Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Modell Y vs 3 hva gjelder størrelse

Startet av fredsjo, lørdag 27. april 2019, klokken 23:23

« forrige - neste »

fredsjo

Hei
Har skjønt at modell y bygges på samme lest som modell 3? Hvordan vil størrelsen inni kupeen oppleves i y kontra 3? Vi vurderer å dra å prøve en modell 3 for å vurdere å booke en y, men har det noe for seg?

Ingen erfaring med tesla fra tidligere.
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Larsebass

Hvis du ikke har noen erfaring med Tesla fra før så anbefaler jeg en prøvekjøring uansett! Interiør blir nok ganske likt.

(Med mindre dere er 5 basketballspillere som nok heller hadde kost dere med en prøvetur med X :)
Tesla X75D.

Galilee

Man vet jo ikke helt hvor stor den er inni, bortsett fra at setene er hevet og det er høyere under taket. Dvs fra setet til taket er det kanskje ikke sikkert forskjellen blir så stor, men man sitter høyere og får en annen vinkel på bena/kroppen. Bredde er nok ganske likt og lengde har man spekulert i om er litt lengre.

Så vidt jeg har forstått så kan man skyve 2. seterad i lengderetning, slik at man kan gjøre bagasjerommet noe større og dermed trangere ved bena. Jeg tipper at maks størrelse mellom seterad 1 og 2 er som på Model 3, og at man bare kan gjøre den mindre... men vi får nå se :)

For min del skulle jeg gjerne sett at bilen var noen cm lengre og bredere og at man fikk det igjen i baksetet, men jeg har ikke noe tro på det.

Seteryggene i baksetet kan slåes ned individuelt, så jeg håper det er mer adskilte tre bakseter enn i Model 3.

Det sies at interiøret i forsetene er helt identisk.

Dersom du kan leve med størrelse og utforming av forsetene i Model 3 (selvfølgelig kan du det, det både ser og oppleves strålende etter mitt syn), og kan leve med størrelsen i baksetet - så ville jeg definitivt kjøpt Model Y. Er du avhengig av større plass i baksetene så er det en gambling på det nåværende tidspunkt. Dvs. det er ikke store gamblingen da ettersom man kan avbestille og få tilbake pengene :)

CaZpaH

Er vel snakk om 10% større ifølge Musk på Twitter.

En kollega er 1,93cm høy og fikk akkurat sin Model 3. Han var fornøyd med sittekomforten i bilen. Dog jeg tviler det er like komfortabelt for en voksen å sitte bak han.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Galilee

Model 3 er jo en relativt lang bil sammenlignet med f.eks en golf eller noe slikt. Jeg synes det virker som avstanden mellom baksetet og forsetet er god og større enn f.eks. i en golf. I tillegg vil man "trenge" mindre plass både foran og bak i lengderetning dersom setene er høyere og man sitter mer ned enn bortover med beina :)

Min største bekymring som trebarnsfar er bredden i baksetet. De aller fleste biler er ikke noe bredere enn Model 3, men det blir fort trangt i midt-setet, i alle fall om man trenger ett eller to barneseter i baksetet.

Thomas Parsli

Sitat fra: fredsjo på lørdag 27. april 2019, klokken 23:23
Hei
Har skjønt at modell y bygges på samme lest som modell 3? Hvordan vil størrelsen inni kupeen oppleves i y kontra 3? Vi vurderer å dra å prøve en modell 3 for å vurdere å booke en y, men har det noe for seg?

Ingen erfaring med tesla fra tidligere.

Jeg tror en Model 3 gir en pekepinn, men selv om de er ganske like skal Model Y ha både FWD (måkedører) og mulighet for 7-seter. Det betyr forskjell i interiøret.

https://www.youtube.com/watch?v=K3W86FX4lf8
https://cleantechnica.com/2019/03/18/tesla-model-y-size-compared-to-tesla-model-3/
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Skal Model Y ha falkevingedører? Det har jeg ikke sett noe sted. Høres rart ut på en rimelig modell.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Den skal ikke ha FWD. Det viste de ifm lanseringen, da det kom ut folk fra bakdørene :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Galilee

#8
Start på vill spekulasjon:

Hvis man ser nøye på bildet av Model Y fra siden, der man ser de tre seteradene fra siden. Så ser det for meg ut som at utformingen av ryggen i 2. seterad er annerledes enn i Model 3. Det ser ut som midt-ryggen (som jo kan legges ned individuelt) er bredere enn midt-ryggen i Model 3. Se forskjell på disse to:
Model 3:


Mot denne fra Model Y:
(se vedlegg nederst i denne posten, forsøkte å få det inn her men det gikk visst ikke)


Det er subtilt, men for meg så virker ryggen mer i samme bredde som puta i midten, mens på Model 3 så fremstår ryggen som smalere enn puta. Veldig tydelig her, om proporsjonene er riktige på bildet:
Model 3:


Så tok jeg bildet av Model Y fra bagasjerommet med alle seter nedslått: Og for meg ser det ut som fordelingen av de tre ryggene i 2. seterad er ca 37,5 %, 25 %, 37,5 % (kanskje til og mer ende noe mer på midten), i motsetning til en mer vanlig 60-40 fordeling der man slår ned midt-setet sammen med det ene av setene som på Model 3. Det skulle tilsi en 40-20-40 fordeling på Model 3.
Model Y:


Drar man den enda lengre så kan det igjen tyde på at ISO-fix festene er plassert lengre ut mot siden, og at midt-setet kanskje til og med kan legges ned uten å komme i konflikt med to barneseter på hver side. Ønskedrøm fra min side sikkert ;)

Bare for å forsette spekulasjonen litt til. Det sies at setene kan skyves i lengderetning. Ser man på puta så tror jeg kanskje de henger sammen, altså at man kan skyve hele raden men ikke individuelt. Helt OK løsning spør du meg om det blir slik.
På den andre siden ser man at beltespennene er plassert "stående", og den siden som har to, der er de plassert ved siden av hverandre stående. Dette kan for så vidt indikere at seteputene kan skyves hver for seg, så kanskje seteputene er delte allikevel. Hehe :)

daktari

Jeg tror setene må skyves hver for seg for at man enkelt skal kunne slippe ut de på 3. rad. Går det på X?
Jeg ønsker meg franske bakseter fra Grand Picasso i Y!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Superelbilen

Model Y kommer til å bli drømmebil! Ser model 3 og har veldig lyst på en, men syntes den er litt for liten til å beholde den mange år.

JorEl

Beklager at jeg la denne under kvifor model Y :-[ Når er den kommet hjem 8)
https://youtu.be/_vPhkhf8m5k
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Larsebass på søndag 28. april 2019, klokken 00:38
Hvis du ikke har noen erfaring med Tesla fra før så anbefaler jeg en prøvekjøring uansett! Interiør blir nok ganske likt.

(Med mindre dere er 5 basketballspillere som nok heller hadde kost dere med en prøvetur med X :)

Dersom du er 1 stk Basket-spiller på 2,10 så sitter du bedre i en Model 3 enn Model S og Model X. Model X er ødelagt for høye personer hovedsaklig på grunn av takbjelkene til falkevingedørene. De slipper en heldigvis på Model Y. Men jeg er ikke sikker på at føreren får like god plass i Model Y som 3, siden de skviser inn 3 rader. Men håper jo det.

Som Basketspilleren sier:
I fit in the Model 3 better than I do in the Model S or the Model X. The cross member in the roof is farther behind my head in the Model 3. My head touches the cross member in the S and X. I have enough headroom in the 3 to wear a helmet and plan to do so at a track sometime soon.

At almost 7 feet tall, I don't fit in many cars comfortably, the Model 3 is the most comfortable car I've ever owned. The amount of space in the 3 is impressive and the seats are amazingly comfortable.


https://cleantechnica.com/2018/12/15/tesla-model-3-comfortable-for-nearly-7-foot-tall-nba-player-cleantechnica-interview/

Tesla Model Y                         2021-

RuneW

Er det noen som vet forskjellen i cm på setehøyde TM3 vs TMY?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: andy99 på onsdag 29. mai 2019, klokken 13:49
Mulig dere har sett denne siden før, men bilder av model 3 og Y lagt over hverandre så ser en hvor Y får bedre plass enn 3.
https://www.topspeed.com/cars/2020-tesla-model-yquirks-and-features-ar184951.html
Det sto mye interessant der. Her er forresten bilde fra aksjonærmøtet.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA