Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladehastighet Tesla S og SC

Startet av elektrolux, mandag 29. april 2019, klokken 10:25

« forrige - neste »

Trond.Strom

#15
Eller i tesla appen

elektrolux

#16
I følge Jr. viser skjermen i bilen versjon 9, mens på appen står det 8.5 et eller annet.

Får se hva fasit blir på Oslo turen vår. Tenker å teste ut "seile boksen" vi har siden Tesla selv ikke tilbyr Seilemodus. En ting til jeg er usikker på er om Tesla regenerere på bremsepedalen. Har ikke kjørt den så mye, men det virker ikke som økt bremsetrykk gir økt regenerering slik jeg er vant med fra e-UP og egen spesifiserte Cree SAM. 

Jr. er skeptisk da han mistenker dette gir tregere bil, mens vi tror en slik pedal bare vil komplementere bilens øvrige karakter som en glider.

Noen som vet riktig kanal for å kontakte Tesla for å be om seilemodus? Veldig rart en så avansert bil kun tilbyr kraftig og svak regen, men ikke seiling.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Muffinman

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 30. april 2019, klokken 07:18
I utgangspunktet skal det være mulig å få 110-120 kW ved SOC under ~60%.
På gammel 85-kjemi går du under makseffekten allerede ved ca 22% om du ikke har en bil som er mye superladet og er i ferd med å få begrensning. På 50% er effekten nede på 70-75kW. På 60% bikker man under 60kW, og ved 70-75% begynner det å trappe ned på selv chademo.  Alt på helt varmt batteri. Unntaket er om man kobler til ved SOC over intervallet hvor makseffekten ligger (0-22%). Da kan man få høyere effekt i noen sekunder før den legger seg på den sedvanlige kurven.

Nyere batterier beholder mye høyere effekt etterhvert som soc stiger.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:28På gammel 85-kjemi går du under makseffekten allerede ved ca 22% om du ikke har en bil som er mye superladet og er i ferd med å få begrensning. På 50% er effekten nede på 70-75kW. På 60% bikker man under 60kW, og ved 70-75% begynner det å trappe ned på selv chademo.  Alt på helt varmt batteri. Unntaket er om man kobler til ved SOC over intervallet hvor makseffekten ligger (0-22%). Da kan man få høyere effekt i noen sekunder før den legger seg på den sedvanlige kurven.

Nyere batterier beholder mye høyere effekt etterhvert som soc stiger.
Wow, det var litt raskere nedtrapping enn jeg trodde.

Jeg får stort sett 110-120 kW i området 10-50%, så faller det til 100 kW ved 60%, og videre ned derifra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:26
I følge Jr. viser skjermen i bilen versjon 9, mens på appen står det 8.5 et eller annet.

Får se hva fasit blir på Oslo turen vår. Tenker å teste ut "seile boksen" vi har siden Tesla selv ikke tilbyr Seilemodus. En ting til jeg er usikker på er om Tesla regenerere på bremsepedalen. Har ikke kjørt den så mye, men det virker ikke som økt bremsetrykk gir økt regenerering slik jeg er vant med fra e-UP og egen spesifiserte Cree SAM. 

Jr. er skeptisk da han mistenker dette gir tregere bil, mens vi tror en slik pedal bare vil komplementere bilens øvrige karakter som en glider.

Noen som vet riktig kanal for å kontakte Tesla for å be om seilemodus? Veldig rart en så avansert bil kun tilbyr kraftig og svak regen, men ikke seiling.
Tesla regenererer ikke på bremsepedalen. "Seiling" forekommer meg som temmelig meningsløst på en slik bil. Må være ekstremt lite å hente, og man trenger det neppe for å nå frem slik som på de tidlige elbilene med ekstremt kort rekkevidde hvor alle monner drar inkludert hansker og topplue :)

Wibla

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:31
Tesla regenererer ikke på bremsepedalen. "Seiling" forekommer meg som temmelig meningsløst på en slik bil. Må være ekstremt lite å hente, og man trenger det neppe for å nå frem slik som på de tidlige elbilene med ekstremt kort rekkevidde hvor alle monner drar inkludert hansker og topplue :)

Regenerering er ikke i nærheten av 100% effektivt, så litt avhengig av strekningen kan du hente en del på det. Om det er så viktig? neida, men litt interessant å se hvor mye det utgjør.
2018 Tesla Model S 75D

elektrolux

Da bekrefter du mistanken min om manglende regen på bremsepedalen. Samtidig er nok dette grunnen til manglende seilemodus.

Uttover fordelene seiling gir med redusert forbruk, er største fordelen kjørekomforten.

Med Autoseiling ligner bilen mer på en turbodiesel med automat kasse. Dermed kan en slippe momentpedalen helt ut uten å miste fart eller starte ufrivillig regenerering.

Merker hvor utrolig mye kjekkere Smart ED er å kjøre de første hundre meterene når den er fulladet og ikke regenerere mot når den begynner å gjøre det.

Litt som å kjøre med håndbrekket på eller av
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wibla

Med S kan du jo hive bilen i N, da ruller den uten noe motstand og strømforbruk utenom varme. Ville nok ikke brukt noen chip for å få autoseiling all den tid man ikke har regenerering på bremsepedalen.
2018 Tesla Model S 75D

elektrolux

 :+1:

Vel verd en test. Mye enklere enn å montere chip.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Muffinman

"Alle" vet jo at regenerering ikke er 100% effektivt - faktisk på langt nær - men poenget mitt er at man kan redusere uønsket regen mye ved å bruke pedalen fornuftig. Vet ikke hvorfor man synes det er mer komfortabelt med fulladet batteri når det ikke finnes tilgjengelig regen i det hele tatt, for her i gården medfører det bare at vi må bruke bremsene. Det er hverken mer komfortabelt eller mer effektivt enn å regulere hastigheten glatt med gasspedalen :)

elektrolux

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:49
"Alle" vet jo at regenerering ikke er 100% effektivt - faktisk på langt nær - men poenget mitt er at man kan redusere uønsket regen mye ved å bruke pedalen fornuftig. Vet ikke hvorfor man synes det er mer komfortabelt med fulladet batteri når det ikke finnes tilgjengelig regen i det hele tatt, for her i gården medfører det bare at vi må bruke bremsene. Det er hverken mer komfortabelt eller mer effektivt enn å regulere hastigheten glatt med gasspedalen :)

På biler som gir regen på bremsepedalen er det bare å slippe momentpedalen f. eks før et rødt lys eller bakketopp. Trenger en regen er den umiddelbart tilgjengelig på bremsepedalen..

Er nok smak og behag, og foretrekker selv enpedalkjøring til tider i bykjernen og på heftige fjellveier.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:26
I følge Jr. viser skjermen i bilen versjon 9, mens på appen står det 8.5 et eller annet.

Det står nok "2019.8.5 3aaa23d" hvor 2019.8.5 er versjonen og 3aaa23d er en checksum (sha1 hash).
Formatet er <årstall>.<ukenummer>.<minor version>

Alle som begynner på 2019 er versjon 9 og jeg tror første versjon 9 var 2018.39.1 (Versjon 9 kom altså i uke 39, 2018).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Wibla

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 30. april 2019, klokken 08:53
På biler som gir regen på bremsepedalen er det bare å slippe momentpedalen f. eks før et rødt lys eller bakketopp. Trenger en regen er den umiddelbart tilgjengelig på bremsepedalen..

Er nok smak og behag, og foretrekker selv enpedalkjøring til tider i bykjernen og på heftige fjellveier.


Gikk inn for å seile der jeg kunne fra Holmestrand til Kobbervikdalen sør for Drammen (Fv313, E18), og det er jo tydelig at man sparer litt her og der. Virker dog som om bilen tror at det skal gå mer strøm enn det faktisk gjør sånn generelt...
2018 Tesla Model S 75D

sjokomelk

Du kan jo seile med å bruke gasspedalen. Du må bare lære deg å slippe opp akkurat nok til at du hverken trekker eller regenererer strøm.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Jeronan

#29
Sitat fra: Motorwatt på mandag 29. april 2019, klokken 13:40
Sitat fra: Jeronan på mandag 29. april 2019, klokken 11:01
Charging speed at SuC varies greatly on number of factors:

- Arriving with a cold battery will give reduced speed. Setting SuC as destination at least 15 mins in advance will make sure the battery gets warmed up on arrival for max. SuC speed.

Dette har først kommet i 2019.12.

That is for the Model 3. Lot of people were complaining about this winter and Bjørn Nyland made a video about it, doping it the Model 3 coldgate.

The Model S and X always had this. So I was highly surprised Tesla forgot to implement it for the Model 3 firmware.
I have been driving our Model S in two winters now and I always set the SuC as destination and get immediately full speed when I arrive, ever since I did this trick with setting the SuC as Navigation destination.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA