Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ettermontering av hengerfeste

Startet av elektro, lørdag 27. april 2019, klokken 11:21

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: hemi på torsdag 30. juli 2020, klokken 14:59
138k? for motor? tesla model 3 motor er 1/9 del av det :o
Ja, men dette er premium motorer. Det hører man på lyden 😏
Blir artig å ha en 10 år gammel e-tron.

ThomasEL

Sitat fra: TM på torsdag 30. juli 2020, klokken 14:55
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 30. juli 2020, klokken 13:06
Så det neste nå blir vel å bekymre seg for om tilhengervekt sliter mye ekstra på elmotorene🙈🙈🙈😂😂
Ja, nå har du ikke bare batterikapasiteten å bekymre deg for. Motorene koster «bare» 138.000 + mva pr. stk. Batteriet koster så vidt jeg husker 360.000 + mva 😏

😂😂😂😂😂😂👏👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Sitat fra: TM på torsdag 30. juli 2020, klokken 15:07
Sitat fra: hemi på torsdag 30. juli 2020, klokken 14:59
138k? for motor? tesla model 3 motor er 1/9 del av det :o
Ja, men dette er premium motorer. Det hører man på lyden 😏
Blir artig å ha en 10 år gammel e-tron.
Premium motor med premium uling, og "a high Møller premium" på toppen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amatøren

Elmotorene på e-tron har vannkjøling via akslingen (som sikkert er dyrt å produsere) så det er noen pakninger der som jeg egentlig er noe bekymret for når de blir gamle...
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trond.m

Vi kan gjerne diskutere motorene videre. Siden denne tråden var om ettermontert hengerfest, så lager jeg en egen tråd om motor og drivverk i e-tron (hvis jeg ikke finner en fra før)

ThomasEL

Testet hengerfestet for første gang i dag etter å ha fått det montert.


Hmm...

Bilen oppdager ikke at henger er koblet til. Ingen lys i henger, og det hyler og skriker fra parkeringssensorene når jeg rygger.

Plutselig etter et par km oppdaget bilen tilkoblingen. Lysene kom på, parkeringssensor viste at henger var tilkoblet, og dash viste advarsel om at et blinklys på henger er gåent.

Koblet av og på henger og kabel flere ganger for å sjekke om dårlig kontakt. Alt i orden hver gang.

Forsøkte så å kjøre en tur uten henger og så koble til igjen. Samme tullet igjen. Bilen oppdager ikke at noe er koblet til...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

Det høres unektelig ut som koblingsfeil i kontakt eller henger. Men det har du sikkert sjekket og dobbeltsjekket. Går ut fra at du testet hengeren med adapter før du byttet kobling ?

ThomasEL

PROBLEM LØST.

Viste seg at feilen skyldes hengeren, og det er en feil som må ha vært der siden hengeren var ny. Men e-tronen er litt nøyere på hva den godtar enn min fars Caddy...
Min far har alltid sagt at han ikke får til høyre blinklys på den hengeren sin, og at høyre kjørelys delvis forsvinner når han bremser...

Vel jeg gikk derfor til verket nå i ettermiddag, og målte raskt diverse feil i form av potensialforskjell mellom minus på høyre og venstre lykt. Fant etter hvert ut at det skyldtes en feilkobling i en fabrikkmontert skjøteplugg midt under hengeren.

Etter at jeg gikk koblet om, virker alt. Både det som aldri har virket på hengeren, og kommunikasjon med bilen👍

Ps! Luftfjærene går automatisk i «Tilhenger modus» når kontakt plugges i👍

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 01. august 2020, klokken 17:51
Ps! Luftfjærene går automatisk i «Tilhenger modus» når kontakt plugges i👍
Hva innebærer det i forhold til komfort. Den vil vel også gå i tilhenger modus hvis man kobler på et sykkelstativ.

el-H

Jeg har kjørt endel henger men ikke veldig tung last, men merker ikke noe spesiell endring i comfort, tilhengermodus er for å unngå for mye gynging og nedheng bak ved tung last.

ThomasEL

Sitat fra: TM på lørdag 01. august 2020, klokken 20:38
Sitat fra: ThomasEL på lørdag 01. august 2020, klokken 17:51
Ps! Luftfjærene går automatisk i «Tilhenger modus» når kontakt plugges i👍
Hva innebærer det i forhold til komfort. Den vil vel også gå i tilhenger modus hvis man kobler på et sykkelstativ.

Godt spørsmål!
Har prøvekjørt alt for lite med hengeren til å kunne si noe om det.

Tror Daktari tidligere skrev noe om at bilen holdt seg på nivå 3, og ikke så lett sank til nivå 2. Hvis jeg husker rett.

Uansett ser det ut til at man enkelt kan slå av «Tilhenger modus» inne i menyen hvis ønskelig (typisk sykkelstativ)

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

el-H

#86



For å slippe å inn i menyen så er det lurt å lagre en hurtigknapp for dette, da blir det bare et eller 2 trykk  avhengig om du har hurtigknappenene på forsiden eller bak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA