøyen holder på å gå meg på vettet. Skulle vært som Model S, eller nye Leaf.  :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

helge89

Jeg har kjøpt noe lydisoleringskit til dører og tak.

Problemet var at panelgapet på glasset på taket var så smalt at jeg måtte strekke strikken såpass at den ble altfor lang. Her er det vel jeg som har litt mindre gap enn vanlig. Selger forøvrig sealkitet til taket.

Så var det pakningssettet jeg skal installere på dørene etter å ha planlagt framgangssmetoden, så får vi se. Men som du sier jeg regner dette ligger mye i hjulbuene og vibrasjonene inn til kupeen. Kjenner jo det i gasspedalen ganske greit (eller hva det nå heter på elbil).

Husk at støydempingen er ikke eksisterende i glasstaket til sammenligning med andre biler med vanlig tak.

Føler at det er dekkstøy opp til 80 km/t, så tar vindstøyen over på motorveien.

Hvordan opplever du 19" sommerdekk kontra 18" vinterdekk lydmessig? For meg ble støyen nesten uholdbar på 19", men jeg har andre dekk og felg enn standard.

Vesel

Jeg opplever ikke mye vindstøy, så ser ikke at vindreduksjonskit skal hjelpe så mye, men hvordan opplever du det greiene på taket? Hjelper det? Jeg bare konkluderte med at Tesla hadde fått fiksa problemet med vindstøy innen bilen kom til Europa, for jeg har aldri tenkt over det.

Det er rumlinga fra veien som plager meg.

Jeg har faktisk kjørt bilen med både 18" vinter, 18" sommer og 19" sommer. Var i Oslo i helga og henta noe phetere phelger (ska selge 18" Aero-ene med sommerdekk nå). I begynnelsen opplevde jeg støyen fra 19" Sport-hjulene som nesten uholdbar på motorveien i 110-115 km/t, men det gikk seg til etterhvert. Dekkene måtte kanskje slites litt først. Var ikke støynivået som var så mye høyere i seg selv nødvendigvis, men det var noe med lyden som bare var ekkel. Litt som å ha på seg slike aktivt støydempende hodetelefoner som ikke stenger støyen ute, men bare sender lyd i motfase.
Ellers så tror jeg 18" sommer hadde litt mindre støy, men opplever ikke at det er noen vesensforskjell. Merker forskjellen på de nye og de gamle sommerdekkene mest ved at rattet vibrer lettere nå og at jeg kjenner ujevnheter i veien mer.

Hvis jeg skulle rangert, så ville jeg sagt at 18" Aero med Nokian R3 var mest støysvake, så 18" Aero med Michelin Primacy Sport 4, til slutt 19" Sport med Hankook Ventus S1 Evo.

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

helge89

#3
Jeg fikk aldri installert takisoleringen skikkelig fordi foran og bak på glasspanelet var gapet så lite at gummipakninga/verdens-største-o-ring måtte strekkes såpass tynn at det alltid ble for mye til overs på sidene. Det er støyisolering der fra fabrikken, men tenkte det bare kunne hjelpe samt at det hindret for mye drit oppi kanelene.

Så jeg ender opp med å selge det kitet til en som har mer normale avstander mellom panelene.


Jeg har kjøpt nye sommerdekk til 19" og tar en vurdering etter det. Da blir det dekk med 68dB, kontra 71dB som er med de jeg har på nå. Det skal vel være en halvering av lydnivået, alt etter som.

Det er litt forskjellig i hastighetene hvilken lyd som er sterkest mtp vind kontra dekk. Tror hjernen enklere kan tune ut den stødige frekvensen til rumlingen av dekk, mens vindlyder er såpass forskjellige at de irriterer litt mer. Det er definitivt vindlyder som kommer gjennom tak og dør.

Men for meg etter jeg gikk fra vinterdekkene er det altfor mye lyd ved lave hastigheter, selv med 39 psi på kalde dekk. Føler jeg kjenner mønsteret mye mer og at den sparker opp mye mer grus. Selvom det virker som hjulbuene er lagd av en blikkenslager, så vibrerer også godt gjennom gasspedalen. Kan være noe med balanseringen av dekkene.

Er det noen som vet om det finnes Road Force balansering på noe dekkverksted-kjede?

Men her trengs det definitivt tiltak.



Svolar

Lakkforseglingssteder lanserer vel i disse dager en kit der de går igjennom hele bilen fra døren , hjulbuer trunk og tak. Det var snakk om 15000.

Tror en kan gjøre mye selv for den typen penger.

offpist1

https://www.bilkomponenter.no/products/lyddemping-tesla-model-3

Dørene utgjør visstnok ikke det helt store å dempe så hvis du går "full pakke" utenom dørene så ender du på 10 900 kr og det syns jeg ikke er så ille.

Selv har jeg bestilt dempematter som er på vei, skal forsøke å gjøre det selv.
https://www.ebay.com/itm/251811595900
https://www.ebay.com/itm/254102192135

Aner ikke helt hvor mye som går med men tror jeg har kjøpt nok til 2 biler for å være ærlig.

Den aller største faktoren er uansett dekkene.
Jeg har prøvd 3 forskjellige 20" dekk på bilen og Michelin dekkene som følger med Performance felgene var minst støy. 18" var så klart lavere, men bare 2 dBA.

Nå har jeg Lexani dekk men de skal byttes til Michelin Pilot Sport 4S.

Satte de på mens det enda var minus grader og da hørtes det ut som å sitte inne i en tørketrommel. Rett tilbake med vinterdekkene. (20" Nokian R3)


Handyman

#6
Mye av støyen kommer fra bagasjerommet. Merket utrolig mye mer støy da jeg frakta ei stor plate så jeg måtte slå ned bakseteryggene. Det var utrolig heving av støynivå i høy hastighet. Merket også at støyen ble mye dempet da bagasjerommet var fylt med bagasje i påskeferien. Tipper at det er derfor det nå er tettere under gitteret i hattehylla enn på de første bilene.
Tror at det kan være mer å hente på støydemping av bla hattehylla.

Edit: rettet skrivefeil
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TRM

Sitat fra: Handyman på mandag 29. april 2019, klokken 22:30
Mye av støyen kommer fra bagasjerommet. Merket utrolig mye mer støy da jeg frakta et stor plate så jeg måtte slå ned bakseteryggene. Det var utrolig heving av støynivå i høy hastighet. Merket også at støyen ble mye dempet da bagasjerommet var fylt med bagasje i påskeferien. Tipper at det er derfor det nå er tettere uner gitteret i hattehylla enn på de første bilene.
Tror at det kan være mer å hente på støydemping av bla hattehylla.
Samme erfaring har jeg. Grua meg litt til påskeferie med 20" sommerdekk, men støynivået ble ikke noe tema. Hadde en svær dunsovepose liggende løs i rommet downunder, samt duffelbagger og ryggsekker i bagasjerommet.

Kom inn fra en 25 mils tur nå. Mesteparten på E18 @ 110 kmt.
Tomt bagasjerom, og betydelig mer støy.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Torair

Sitat fra: Handyman på mandag 29. april 2019, klokken 22:30
Mye av støyen kommer fra bagasjerommet. Merket utrolig mye mer støy da jeg frakta et stor plate så jeg måtte slå ned bakseteryggene. Det var utrolig heving av støynivå i høy hastighet. Merket også at støyen ble mye dempet da bagasjerommet var fylt med bagasje i påskeferien. Tipper at det er derfor det nå er tettere uner gitteret i hattehylla enn på de første bilene.
Tror at det kan være mer å hente på støydemping av bla hattehylla.

Hei og tusen takk for ditt innlegg Handyman!
Du startet en tankegang i mitt hodet som fikk meg til å reise ned til Jula og kjøpe en stk lyddemperplate som jeg klistret opp bak under hattehyllen i min TM3.
Umiddelbart MYE mindre romling i bilen (ihvertall syns jeg det).
Jeg opplevde en markant forbedring i kupestøy!!

Igjen, tusen takk for ditt innlegg Handyman!!!  :) :)

Legger ved ett par bilder av slik det ble i huy å hast hos meg, de hadde bare en stk igjen hos Jula Sandnes, så da ble det slikt nå. Men som skrevet, MYE mindre romling og støy slik jeg opplever dette  :)

Handyman

Sitat fra: RogerT på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:00
Sitat fra: Handyman på mandag 29. april 2019, klokken 22:30
Mye av støyen kommer fra bagasjerommet. Merket utrolig mye mer støy da jeg frakta et stor plate så jeg måtte slå ned bakseteryggene. Det var utrolig heving av støynivå i høy hastighet. Merket også at støyen ble mye dempet da bagasjerommet var fylt med bagasje i påskeferien. Tipper at det er derfor det nå er tettere uner gitteret i hattehylla enn på de første bilene.
Tror at det kan være mer å hente på støydemping av bla hattehylla.

Hei og tusen takk for ditt innlegg Handyman!
Du startet en tankegang i mitt hodet som fikk meg til å reise ned til Jula og kjøpe en stk lyddemperplate som jeg klistret opp bak under hattehyllen i min TM3.
Umiddelbart MYE mindre romling i bilen (ihvertall syns jeg det).
Jeg opplevde en markant forbedring i kupestøy!!

Igjen, tusen takk for ditt innlegg Handyman!!!  :) :)

Legger ved ett par bilder av slik det ble i huy å hast hos meg, de hadde bare en stk igjen hos Jula Sandnes, så da ble det slikt nå. Men som skrevet, MYE mindre romling og støy slik jeg opplever dette  :)
Spennende! tror jeg må prøve noe liknende! Takk for tips og bilder.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Svolar

Når blir den tråden en DIY sticky?

Veldig interessert i dette. Tenker å kjøpe inn ett parti dynamat og sette i gang.
Men skulle gjerne hatt noen vidoer/bilder av noen som har gjort det tidligere

My2cents

Lurer på om det hjelper under panseret også......

Handyman

Sitat fra: My2cents på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:49
Lurer på om det hjelper under panseret også......
Tviler, da det er et eget rom som ikke er i forbindelse med kupeen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thob

Spennende RogerT. Fristende å prøve selv. Men har du sjekket om dette fikk noe innvirkning på lyden fra anlegget? Det hullet i hattehyllen (som du nå har tettet)er vel der for å få lyd fra sub inn i cupeen etter det jeg har lest på internetten, så er interessert i å høre om du syns det hadde noe innvirkning?

GOS

Sitat fra: Thob på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:00
Spennende RogerT. Fristende å prøve selv. Men har du sjekket om dette fikk noe innvirkning på lyden fra anlegget? Det hullet i hattehyllen (som du nå har tettet)er vel der for å få lyd fra sub inn i cupeen etter det jeg har lest på internetten, så er interessert i å høre om du syns det hadde noe innvirkning?

Ligger egentlig Sub'en bak på Model 3 da? Vet den ligger bak på venstre side på Model S, men er ikke helt sikker på hvor de har gjemt den på 3'den.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA