Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Systemoppdatering

Startet av Arslan, mandag 13. mai 2019, klokken 12:00

« forrige - neste »

Arslan

Hei,

Noen som vet om det er mulig med en systemoppdatering som gjør at gjettometeret viser km etter WLTP standarden i stedet for NEDC? Er en e-golf 2018.

Spurte Møller, men de sa at de ikke kunne gjøre det. Er det slik at det ikke er mulig å gjøre det eller at Møller ikke bare gidder?

Amatøren

#1
Fikk svar da jeg etterlyste WLTP på NEDC bil, at bilen var typegodkjent med SW som ikke kunne endres. "Ny" typegodkjenning på biler med WLTP.

Jeg tenker at det nok at de har vært så dumme at det er "hard codet" i kildekoden før compilering og lasting i bil at de dermed sitter med X antall SW versjoner de må vedlikeholde....

Burde vært parametere utenfor programmet.

Spørsmålet da er hvorfor kan Tesla stadig gi ut ny SW? Vet det har vært diskusjoner i EU om at de skulle bli forbudt, men de fikk ikke stoppet det. Folkens: La den ballen ligge død her. Start heller egen tråd om det.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Arslan

Ja, stusset på det selv. Tenkte at dersom Tesla kunne gi ut ny SW så kunne sikkert VW også gjøre det. Men nei, så feil kan man ta. Takk for oppklaringen

Thomas Parsli

Hva estimering av rekkevidde har med typegodkjenning å gjøre forstår jeg ikke samme hvor mye jeg prøver.

Dette kunne VW fikset enkelt (oppdatering av programvare når bilen er på service, eller endring av parametre med diagnoseverktøy).
Men jeg for meg overskriftene i avisene (og diskusjonene her):

"Leverte bilen på service, fikk den tilbake med redusert rekkevidde!"

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amatøren

@Thomas Parsli: Ser den.

De kunne hatt spørsmål hvor man kvitterer for JA/NEI om oppdatering til WLTP ved innlevering av bilen til service.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Thomas Parsli

Sitat fra: Amatøren på mandag 13. mai 2019, klokken 14:57
De kunne hatt spørsmål hvor man kvitterer for JA/NEI om oppdatering til WLTP ved innlevering av bilen til service.

Jeg er helt enig :)

Tradisjonelle bilprodusenter er elendige på software og vil heller selge den en ny bil enn å oppdatere den gamle.
VW kunne gjort dette, men vil ikke.

De kunne også tilby to valg i menyer (optimistisk/realitisk estimering), men de vil ikke.

Hver gang jeg kjører Leafen vår, gleder jeg meg over Teslaen vår...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA