Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

plassering av tradisjonell GPS

Startet av bjoff, lørdag 27. april 2019, klokken 20:31

« forrige - neste »

bjoff

Noen som har plassert en tradisjonell GPS (Garmin, TomTom, etc) i Model 3 som har lyst å vise bilder av dette? Jeg har prøvd å finne en god løsning, men så langt uten hell.

Montering i vindu gir for lang avstand til at det er forsvarlig å tafse på enheten under kjøring. Brakett fra Brodit på siden av midtkonsollet synes jeg var for lavt, samt at jeg er redd passasjerer kommer for mye borti enheten.

Vil det være mulig å feste en kreativ sugekopp-løsning på baksiden av skjermen kanskje?

GL1

Ikke forsøkt, men kanskje oppe ved speilet?

Har du dårlig erfaring med den innebygde?

Har selv ikke benyttet innebygget navigasjon så mye så langt, men har funket greit.

Bruker TomTom til daglig i arbeidsbilen, ikke alltid den fungerer tipptopp den heller...
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

bjoff

Sitat fra: GL1 på lørdag 27. april 2019, klokken 20:43Har du dårlig erfaring med den innebygde?
For ruting fra aktuell posisjon til et nytt sted er nok den innebygde navigasjonen mye bedre enn det meste ettersom kartverket er oppdatert bedre enn en dedikert GPS kan bli. Og ikke minst tas det hensyn til om man bør ha ladepauser underveis.

Men uten støtte for ruter med mange stopp og POIs dekker den dessverre ikke hele mitt behov for slikt.

Vesel

Jeg savner også noen funksjoner fra Google Maps-appen, som mulighet for å søke langs rute, legge inn flere stopp og velge eller "dra" sin egen rute.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

DeepFu

Har brukt en sånn i mange biler, og 1000-vis mil. Synes det fungerer veldig greit, og lett å pakke bort når man parkerer.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

bjoff

Sitat fra: DeepFu på lørdag 27. april 2019, klokken 21:20
Har brukt en sånn i mange biler, og 1000-vis mil. Synes det fungerer veldig greit, og lett å pakke bort når man parkerer.
Disse har jeg sett, men står disse virkelig stødig nok?
Hmm, det var jo ikke noen upri, kanskje det bare er å prøve.....

DeepFu

Har ikke hatt problemer med at den ikke står i ro, selv på dårlige svingete fjellveier på GranCa. Basen er litt sånn "sticky", I tillegg til at den er ganske tung, så den står stødig.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Handyman

Så en video med en som hadde festet en sugekopp med svanehals på fremsiden av skjermen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Jeg har festet ekstraspeilet til øvelseskjøring i glasstaket. Fungerer veldig bra for det, men blir kanskje ikke optimalt for en GPS med ledning og tasting .

bjoff

Takk for alle svar.   :+1:
Prøver først å få fatt i en friksjonsfot, så får vi se. Ser at disse selges på Power.
Første testen går neste uke nedover på motorveier og sideveier til Hamburg.

Tom

Sitat fra: bjoff på lørdag 27. april 2019, klokken 20:51
Sitat fra: GL1 på lørdag 27. april 2019, klokken 20:43Har du dårlig erfaring med den innebygde?
For ruting fra aktuell posisjon til et nytt sted er nok den innebygde navigasjonen mye bedre enn det meste ettersom kartverket er oppdatert bedre enn en dedikert GPS kan bli. Og ikke minst tas det hensyn til om man bør ha ladepauser underveis.

Men uten støtte for ruter med mange stopp og POIs dekker den dessverre ikke hele mitt behov for slikt.
Prøv å sett opp ruten din med alle stopp i google maps på telefonen og del den med tesla appen.. så teslabjørn gjorde det på sin siste video..
10:30
https://m.youtube.com/watch?v=0O3u3q0Ng54

bjoff

Sitat fra: Tom på søndag 28. april 2019, klokken 10:50Prøv å sett opp ruten din med alle stopp i google maps på telefonen og del den med tesla appen.. så teslabjørn gjorde det på sin siste video..
Å sende et stopp til bilen fungerer fint, å sende flere derimot blir det dessverre bare krøll av.
Men godt forslag.

trykkertor

Sitat fra: bjoff på mandag 29. april 2019, klokken 12:28
Sitat fra: Tom på søndag 28. april 2019, klokken 10:50Prøv å sett opp ruten din med alle stopp i google maps på telefonen og del den med tesla appen.. så teslabjørn gjorde det på sin siste video..
Å sende et stopp til bilen fungerer fint, å sende flere derimot blir det dessverre bare krøll av.
Men godt forslag.
Har samme erfaring. Bilen kan motta 1 destinasjon/posisjon. Men kan ikke motta forhåndsdefinert rute med stoppunkter.
Ellers kan jeg ta med at på min Androidtelefon, Huawei P10 Pro, så må systemspråket på telefonen være satt til English USA for at bilen skal mottat posisjon. Selv ikke UK-English fungerte. (Og slett ikke norsk).
Har oppdatert alt av Tesla-app, Google Maps og systemprogramvare. English USA = funker på min telefon.

Det kjekke er at hvis fruen skal hente meg, så sender jeg bare posisjon direkte til til bilen hun kjører. Så følger hun navigasjonen i bilen.

Tom

Kan et alternativ være å bruke kalenderen?
Legg inn dagens/morgendagens destinasjoner med pcen feks. ,da er det bare å åpen kalenden i bilen å trykke på destinasjonen..litt manuelt men slipper å søke opp hver gang når du er på farten..

Tok ikke mange sek. å legge inn en destinasjon i google kalenderen..

bjoff

Sitat fra: trykkertor på mandag 29. april 2019, klokken 16:33Det kjekke er at hvis fruen skal hente meg, så sender jeg bare posisjon direkte til til bilen hun kjører. Så følger hun navigasjonen i bilen.

Haha! Snedig, og en god måte å bruke dette på.

Sitat fra: Tom på mandag 29. april 2019, klokken 19:33Kan et alternativ være å bruke kalenderen?

I praksis ikke. Det er nok et ganske edge-case tilfelle jeg har, ettersom jeg driver med geocaching, og f.eks. er det ikke uvanlig at jeg putter ruter med 30-50 stopp på gps'en når jeg skal ut på tur.

Men har bestilt en slik holder som DeepFu nevner tidligere i tråden nå, så får vi se....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA