Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Top Gear May 2019: Tesla Model 3 Performance vs BMW M3

Startet av P85D, torsdag 25. april 2019, klokken 06:07

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: P85D på torsdag 25. april 2019, klokken 21:16
https://cleantechnica.com/2019/04/25/tesla-model-3-performance-crushes-fossil-bmw-m3-around-race-track/
Festlig vinkling: "Musk twitret at M3P skal slå alt inkl. M3 på bane - TopGear skal avsløre ham - men bilen gjør faktisk det." "Motorlyden som tidligere var kul er nå bare forstyrrende for andre viktigere input som lyd fra dekk etc"
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

pberg

Kan jo bli interessant og se om bildet endrer seg når BMW kommer med neste versjon av M3. Den de har testet mot her kom jo i 2014, og var bygget på forrige generasjon 3-serie, ikke på dagens, som kom nå i år. Den nye kommer nok mest sannsynlig med 4WD, og blir nok en god del raskere fra 0-100 spesielt. Til sammenlikning kappet M5 jo ca 1 sek på den tiden da den kom med 4WD.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

daktari

Sitat fra: pberg på fredag 26. april 2019, klokken 14:26
Kan jo bli interessant og se om bildet endrer seg når BMW kommer med neste versjon av M3. Den de har testet mot her kom jo i 2014, og var bygget på forrige generasjon 3-serie, ikke på dagens, som kom nå i år. Den nye kommer nok mest sannsynlig med 4WD, og blir nok en god del raskere fra 0-100 spesielt. Til sammenlikning kappet M5 jo ca 1 sek på den tiden da den kom med 4WD.
Selvfølgelig, og da har jo Tesla neste generasjon M3P på plass også må du regne med...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RuneW

Sitat fra: daktari på fredag 26. april 2019, klokken 15:19
Sitat fra: pberg på fredag 26. april 2019, klokken 14:26
Kan jo bli interessant og se om bildet endrer seg når BMW kommer med neste versjon av M3. Den de har testet mot her kom jo i 2014, og var bygget på forrige generasjon 3-serie, ikke på dagens, som kom nå i år. Den nye kommer nok mest sannsynlig med 4WD, og blir nok en god del raskere fra 0-100 spesielt. Til sammenlikning kappet M5 jo ca 1 sek på den tiden da den kom med 4WD.
Selvfølgelig, og da har jo Tesla neste generasjon M3P på plass også må du regne med...

Ja, tipper Tesla kan slippe en Ludicrous-versjon når det måtte bli "nødvendig", uten så veldig mye ekstra arbeid.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

olavxxx

Sitat fra: RuneW på fredag 26. april 2019, klokken 15:55
Sitat fra: daktari på fredag 26. april 2019, klokken 15:19
Sitat fra: pberg på fredag 26. april 2019, klokken 14:26
Kan jo bli interessant og se om bildet endrer seg når BMW kommer med neste versjon av M3. Den de har testet mot her kom jo i 2014, og var bygget på forrige generasjon 3-serie, ikke på dagens, som kom nå i år. Den nye kommer nok mest sannsynlig med 4WD, og blir nok en god del raskere fra 0-100 spesielt. Til sammenlikning kappet M5 jo ca 1 sek på den tiden da den kom med 4WD.
Selvfølgelig, og da har jo Tesla neste generasjon M3P på plass også må du regne med...

Ja, tipper Tesla kan slippe en Ludicrous-versjon når det måtte bli "nødvendig", uten så veldig mye ekstra arbeid.
Ja, det er jo viktig å huske at det er veldig lett for Tesla å "trimme" elbilene jfr en fossil med lav virkningsgrad, girkasse, clutchpakker osv. Mens elbilen handler det om å dimmensjonere, få nok juice og kjøling. Det er ikke sylindre som smelter og clutch som brenner, ingen turbo kan overopphete.

Når vi ser Roadster MK2 er det natt/dag, da forsvinner de fleste argumentene mot elbiler, men fremdeles vil vi nok se en del folk som whiner fremdeles.

Amoss

Nå har jo Elon tidligere bekreftet at TM3P vil få Ludicrous-mode. Så regner med at de har dimensjonert for dette fra dag èn. Så blir det spennende (for de med TM3P) å se om de tilbyr oppgraderingen retroaktivt når de velger å lansere dette.
Model S 85D

olavxxx

Sitat fra: Amoss på fredag 26. april 2019, klokken 20:25
Nå har jo Elon tidligere bekreftet at TM3P vil få Ludicrous-mode. Så regner med at de har dimensjonert for dette fra dag èn. Så blir det spennende (for de med TM3P) å se om de tilbyr oppgraderingen retroaktivt når de velger å lansere dette.
Man kan også hente "gratis" ytelse på lettere felger osv.
20" performance hjulene veier 3,73kg mer enn 19" TSW Nurburgring feks...
Så det er jo mye rotasjonsmasse!

Ropepåelgen

Sitat fra: olavxxx på fredag 26. april 2019, klokken 20:50
Sitat fra: Amoss på fredag 26. april 2019, klokken 20:25
Nå har jo Elon tidligere bekreftet at TM3P vil få Ludicrous-mode. Så regner med at de har dimensjonert for dette fra dag èn. Så blir det spennende (for de med TM3P) å se om de tilbyr oppgraderingen retroaktivt når de velger å lansere dette.
Man kan også hente "gratis" ytelse på lettere felger osv.
20" performance hjulene veier 3,73kg mer enn 19" TSW Nurburgring feks...
Så det er jo mye rotasjonsmasse!

Hva utgjør de kg på 0-100 feks? Har du målinger? Rekkevidden hjelper det åpenbart endel på, men vanskelig å måle.

olavxxx

Sitat fra: Ropepåelgen på fredag 26. april 2019, klokken 20:55
Sitat fra: olavxxx på fredag 26. april 2019, klokken 20:50
Sitat fra: Amoss på fredag 26. april 2019, klokken 20:25
Nå har jo Elon tidligere bekreftet at TM3P vil få Ludicrous-mode. Så regner med at de har dimensjonert for dette fra dag èn. Så blir det spennende (for de med TM3P) å se om de tilbyr oppgraderingen retroaktivt når de velger å lansere dette.
Man kan også hente "gratis" ytelse på lettere felger osv.
20" performance hjulene veier 3,73kg mer enn 19" TSW Nurburgring feks...
Så det er jo mye rotasjonsmasse!

Hva utgjør de kg på 0-100 feks? Har du målinger? Rekkevidden hjelper det åpenbart endel på, men vanskelig å måle.
Det fins målinger, men utfordringen er at de er før ytelsesoppdateringen som gav 5% mer power.
Se her feks https://electrek.co/2018/09/10/tesla-model-3-performance-new-record-0-60-mph-acceleration-wheels-tires/

Model 3 P var oppgitt til 3,3 0-60 mph (3,5 0-100km/t).
Da ble den målt med lettere felger til 3,13 0-60 mph (ikke helt 0,2 sekunder raskere).
Det skulle tilsi ca 3,3 0-100 km/t.

Nå er jo Tesla i ettertid trimmet via OTA med peak effekt 5%, i tillegg kommer enda en oppdatering som gir mer power over lenger tid. Men i realiteten er offisielle tall for EU nå 3,4 sekunder, så vi kan gjette at man da klarer 0-100 på 3,2 med lettere felger og gode dekk, tørr asfalt, varmt nok batteri og flat vei (uten rollout).

Klart at man kan vurdere det dit hen at 0,2 sekunder ikke er verdt det, men samtidig så er 0,2 sekunder av 3,4 sekunder faktisk ganske mye. Hadde det vært 0,2 sekunder høvlet av 12,5 sekunder, hadde det vært innenfor feilmarginen kan vi anta, men å øke aksen med 0,2 sek når man er nært 3 sekunder i 0-100 vil jeg si er ganske bra. I tillegg blir det jo litt bedre bremsing, blir litt enklere for dempere å kontrollere hjul på ujevn vei, det blir litt bedre rekkevidde osv.

Amoss

Sitat fra: olavxxx på fredag 26. april 2019, klokken 20:50
Man kan også hente "gratis" ytelse på lettere felger osv.

Hmm... Trodde ikke at 19" TSW Nurburgring hjul med gode dekk var gratis akkurat, men takk for informasjonen ;)
Model S 85D

HalvorV

TSW er rimelige/mid-price felger, å bytte ut de originale 20" er i mine øyne en klar nedgradering, selv om man får "gratis" ytelse.
Finnes mye mer kledelige alternativer som man ikke finner på naboens 90-talls Golf, garantert lettere også hvis det er et krav.
Tesla Model Y Perfomance

olavxxx

Sitat fra: HalvorV på fredag 26. april 2019, klokken 23:18
TSW er rimelige/mid-price felger, å bytte ut de originale 20" er i mine øyne en klar nedgradering, selv om man får "gratis" ytelse.
Finnes mye mer kledelige alternativer som man ikke finner på naboens 90-talls Golf, garantert lettere også hvis det er et krav.
Hvilke lette felger anbefaler du å gå for, som kler bilen bedre?

olavxxx

Sitat fra: Amoss på fredag 26. april 2019, klokken 22:54
Sitat fra: olavxxx på fredag 26. april 2019, klokken 20:50
Man kan også hente "gratis" ytelse på lettere felger osv.

Hmm... Trodde ikke at 19" TSW Nurburgring hjul med gode dekk var gratis akkurat, men takk for informasjonen ;)
Er nok ikke helt gratis nei, men org hjulsett kan jo selges for ca 20-ish tusen.

Strøm Tycoon

Sitat fra: olavxxx på lørdag 27. april 2019, klokken 20:41
Sitat fra: HalvorV på fredag 26. april 2019, klokken 23:18
TSW er rimelige/mid-price felger, å bytte ut de originale 20" er i mine øyne en klar nedgradering, selv om man får "gratis" ytelse.
Finnes mye mer kledelige alternativer som man ikke finner på naboens 90-talls Golf, garantert lettere også hvis det er et krav.
Hvilke lette felger anbefaler du å gå for, som kler bilen bedre?

Eks. ADV.1 - ADV5.0 M.V2 CS


HalvorV

Tiltredes!
Men det nytter ikke med stusselige bremser bak en slik felg.

Tesla Model Y Perfomance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA