Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW i3 120 eller Tesla 3

Startet av Mars2016, torsdag 25. april 2019, klokken 12:31

« forrige - neste »

arthur

Med andre ord har ikke reglene blitt endret i det siste, grei avklaring!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

innbytte er ikke lurt uansett..

ville tro en Model 3  holder seg vesentlig bedre i verdi. en mer kurrant bil inn i fremtiden.

xyzzy

#17
Sitat fra: Mars2016 på torsdag 25. april 2019, klokken 15:29
Ville dere gått for i3 til 330.000 eller tesla 3 til 480.000?
Sistnevnte er morsommere og mer cutting edge, går mye lengre og i tillegg holder seg MYE bedre i pris? Er det verdt de 150´i mellom pluss peset med å selge på finn..vrien avgjørelse

At Tesla skal holde seg mye i bedre pris er gjetning. De gamle modellene holdt seg godt lenge, pga. sterkt økte nybilpriser (dollarkurs) og mangel på alternativer.

Tesla model 3 har solgt rekordmye, så det er etterhvert rekordmange som skal ut også - og det er en bil der alle hjørner/kostnader som kan kuttes, er kuttet. Pluss noen hjørner oppå det igjen (førermiljøet) En del spørsmål stilles ved byggekvaliteten, og folk vil egentlig ikke ha sedaner nå for tiden... det kan bli veldig trangt på vei ut fra model 3, når model Y kommer og modellene fra andre fabrikanter kommer i volum og gir økt valgfrihet i markedet.

Til spørsmålsstiller: Hva er innbytteprisen? Om den er bedre enn hva man kan se på Finn teller det jo positivt, hvis ikke kan du sikkert selge privat også velge mellom bilene uten å ta det med i betraktning.

Du vil sikkert få et billigere bilhold med i3 om du skal ha den noen år, men den er annerledes enn TM3. Den er mye billigere,  den er bedre på noen ting enn TM3 og er dårligere på andre ting. Finn dine behov. E-niro kan også være et godt alternativ om du vil ha et alternativ nærmere TM3 i pris (på Finn). Nok en gang: Bedre på mye, dårligere på andre ting.

Espen Hugaas Andersen

#18
Så mye billigere enn Model 3 er i3 ikke. Den er ca 15% billigere enn nærmest mulig konfigurerte Model 3. Og e-Niro er ca 5% dyrere enn Model 3 på finn.

Altså jeg ville valgt den bilen som passet mine ønsker og behov best, ikke tenkt for mye på prisforskjellen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 25. april 2019, klokken 22:58
Altså jeg ville valgt den bilen som passet mine ønsker og behov best, ikke tenkt for mye på prisforskjellen.
Nå var det vel spesifikt sammenlignet med Model 3 LR AWD her, men ja, jeg er enig. Veldig forskjellige biler, prisen bør ikke bestemme så lenge man har råd til begge. Jeg liker Model 3 godt, men valgte å bytte i ny i3 nettopp fordi den rett og slett er en bedre bil til det vi bruker den til. Snur på en femøring, sitter relativt høyt og er smidig i trafikken. Og ikke minst er den ferdig debugget, inklusiv ustabil ACC.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. april 2019, klokken 23:02Nå var det vel spesifikt sammenlignet med Model 3 LR AWD her, men ja, jeg er enig. Veldig forskjellige biler, prisen bør ikke bestemme så lenge man har råd til begge.
Skjønner at det var sammenlignet med LR AWD. Men om man skulle konkludere med at LR AWD er ikke verdt merkostnaden i forhold til i3/e-Niro, så er det helt naturlig å gå over til å sammenligne med SR+. Da er man nærmere å sammenligne epler med epler, selv om det fortsatt er veldig forskjellige biler.

AWD, 560 km rekkevidde og 0-100 km/t på 4,6 sekunder kan jo ikke være absolutte krav - da ville i3 og e-Niro være utelukket fra begynnelsen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Måkemannen

Hva med en RWD LR? Kan visstnok kjøpes "off menu" (ikke på nettsidene).

God rekkevidde, og AWD har man strengt tatt ikke bruk for om man ikke kjører ofte til hytta/bratte bakker om vinteren.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Mars2016

Hei og takk for svar her. Jeg endte opp med en helt ny i3S 8)

turfsurf

Sitat fra: Mars2016 på mandag 29. april 2019, klokken 14:49
Hei og takk for svar her. Jeg endte opp med en helt ny i3S 8)
i3S er en fantastisk bil til egnet bruk  :+1:
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: Mars2016 på mandag 29. april 2019, klokken 14:49
Hei og takk for svar her. Jeg endte opp med en helt ny i3S 8)
Gratulerer med godt valg!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Mars2016

Takk! Fikk den i dag!Hva viser rekkevidden på comfort når dere har fulladet batteri nå?

Kires

2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Strøm Tycoon

Sitat fra: Mars2016 på mandag 29. april 2019, klokken 14:49
Hei og takk for svar her. Jeg endte opp med en helt ny i3S 8)

Som eier av både i3 og Model 3, så kan jeg ikke si annet enn: Gratulerer, du har gjort et bra valg!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA