Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte ut Volvo V70 med TMS

Startet av Texans, søndag 28. april 2019, klokken 18:21

« forrige - neste »

Texans

Hei.
Vi har en Volvo V70 2015 modell som jeg kjøpte et år gammel med tanke på å ha den til den til bilen er ca 10 år, men nå har jobbsituasjon endret seg for kona og barna vokst ut av barnevogn og barneseter så da vurderer jeg sterkt om vi skal bytte ut V70 med en Tesla Model S pga økonomiske besparelser og bra  bagasjevolum.

Jeg tenker å bytte typ likt og da ser det ut som det er 2013/2014 TMS som er aktuell og disse har jeg jo både hørt og lest diverse negativt om så sitter igjen med en del spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med.

1: Jeg ser på Finn at de fleste har byttet ut DU, noen opplyser om at de har byttet flere ganger. Hvordan er egentlig ståa på disse? Har de fått orden på problemet slik at det er trygt å kjøpe TMS dersom DU er byttet etter en gitt dato eller har et spesifikt serienr typ?

2: Jeg ser også at en del, men ikke alle har byttet batteri. Har dette vært et problem på alle TMS slik at det bør være byttet på bilen man evt skal kjøpe?

3: Jeg har både hørt og lest om div problemer med Panorama tak og vannlekkasjer i front og bakluke, er dette typiske mandagsbiler eller har det vært et generelt problem som også bør vært utbedret?

4: tar jeg stor risiko mtp at jeg helst skal ha bilen i 2-3 år etter at garanti har gått ut på DU og batteri eller bør jeg forvente at den holder såpass så lenge de kjente feilen er utbedret?

På forhand takk for svar, Mvh Jon

Sandvika

Problemer fremstår nok som vanligere enn de er når man leser på forum.

1. DU var vel problem mest på gamle stor bakmotor. Er nok for det meste løst nå. Enten fordi motoren allerede er byttet eller fordi den er levert med ny motor. Uansett lang garanti.

2. Svært sjelden. Komponentfeil på noen batterier, det betyr at Tesla har byttet hele batteriet siden det tar tid å få Fikset. Uansett lang garanti.

3. Denne er nok mye mer vanlig på biler opp til 2016.  Tror likevel at når disse er fikset. Enten så funker det eller så funker det ikke. Er det reparert så er det nok tett.

4. Mitt inntrykk er at feilene er latente på bilene med feil. Har de ikke dukket opp første 8år så skal det nok litt til at de dukker opp neste 2.

Elbil fundamentalist

#2
Prøv å strekke deg til S85D. Fantstisk bil. Brutalt kjapp! veldig bra AP1 og mye bedre lydisolasjon og seter samt 4WD. Elles bra svart av Sandvika :+1:

Alternativt så ble det en kort periode solgt bakhjulstrekk P85+ med AP1 høsten 2014. De er det ikke mange av AP1, «drivers edition» med stooooor frunk  :D. Får du den i british racing green har du ett sjeldent eksemplar  :+1:
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Joachim@sancon.no

Støtter siste innlegg her. En 2015 85D med AP1 er hva jeg ville valgt. Hadde selv en 85d som ble levert i April 2015, men den hadde ikke nextgen seter. Så ikke automatikk med at alle hadde NG seter.

Ellers mener jeg å huske at AP1 fungerte bedre en AP 2.5 som jeg hadde på min siste S og nå på min X. Regnsensor fungerte greit på AP1 og den leste fartsgrensene bedre enn på nyere modeller. Mulig dette er endret på nyere software på AP1.

Blir AWD for kostbart ville jeg vurdert en 2014 modell med AP1. De har lagt en 50-60 under AWD i pris.

Ellers hadde jeg kjøpt en CPO bil fra Tesla med 2års garanti og forsøkt å finne en bil med under 100k km.

Er du interessert i god lyd, så finner du en bil med store stereo pakken.

TeslaModelX

Sitat fra: Joachim@sancon.no på mandag 29. april 2019, klokken 07:41
...den leste fartsgrensene bedre enn på nyere modeller. Mulig dette er endret på nyere software på AP1.

Liten OT: AP 2.5 leser vel ikke fartgrenser i det hele og det store? Bruker vel bare kartdata for å definere fartsgrensene?

Joachim@sancon.no

Det er min oppfatning også. Når jeg kjørte autobahn med men AP1 så leste den fartsgrensene på oppsatte midlertidige skilt ved veiarbeid.

Når jeg kjørte til Storlien i går så misset min AP 2.5 Model X en hel 60 sone og sa det var 80 hele veien. Ikke bra om onkel hadde stått der. :)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA