Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny zoe eller brukt ionic

Startet av magaplask, torsdag 25. april 2019, klokken 06:15

« forrige - neste »

magaplask

Jeg har egentlig reservert en ny zoe i dag. Da jo man får de med 40000 rabatt slik at prisen inkl montert lader hjemme kommer på ca 240000 for intens modellen. Men, etter å ha lest her inne ble jeg skeptisk. Litt pga mangel på hurtig lading og ikke minst med tanke på verdi når den skal selges igjen. I det daglige er rekkevidden på både ionic og zoe godt nok.

Jeg har kun råd til å bruke ca 250 000,- så det må bli en brukt ionic på finn ligger en 2017 ionic med 23000 kjøre lengde til kr 229 000. Noen som tørr å komme med kvalifisert gjetning på hva som gir billigst elbil hold iløpet 5 år når man også tar i betrakning salgsverdi på bilen om 5 år.

turfsurf

Trenger du 5 seter ? Du får under ett år gamle i3 94Ah med lav kilometerstand på Finn.no. Det er veldig mange ute, så prutningsmonn på de.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

xyzzy

Ionic er vel større og bedre bil enn Zoe.

Zoe mangler i tillegg hurtiglading, og også svært sær på vanlig lading... jeg ville definitivt vanlig Ioniq fremfor Zoe.

Thomas Parsli

Jeg tror Ioniq holder seg bedre i pris enn Zoe -og når Ioniq i tillegg kan hurtiglades på 70kW vet jeg hva jeg ville valgt.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Zimon

Begge bilene er gode, men Ioniq er nok litt større og mer komfortabel som nevnt etc.

Om du bare skal pendle hjem-jobb-hjem og stort sett aldri noe lange utflukter så er Zoe nok ett ok valg om størrelse dekker ditt behov.

Derimot skal du ta noen langturer og må lade underveis etc så er favøren helt klart Ioniq sin!

Personlig har jeg Ioniq (siden juni 2018) og er strålende fornøyd og ville valgt Ioniq igjen for biler i den prisklassen og størrelse.

Men se litt på ditt behov og hvor mye du kommer til å måtte lade på langturer etc, det er nok det største ankepunktet på Zoe etter min mening.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Trekkoppbil

#5
Ionic gir inntrykk av å være en mer skikkelig bil, med rask lading etc, så første tanken som streifa meg da jeg så tittelen på tråden, er for alle del Ioniq. Men jeg har ikke prøvd noen av dem.

Fordelen med Zoe er 40kwt batteri og at man kan slippe ladekøer. Det eneste tilfellet hvor jeg har ønska meg Zoe, er om vinteren når man står 1 time i kø for Chademo, mens man trøstelader en enfasebil på 6kw AC til 1 kr pr minutt. Da kunne man ønske seg en Zoe som kan lade 20kw AC til 1 kr pr minutt. Men det er sjeldent noen fordel, og det gjelder når man kjører bil med halvparten så stort batteri, som må lades hyppig.

For 250 000kr burde det snart være mulig å få en bil med både 40kwt og hurtiglading.

Jeg er litt usikker på prisene for 40kwt Kona, men det er mulig du kan få det for den prisen i Tyskland, ex moms. Enkelte røster på forumet her mener at Ioniq kjører så økonomisk at rekkevidda blir på nivå med en 40kwt bil, men jeg er litt skeptisk til det. Det er litt smak og behag hva med liker, og du kan google etter Ioniq vs Kona.

Det bør også være mulig å finne en 40kwt Leaf den prisen, hvis du finner en som er mer enn 6 mnd gammel i Sverige, og som har momsrefusjon, men de kan være vanskelige å finne.

Brukt Zoe kan være billig i Sverige, men der kan det være vanskelig å finne 40kwt-versjon med batteri inkludert. Kjøper du en eldre, så blir batteriet bare halvparten så stort, men så blir jo prisen bare en tredjedel. Så kan du trenge AC/AC-skille for å lade på IT-nett, og mange er kun på 10A.

Kårepåsporet

Jeg har 2017 Ioniq som har passert 40k km, bytter ikke den med Zoe, som er mindre bil, bagasjeplass ift Ioniq er jeg usikker på, men i kupé synes jeg Ioniq er en annen klasse.
Et ikke hvilke priser Kia Soul er på, og om du takler designet, har hatt det også, bra bil det også, men bruker mye mer strøm og gir kortere enn Ioniq, snakker da om 27kWt batteri.
Det verste med Zoe er at den er kresen på fordelignsnett, så en vet aldri hvor en kan lade i stikkontakt, med mindre en kjøper ekstra lader, som attpåtil kan børe treg. Den bruker også minimum dobbelt så lang tid å lade på ladestasjon.....

Kristian O

Har verken Zoe eller Ioniq, men har prøvd begge. I mine auge er Ioniq ein betydelig bedre bil. Både til kvardag og på langtur.
Bedre lading, meir komfortabel å køyre, bedre utstyr, bedre plass.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

elektrolux

#8
Salgsverdien eller tapet over de neste 5 år vil være størst på ny bil og dyr bil.

F.eks har vi "tapt" minst 100 000 kr på vår e-Up de siste 5 årene, mens han som kjøpte Tesla'en "vår" omtrent samtidig har tapt over 300 000 kr i samme periode.

For tiden er det meget gode priser på f.eks BMW i3, VW e-Golf ( og e-UP ) og Mercedes. Bare se på dette søket:

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&make=0.785&make=0.817&price_from=100000&price_to=150000

og kanskje denne bilen spesifikt:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145110842

e-Golf er nokså lik dine andre valg, og en topp spesifisert versjon som denne til 150 000 kr vil sannsynligvis falle mindre i verdi over dine prosjekterte 5 års eierskap, samtidig som du vil ha stor glede av å eie og kjøre den. 

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kårepåsporet

Sitat fra: elektrolux på lørdag 27. april 2019, klokken 08:03
Salgsverdien eller tapet over de neste 5 år vil være størst på ny bil og dyr bil.

F.eks har vi "tapt" minst 100 000 kr på vår e-Up de siste 5 årene, mens han som kjøpte Tesla'en "vår" omtrent samtidig har tapt over 300 000 kr i samme periode.

For tiden er det meget gode priser på f.eks BMW i3, VW e-Golf ( og e-UP ) og Mercedes. Bare se på dette søket:

https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&make=0.785&make=0.817&price_from=100000&price_to=150000

og kanskje denne bilen spesifikt:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145110842

e-Golf er nokså lik dine andre valg, og en topp spesifisert versjon som denne til 150 000 kr vil sannsynligvis falle mindre i verdi over dine prosjekterte 5 års eierskap, samtidig som du vil ha stor glede av å eie og kjøre den.

Jeg hadde heller vurdert Kia Soul, får de fra 120-130000, 7 års garanti/150000 km, ligger en på Finn med bla nytt batteri på garanti nå i 2019. Da får en romslig kupé, noe lite bagasjerom, men fjerner en isoporkasse under blir det brukbart. Bilen lader hurtig og har innebygget 6,6 kW lader.
Eldre eGolf hadde jeg tenkt meg om flere ganger før jeg hadde kjøpt.

Svein_H

Jeg er fersk elbileier, og valgte ny Zoe fremfor Ionic pga rekkevidden (vurderte begge to). Kjøpte bilen for jobbpendling og har ikke stått i ladekø en eneste gang, må innrømme at det er deilig å slippe både ladekø og -angst midtvinters i -20 med drøyt 150 km t/r jobb.

Jeg har IT-nett (230V) hjemme, og hadde masse ladetrøbbel i starten. Da jeg gikk fra NoFuel-bøtta til Zaptec forsvant alle ladeproblemene umiddelbart, så IT/TN bør ikke spille noen rolle så lenge du har en god ladestasjon. Tok også med en Schuko-overgang (10A) som jeg betalte ekstra for, men den har jeg aldri hatt bruk for, jeg lader med 16A rundstikk i garasjen.

Jeg har brukt Zoe'en til jobbpendling og annen småkjøring i drøyt et år nå, og har kjørt ca 30.000 km. Til mitt bruk funker den fortreffelig, og er helt klart det rimeligste bilholdet jeg har hatt pr km, men du må selvfølgelig se an behovet ditt. Jeg betalte 270.' for min.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA