Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Manglende volumkontroll og navigasjon i bilen

Startet av Dag A., søndag 28. april 2019, klokken 13:17

« forrige - neste »

Dag A.

Her forleden så brukte bilen 4-5 minutter på oppstart uten at hovedskjermen kom på i det hele tatt.
Gikk ut av bilen, og satt meg inn igjen for at bilen skulle starte på nytt -> NoGo.
Tok en restart ved å holde nede scrollehjulene.  Dette førte til at hovedskjermen startet opp, men den oppfører seg ikke slik den skal.
Har prøvd en "Power Off" på bilen uten noen suksess.

Det er for øyeblikket INGEN volumkontroll på bilen, hverken ved lydavspilling eller ved telefonbruk.
Musikk er svært lavt, mens telefon er svært høyt.  Ingen av dem kan reguleres i volum.
Bilen lukker/åpner ikke garasjeport slik den skal.
Og hele navigasjonen virker bare utrolig treg mtp oppdatering av kartbilder osv.

Noen som har opplevd liknende, eller noen som har mulige løsninger på problemet?

Tesla har vært inne OTA og feilsøkt, men bilen hadde ikke logget noen feilmeldinger.
Blir nok en servicetime til uken dersom ikke noen av kompetansen her på nettet kan løse det før den tid  :D
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

RaBalder

Jeg har hatt min i dyp dvale et par ganger. Har vært snakk om drøye 2 uker uten å røre bilen. Og jeg hadde aktivert alt av strømsparing jeg kunne finne, men ikke power-off.

Da har den ikke kommet til live av seg selv når jeg åpner fører-døra.

  • Storskjermen forblir svart
  • Lilleskjermen har en melding om at ting starter og at jeg kan trå inn bremsen når meldingen forsvinner.

Den meldingen forsvinner ikke etter 10-15 minutter. Og da gidder jeg ikke vente lengre.

Lille-skjermen får seg en reset. Og storskjermen får seg en reset.

Etter det har alt fungert normalt.

Dag A.

Bilen har nå vært inne hos Tesla noen dager og det blir visst ny hovedskjerm (MCU) på oss.
Ingen forklaring på hva som var galt annet enn at denne blir byttet.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Thomas Parsli

Var dette på en 2015 Model S?

Du fikk ikke tilfeldigvis problemer etter å ha oppdatert til 12.8.5?

På vår Model X døde MCA etter en uke med 2019.8.5 og Tesla byttet den uten å forstå hva som hadde skjedd. Jeg lurer på om det er noe rart i 2019.8.5 som kan resultere i ødelagt harware (eprom el.)...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Dag A.

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 04. mai 2019, klokken 23:16
Var dette på en 2015 Model S?

Du fikk ikke tilfeldigvis problemer etter å ha oppdatert til 12.8.5?

På vår Model X døde MCA etter en uke med 2019.8.5 og Tesla byttet den uten å forstå hva som hadde skjedd. Jeg lurer på om det er noe rart i 2019.8.5 som kan resultere i ødelagt harware (eprom el.)...

Bilen vår er en 2015 TMS P85D.
Vi har ikke hatt noen oppdateringer på minst 3-4 måneder så jeg er litt usikker på hva versjon vi hadde.  Det første service teknikeren sa når de tok imot bilen var at det manglet en firmware oppdatering.
Bilen fikk ludicrous etter forliket, dette er trolig foranledningen til at batteriet tok kvelden september 2018.
Tesla klarte ikke oppdrive nytt 85 kWh batteri, dermed fikk vi nytt 90 kWh.

Om det finnes sammenheng aner jeg ikke, men er litt skeptisk ettersom bilen nå er 4 år, og det er registrert 96.000 km og har vært 3 måneder på verksted de siste 6 måneder :o
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

latigo

Må skifte MCU her òg (2015 S70D, 96kkm, sw 2019.4.2), begynte som ts skildrar, midtskjerm meir og meir ustabil. Svart midtskjerm nebbenes-trondheim i påska, svart skjerm + speedometer viste miles per hour Alvdal-Trondheim. Good times. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA