Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defa/Salto 7,4kW (7,2kW) leverer kun 6,2 kW

Startet av kom_så_og_gikk, mandag 29. april 2019, klokken 14:21

« forrige - neste »

kom_så_og_gikk

Har en nylig installert Defa-lader på en 32A kurs, som skal gi 7,2kw eller deromkring. Har en e-tron som forteller meg at den trekker kun 6,2 kw både via display i bilen og via appen.

Så er spørsmålet; hvorfor 6,2kw? Ingen instillinger for å begrense ladeeffekt i bilen såvidt jeg vet.

Verken elektriker eller bilforhandler hadde noe svar på strak arm, men begge ville forhøre seg med Defa. Det prøvde jeg og, men kom ikke gjennom på telefon til teknisk support.

Har en e-golf også, men det er ikke noe hjelp i den ettersom jeg ikke kan se noe sted hvor mye den trekker under lading. Den er vel begrenset til 3,7 kw uansett på hjemmelading (2015-mod)?
Skal se om jeg kan få en annen elbil som kan lese av ladeeffekt fortløpende til å prøve laderen. Om den også trekker 6,2 er det vel noe med laderen.

Har dere noen kloke forslag til hva dette skyldes?

turfsurf

Spørs om etron viser netto (etter tap) effekt. Med litt lav spenning kan dette stemme. Er vel bedre å spørre på etron delen av forumet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

#2
7, 2kw er vel ved 230V, 32A, 1-fas og 1.0 i powerfaktor.
Spørst om ikkje powerfactor(CosPhi) er lavare. Kanskje spenninga også?
Kanskje kabling og sikring er for 32A (max) men ladestasjon er programmert til 80-90% av dette av installatør?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Zimon

Selv om en ladestasjon støtter 32A (7.36KW ved 230V og 32A) så blir ladetstasjoner satt ned til 28A maks (som tilsvarer 6,440KW). Dette for å forhindre for stor varmegang over tid pga en 5-10% sikringsmargin på belasntning over tid. En 32A kurs er designet for å støtte opp til 32A over kortere tid, ergo f.eks kjøre på vannkoker, micro, brødrister etc, men å kjøre 32A over 4-10timer i strekk er ikke gunstig.

Derfor er nok Saltoen satt til 28A som maks tenker jeg. Elektriker som monterte min Salto lader (32A versjon) til min Ioniq fortalte at kunne sette den opp til 28A, men ikke høyere pga det overnenvnte. Selv avtalte jeg å sette den til 20A pga at det holder til mitt bruk. Mulig jeg får elektriker til å øke når de får reparert min eller byttet den ut, boksen døde rett før påske og deler er bestilt etc.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Øyvind.h

Sitat fra: Zimon på torsdag 02. mai 2019, klokken 15:08
En 32A kurs er designet for å støtte opp til 32A over kortere tid, ergo f.eks kjøre på vannkoker, micro, brødrister etc, men å kjøre 32A over 4-10timer i strekk er ikke gunstig.
Snakker du om en gammel kurs installert for titalls år siden, så ja.
Snakker du om en ny kurs er det feil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Zimon på torsdag 02. mai 2019, klokken 15:08
Selv om en ladestasjon støtter 32A (7.36KW ved 230V og 32A) så blir ladetstasjoner satt ned til 28A maks (som tilsvarer 6,440KW). Dette for å forhindre for stor varmegang over tid pga en 5-10% sikringsmargin på belasntning over tid. En 32A kurs er designet for å støtte opp til 32A over kortere tid, ergo f.eks kjøre på vannkoker, micro, brødrister etc, men å kjøre 32A over 4-10timer i strekk er ikke gunstig.

Derfor er nok Saltoen satt til 28A som maks tenker jeg. Elektriker som monterte min Salto lader (32A versjon) til min Ioniq fortalte at kunne sette den opp til 28A, men ikke høyere pga det overnenvnte. Selv avtalte jeg å sette den til 20A pga at det holder til mitt bruk. Mulig jeg får elektriker til å øke når de får reparert min eller byttet den ut, boksen døde rett før påske og deler er bestilt etc.

Derfor anbefaler vi alltid 40A kurs til 32A ladestasjoner. Da har man masse margin selv om ladestasjonen leverer 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Det ble 40 A vern på begge kursene hos oss.

To stykk Schneider EVlink Smart Wallbox 32 A.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA