Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har e-Up varmepumpe?

Startet av Hideyowife, lørdag 27. april 2019, klokken 03:18

« forrige - neste »

Hideyowife

Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

elektrolux

#1
Nei, men til gjengjeld har den et av bilverdens raskeste PTC direktekabinoppvarmingsystemer. Vi snakker 2 min å tine fråsne vindu, mot 5-10 min med varmepumpe.

Slikt koster naturligvis strøm og rekkevidde, men er å foretrekke på korte turer.

På en langtursbil er selvfølgelig et tregt varmepumpe basert kabinoppvarmingsystem å foretrekke siden det er mer energieffektivt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nortrahof

Det er faktisk en fordel at bilen ikke har varmepumpe (V/P). Tesla har ikke dette.
Jeg har en E-Golf med V/P - og jeg merker ikke noe særlig strømbesparing for V/P, hverken i NORMAL-og ECO-modus. (V/P og PTC-elementer kobler ut i ECO+modus).
En V/P virker kun dersom temperaturen er < +5 til +7 grader - ellers tettes fordamperen med is (som V/P ellers gjør - men du har ikke regenerasjonsfunksjon på en bil).
Setter du på max. defrosting, så kommer uansett PTC-elementene inn med full effekt - i tillegg til V/P.

Årsaken til at jeg kjøpte V/P, var at dette var en "pakkeløsning" som jeg gjerne ville ha. - Betalte NOK 1000 for V/P - og mer er den ikke verd! V/P er kanskje OK i "tyske vintre" hvor det størsteparten av tiden holder seg > +5 til +7 grader. Da kan man oppnå en viss effekt med rekkevidde.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA