Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ettermontering av hengerfeste

Startet av elektro, lørdag 27. april 2019, klokken 11:21

« forrige - neste »

hemi

prisen på BE er sterkt varierende vil jeg si.

Jeg bestilte bare oppkjøring ;)

opheim

Sitat fra: hemi på torsdag 08. august 2019, klokken 14:01
prisen på BE er sterkt varierende vil jeg si.

Jeg bestilte bare oppkjøring ;)

Trafikkopplæringsforskriften er nokså tydelig på kravene her;
- obligatorisk lastsikringskurs
- obligatorisk sikkerhetskurs på vei

Minimum 3 undervisningstimer, hvorav minimum 2 timer praktisk øving (les: kjøring med henger).

Nå er det ca 10 år siden jeg tok det selv, men da var det også de tre timene, hvorav én av dem var lastsikringskurs, og to av dem var hengerkjøring sammen med kjørelærer. Og så fikk jeg ta oppkjøring etter det. Da hadde jeg hatt A/B i ca 15 år forut for dette, uten at det så ut til å ha noe å si for kravene. Mener å erindre at det den gang kostet meg +/- 4000-4500, så at det koster +/- 7000 i dag høres ikke urimelig ut.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

hstad

tok B96 for 2 år siden, kostet ca 5500. har kun oppkjøring samt leie av bil og henger igjen for BE, så totalt vil det bli ca 7500 når eg velger å oppgradere til BE.
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

hemi

Tok BE i 2008 ser det ut som på førerkort, da spurte bare kjørelærer om jeg kunne kjøre med henger noe jeg bekreftet ,og om jeg kunne sikre last, noe jeg også bekreftet ;)

Skal sies at jeg har lastebil fra før, men det var ekstremt enkel prosess.

Kjører jevnlig 3500KG og 12 meter henger, og mye henger generelt.

Håper e-tron får en storebror som tar 3500KG på sikt, da blir det bestilling på dagen.

Oddaa

Sitat fra: hemi på torsdag 08. august 2019, klokken 16:23
Tok BE i 2008 ser det ut som på førerkort, da spurte bare kjørelærer om jeg kunne kjøre med henger noe jeg bekreftet ,og om jeg kunne sikre last, noe jeg også bekreftet ;)

Skal sies at jeg har lastebil fra før, men det var ekstremt enkel prosess.
Reglene ble endret i 2013 og det er nå obligatorisk opplæring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

forzaman

#35
Tok BE lappen forrige uke. Det er obligatorisk med følgende:

-lastsikringskurs
-2 x trinnvurderinger
-2 timers sikkerhetskurs på veien
-oppkjøring

Kan du kan kjøre bil med henger, så slipper du unna med ovennevnte. Kan du ikke kjøre med henger, må du nok ha noen timer med øvelse. Dropper man oppkjøring, men tar alt det andre, så får man B96 lappen. Med andre ord, ikke mye ekstra for å få BE lappen.

Med BE lappen kan man kjøre bil inntil 3.500kg + henger inntil 3.500kg (her er det faktisk fysisk vekt som gjelder, og ikke total tillat vekt på hengeren).
Med B96 lappen kan man kjøre bil+henger med samlet vekt inntil 4.250kg (her er det tillatt totalvekt i vognkortene som gjelder, og ikke reell fysisk vekt).

Så skal man først utvide lappen, er det vel like greit å ta BE med en gang :-)

Pippus

Sitat fra: forzaman på mandag 12. august 2019, klokken 14:34

Med BE lappen kan man kjøre bil inntil 3.500kg + henger inntil 3.500kg (her er det faktisk fysisk vekt som gjelder, og ikke total tillat vekt på hengeren).
M

...og tok man BE før 19 januar 2013, så er det i seg selv ingen vektbegrensning på henger :)

elektro

Noen som har fått ettermontert hengerfestet enda?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 22:09
Sitat fra: elektro på onsdag 14. august 2019, klokken 14:08
Noen som har fått ettermontert hengerfestet enda?
Yep

Ok, da tror jeg at jeg har en høne å plukke med forhandler, som lover at bilen skulle tas fortløpende. Og jeg fikk bil første utleveringsdag, så vidt jeg vet. Uansett.. hvordan ser det ut? Har de byttet bakfanger eller skåret hull? (I så fall må jeg ha ny lakkforsegling og folie..)

Vet du om du mangler noe funksjonalitet ift. fabrikkmontert?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på torsdag 15. august 2019, klokken 17:55
Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 22:09
Sitat fra: elektro på onsdag 14. august 2019, klokken 14:08
Noen som har fått ettermontert hengerfestet enda?
Yep

Ok, da tror jeg at jeg har en høne å plukke med forhandler, som lover at bilen skulle tas fortløpende. Og jeg fikk bil første utleveringsdag, så vidt jeg vet. Uansett.. hvordan ser det ut? Har de byttet bakfanger eller skåret hull? (I så fall må jeg ha ny lakkforsegling og folie..)

Vet du om du mangler noe funksjonalitet ift. fabrikkmontert?
De har skåret hull. Kunne vært slipt litt på kantene men ser rett ut. Isopor til å legge festet i var installert men står litt løst. Tror ikke jeg mangler funksjonalitet, bilen registrer henger og skrur av varsel for kryssende trafikk og vil ikke senke bilen under nivå 3. Det er ikke sensor for hengervinkel på festet, kulen er hel.

PS jeg måtte mase litt. Trengte det til ferien.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

flux

Hvor mye måtte du betale for hengerfeste og ettermontering?

Trond.m

De som hittil har fått ettermontert hengerfeste har vel betalt samme pris som ved fabrikkbestilling antar jeg. Man fikk vel tilbud om å få bilen levert med forberedelse til tilhengerfeste for å få raskere levering. Nå er det vel ikke leveringsproblemer lengre, håper jeg ?

kom_så_og_gikk

Fikk montert hengerfeste denne uka. Betalte ingenting, det inngikk i fasttrack-prisen.

Pneg

E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA