Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken ladekabel?

Startet av Inga, torsdag 25. april 2019, klokken 22:04

« forrige - neste »

Inga

Jeg har akkurat kjøpt meg en ny e-Golf og satt opp en ladestasjon fra Defa/ABL i garasjen. Jeg synes det er fryktelig tungvint å ta den medfølgende ladekabelen ut og inn av bilen ved hver lading, og vurderer å kjøpe meg en ekstra som kan bo fast i garasjen. Problemet er at jeg er helt grønn på ladekabelterminologi. Det er snakk om fas, mode og type. Kan noen bare være så snill og si meg hva slags kabel jeg skal kjøpe?  :) Den trenger ikke å være så lang, et par meter holder.

Lars C. Krogenæs

Hvor stor er sikringen til ladestasjonen din? Kan du evt. ta bilde av den, så kan vi fortelle deg hva du skal ha.

Vil du være helt trygg kjøper du en 3-fas 32A kabel, f.eks denne:
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/mode-3-type-2-til-type-2-ladekabel-6-meter-32?tm=

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Inga

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 25. april 2019, klokken 22:10
Hvor stor er sikringen til ladestasjonen din? Kan du evt. ta bilde av den, så kan vi fortelle deg hva du skal ha.

Vil du være helt trygg kjøper du en 3-fas 32A kabel, f.eks denne:
https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/mode-3-type-2-til-type-2-ladekabel-6-meter-32?tm=

Jeg kan ikke så mye om sikringer heller, dessverre, men elektrikeren sa han skulle stille inn ladestasjonen på 16A, om det hjelper deg noe? Men jeg vil jo også kjøpe en ladekabel jeg kan bruke andre steder med 32A også, noe jeg kan med den som fulgte med bilen (visstnok...., jeg kan jo ikke noe om dette).

srd

Du trenger en type 2 kabel. Om jeg husker rett så lader E-Golf på maks 32 A 1-fase. Så du trenger ikke en kabel som støtter 3-fase. Personlig ville jeg gått for 32 A 3-fase, da vil ikke kabelen være begrensningen om du kjøper bil som støtter 3-fase lading i framtiden.

Sent fra min Nokia 9 via Tapatalk


jkirkebo

Sitat fra: srd på torsdag 25. april 2019, klokken 23:06
Du trenger en type 2 kabel. Om jeg husker rett så lader E-Golf på maks 32 A 1-fase. Så du trenger ikke en kabel som støtter 3-fase. Personlig ville jeg gått for 32 A 3-fase, da vil ikke kabelen være begrensningen om du kjøper bil som støtter 3-fase lading i framtiden.

eGolf med det store batteriet kan lade på 2 faser, 2x16A på enten 3-fase 16A 400V kurs eller 3-fase 32A 230V kurs. Så en 3-fase kabel er å anbefale.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: Inga på torsdag 25. april 2019, klokken 22:04
Kan noen bare være så snill og si meg hva slags kabel jeg skal kjøpe?  :) Den trenger ikke å være så lang, et par meter holder.

Siden du ønsker er kort kabel for å slippe å dra original kabelen ut av bilen og du sier at ladestasjonen er sikret med 16A anbefaler vi denne:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/2m-16a-mode-3-til-type-2-spiralkabel?tm=

Du korrigerer etterpå med at du ønsker å bruke den også andre plasser, og da blir denne feil, men forstår ikke hvorfor du ikke bare bruker original kabelen andre steder?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Inga

Takk for svar.  :) Da har jeg forstått det slik at jeg skal ha 3-fas, mode 3, type 2, 16A/32A?

elektrolux

#7
Tja.

- Du skal ha en mode 3 kabel siden du har en ladestasjon å plugge kabelen inn i.
- Alle mode 3 kabler ( i Europa ) har Type 2 i Ladepunkt enden.
- Siden du har e-Golf skal også andre enden være type 2

Altså skal du ha en mode 3 type 2 til type 2 kabel.

Så til 1 eller 3 fase: Bilen din lader med enten 1 eller 2 faser, så til lading hvor som helst, og for å være sikret maks ladestyrke enten ladepunktet er 1 fase eller 3 fase skal du ha en 3 fase 32A kabel. Dette har du jo allerede og jeg forstår ikke hvorfor du vil ha enda en slik tung ( og dyr ) kabel.

Siden du innleder med å ønske en kabel til et gitt punkt på 16A og for å slippe å ta originalkabelen ut og inn i bilen hver gang kan du med fordel kjøpe en kabel tilpasset dette punktet. Er dette punktet 16A 1 fase anbefaler jeg altså en tilsvarende kabel, altså en 1 fase 16A kabel som koster ned mot 1390.- i stedet for 1990.- for en som tilsvarer den originale.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Inga

Takk for hjelpen, da ble jeg litt klokere  :)

Krokan

Lader du flere plasser med denne kabelen da? Personlig har jeg aldri brukt den bortsett fra hjemme, kun ladet på hurtigladere når jeg har vært på farten.

Inga

Sitat fra: Krokan på fredag 26. april 2019, klokken 20:57
Lader du flere plasser med denne kabelen da? Personlig har jeg aldri brukt den bortsett fra hjemme, kun ladet på hurtigladere når jeg har vært på farten.

Nå har jeg jo bare hatt bilen i litt over en uke, men har allerede ladet et par ganger på gratisladerene i byen når jeg har vært der. Det er mye kabel å ta ut og inn av bilen hver gang jeg har ladet hjemme, og jeg vil komme til å lade i byen når jeg er der. Har derfor lyst på en kabel som kan ligge igjen hjemme og ha en i bilen  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA