Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladehastighet Tesla S og SC

Startet av elektrolux, mandag 29. april 2019, klokken 10:25

« forrige - neste »

elektrolux

Kjøpte en S og får maks 55 kW lading hos Tesla SC.

Burde vi kunne forvente mer?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emmern

Er batteriet varmt?
Hvilken software-versjon har du?
Hvilken Model S har du? 75D? 100D?
Hvor ladet du?
Var det andre som ladet der? Husk at stalls har A og B på seg etter tallet. Lader man på A og B vil du få redusert hastighet.
Hvor mange % var batteriet ditt på da du så denne hastigheten?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Espen Hugaas Andersen

Som emmern sier så er det en del faktorer som spiller inn. Men om man ikke får mer enn 55 kW ihensyntatt disse faktorene, så må noe være feil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jeronan

Charging speed at SuC varies greatly on number of factors:

- Arriving with a cold battery will give reduced speed. Setting SuC as destination at least 15 mins in advance will make sure the battery gets warmed up on arrival for max. SuC speed.
- Sharing the same stolp with another ( so if someone is on 2a and you on 2b), you will only get rest speed.
- Issue with specific stolp. Try a different one and see if it improves.
- What was the % battery when you arrived? If its above 50% you will not get full speed!

Our Model S 75D gets max. 94-96 kW between 10-50% battery. Above that and it will start to taper down.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

zbk

#4
Trolling fra @electrolux eller hacking?

Finner det høyst overraskende om en så erfaren elbilist ikke er kjent med faktorene som påvirker ladehastighet (selv på en Tesla).

Enda mer overraskende om en som har misjonert fordelene med minst mulige el-kjøretøy (og en gammel dieselpurke til langturer) skulle ha gått hen og handlet en TMS... :)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

JorEl

Jeg stusset også på ladehastighet når temperaturen steg opp i mot 10grC. Det jeg tenker, er at når det er kaldt, misusgrader, så slår batterivarmeren inn. Men når man kommer godt over null, så varmes bilen opp kun ved hjelp av drivverket. Ladehastigheten min sank faktisk litt pga dette når det var 8-9grC.
Jeg kjører nok for lite til å få max ladehastighet.
Opp i alt dette, så trenger jeg ikke de nye motorene som TM3 har, for de er jo enda mer energieffektive, og følgelig mindre varmeprodusering for batteriet. Herlig å kunne trøste seg selv ::) :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Elbil fundamentalist

He-he lurer litt jeg også, en elektrolux må få lov til å våre litt noob på Tesla ham også  ;)

Men jeg har oppdaget på min egen at range mode «on» gir dårligere ladehastighet på SC. Tenkte det var en bug på min bil, da dette ikke har vært så viktig tidligere. Så tipset på langtur er p starte med range mode for å hindre at 6kw batterivarmeren sløser strøm på å varme ett batteri, som likevel de neste 1-2 timene vil blir varmt på egenhånd uansett. Slå deretter av Range Mode, for å unngå for varmt batteri, og nå også unngå lavere ladehastighet på SC.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Wibla

Med Range Mode på så bruker den ikke batterivarmer for å få opp lunk i batteriet på SuC.

Superladet på lørdag, da slo batterivarmeren inn de første minuttene.
2018 Tesla Model S 75D

Motorwatt

Sitat fra: Jeronan på mandag 29. april 2019, klokken 11:01
Charging speed at SuC varies greatly on number of factors:

- Arriving with a cold battery will give reduced speed. Setting SuC as destination at least 15 mins in advance will make sure the battery gets warmed up on arrival for max. SuC speed.

Dette har først kommet i 2019.12.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Batterivarmer slår inn (med range mode slått av) opp til ca 12 grader, lavere ved høy soc. Tidligere slo varmeren inn når man koblet til supercharger opp til ca. 24 grader, men observerte for noen uker siden at den slo inn ved tilkobling på 28 grader og ut igjen ved 31-32. Mulig noe er endret i software og at det er flere parametre enn batteritemperatur som styrer dette. Har forresten gammel software enda.

elektrolux

Ikke trolling. Kjøpte en billig 2013 S85 fra Tesla selv, og gav den umiddelbart videre til Jr.

Dermed har vi fordelen av å ha også en Tesla i stallen, uten ulempene som forsikringsutgifter etc.

Samtidig er selvfølgelig jr. i ekstase og bilen er utvilsomt fantastisk.

Jr. kjørte den til Vikeså fra Stavanger så batteriet burde vært temperert. Står ikke i range mode. Var kun 1 til bil på plassen.

Skal selv en tur til Oslo med den 15 mai, så kjekt å vite hva vi kan forvente av ladehastighet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

#11
I utgangspunktet skal det være mulig å få 110-120 kW ved SOC under ~60%.

Men Stavanger - Vikeså er ikke så veldig langt, så batteriet kan ha vært litt kaldt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

Takk. Han kjørte rolig. (150 Whr/km) så kan ha vært kaldt batteri ja. Begynte faktisk med kun 35 kW

Hvor kan en sjekke hvilken software vi har?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

#13
Gratulerer med enda en bil :-)

Stavanger - Vikeså er i korteste laget for å varme opp batteriet ja, spesielt om man kjører ganske rolig. Hvis du viser energi-grafen på dashbordet vil du i starten se en stiplet linje som viser grensa for max regen. Denne forsvinner etter hvert, men må ha forsvunnet ganske lenge før man kommer opp på max fart.

Kjører du helt til Lyngdal først vil det nok hjelpe på.

Selv synes jeg Lillesand er en fin første stopp. Da har i alle fall batteriet fått tid til å bli varmt :)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

sjokomelk

Kosekjøring fra Stavanger til Vikeså er ikke på langt nær nok til å få noe varme i batteriet. Du må nok ha godt driv til Lyngdal eller Lillesand før du kan forvente full effekt på SuC. I tillegg var batteriet for fullt til å kunne få høy effekt.

Du finner versjonsinfo ved å trykke på Tesla-logoen øverst i midten på skjermen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA