Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ettermontering av hengerfeste

Startet av elektro, lørdag 27. april 2019, klokken 11:21

« forrige - neste »

mortdal

Sitat fra: elektro på fredag 24. mai 2019, klokken 12:43
Andre som har hørt noe om datoer for dette? Gjør de det hos forhandler/verksted?

Min selger visste ingenting om hengerfeste forrige uke, skal høre igjen- og om det ev. er mulig å få låne en bil med hengerfeste. Helst da en e-tron, ettersom jeg hadde sett litt frem til å teste dette ved nært forestående flytting med litt avstand. Kan til nød kjøre en annen, større Audi med hengerfeste, hvis de betaler bom og drivstoff.. ;)

Rekker dessverre ikke å oppgradere førerkortet, men tenker faktisk å gjøre det. Hva er max tillatt totalvekt på henger man kan ha med vanlig førerkort klasse B og e-tron igjen?

Du har vel funnet ut av det håper jeg, men svarer på det i tilfelle det hjelper noen andre. Sitat fra vegvesen.no:

Med klasse B kan du etter hovedregelen for bilførerkort trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg.

Altså kan du trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på inntil 750kg med klasse B førerkort.

Hvis du er usikker noen gang på konkret bil og tilhenger, har vegvesenet laget en fin kalkulator hvor du kan få svar på om du kan trekke den aktuelle tilhengeren med den aktuelle bilen.

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

opheim

Sitat fra: mortdal på tirsdag 23. juli 2019, klokken 11:54
Sitat fra: elektro på fredag 24. mai 2019, klokken 12:43
Rekker dessverre ikke å oppgradere førerkortet, men tenker faktisk å gjøre det. Hva er max tillatt totalvekt på henger man kan ha med vanlig førerkort klasse B og e-tron igjen?

Du har vel funnet ut av det håper jeg, men svarer på det i tilfelle det hjelper noen andre. Sitat fra vegvesen.no:

Med klasse B kan du etter hovedregelen for bilførerkort trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg.

For enkelhets skyld er fasit med e-tron;
Klasse B: Tilhenger med tillatt totalvekt inntil 750kg
Klasse B96: Tilhenger med tillatt totalvekt inntil 1.120kg
Klasse BE: Tilhenger med aktuell totalvekt inntil 1.800kg

Legg merke til at BE regnes på aktuell totalvekt, ikke tillatt, så man kan f.eks kjøre med en henger med tillatt totalvekt på 2.500kg bare den ikke er lastet med totalvekt mer enn 1.800kg. Dette kan man _ikke_ med klasse B eller B96, der er det tillatt totalvekt i tilhengerens vognkort som gjelder - uavhengig av last.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Orbit

#17
Sitat fra: Orbit på lørdag 27. april 2019, klokken 15:52
Hengerfestet kommer under bakfanger, så ikke noe behov for å skjære. Slik var det i alle fall på demobilene som var på rundreise.

Korreksjon: Det er en åpning i undersiden av bakfanger (ikke synlig bakfra) med fabrikkmontert hengerfeste. Det er ikke noe deksel over dette. Så det må skjæres i fanger for ettermontering. Slik ser det ut fra fabrikk:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Ekte premium å ha en oppskåret bakfanger...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

opheim

Er den utskjæringen del av «forberedelse for hengerfeste» fra fabrikk, eller er dette noe som skjæres manuelt av Møller ved ettermontering? Både dette og ikke minst den fortsatt ubekreftede påstanden om at luftdemperne automatisk registrerer henger også ved ettermontering (i strid med opplysning i bruksanvisningj gjør meg mer og mer sikker på at jeg vil endre bestillingen min til å få fabrikkmontert feste.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

mortdal

Sitat fra: opheim på torsdag 25. juli 2019, klokken 23:57
Er den utskjæringen del av «forberedelse for hengerfeste» fra fabrikk, eller er dette noe som skjæres manuelt av Møller ved ettermontering? Både dette og ikke minst den fortsatt ubekreftede påstanden om at luftdemperne automatisk registrerer henger også ved ettermontering (i strid med opplysning i bruksanvisningj gjør meg mer og mer sikker på at jeg vil endre bestillingen min til å få fabrikkmontert feste.

Dette skjæres nok manuelt. Jeg har bil som er forberedt, men er ikke noe hull nå. De gjør nok dette ordentlig, for det er nok mange som er opptatt av hvordan dette blir seende ut. Audi prioriterer fabrikken når de får tilhengerfester, forståelig nok.

daktari

Tja, min utskjæring hadde hatt godt av en runde med en fil. Skarpe kanter og flisete. Akkurat som på I-pacen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Renzir

Hvordan blir det med vann og sand oppe der etter en vinter?

herjar

I den nye konfiguratoren står det nå under omgivelseskamera:
"visning fra ryggekameraet: med hjelpeelementer for parkering på tvers samt tilkobling av tilhenger (bare på biler med fabrikkmontert tilhengerfeste)."

mortdal

Sitat fra: herjar på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:18
I den nye konfiguratoren står det nå under omgivelseskamera:
"visning fra ryggekameraet: med hjelpeelementer for parkering på tvers samt tilkobling av tilhenger (bare på biler med fabrikkmontert tilhengerfeste)."

Blir interessant å se, men ifølge min selger så skulle det ikke være noen forskjell på fabrikkmontert og ettermontert så lenge man har kjøpt klargjøring for hengerfeste som er en del av vinterpakken. Får teste når hengerfestet er montert.

elektro

Sitat fra: mortdal på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:36
Sitat fra: herjar på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:18
I den nye konfiguratoren står det nå under omgivelseskamera:
"visning fra ryggekameraet: med hjelpeelementer for parkering på tvers samt tilkobling av tilhenger (bare på biler med fabrikkmontert tilhengerfeste)."

Blir interessant å se, men ifølge min selger så skulle det ikke være noen forskjell på fabrikkmontert og ettermontert så lenge man har kjøpt klargjøring for hengerfeste som er en del av vinterpakken. Får teste når hengerfestet er montert.

Det er jo litt strek i regningen i så fall. Det samme hvis utskjæringen eller den fysiske løsningen for øvrig er dårligere. Burde kunne bli snakk om kompensasjon da. Jeg var en av mange som endret bestillingen fra fabrikkmontert til forberedelse noe motvillig, for å få bil før.

Noe nytt om montering forresten? Det begynner å trekke ut synes jeg..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Jeg maste litt og fikk montert i sommer. (Skulle bare mangle...) Det virker som bilen gikk i "hengermodus" automatisk selv med bare sykkelfeste på, for bilen slo av noe overvåking (cross trafic alert) og ville ikke senke fjæringen i eco (lå på 3 vs vanligvis 2). Så virker som funksjonaliteten er topp. Fikk også isopor under bagasjerommet til å ha festet i, som originalt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elsykkel

#27
Hørte et rykte om at å bli stoppet i kontroll med for tung henger koster det samme som BE cert.
Just sayin  8)

Truls Antonsen

Sitat fra: elsykkel på fredag 02. august 2019, klokken 22:47
Hørte et rykte om at bli stoppet i kontroll med for tung henger koster det samme som BE cert.
Just sayin  8)
Hørte om to kamerater som dro for å hente en båt, med en stor pickup og stor henger. Eier av bilen hadde BE, men da de ble stoppet i  kontroll var det kameraten som kjørte (uten BE).
De fikk begge bot, eier for å låne bort til en uten nødvendig førerkort, og han som kjørte for å kjøre uten BE. De hadde sikkert spart endel på å bestille en trailer...!

BE koster ca 7-9000, er ca 5 kjøretimer, lastsikringskurs og oppkjøring.

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ottara

Her kunne de har spart ganske mye penger da det er helt innenfor å øvelseskjøre til BE lappen. Gjorde det selv før jeg fikk BE med bestemor som har BE lappen etter å ha sjekket med  :police:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA