Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdt å bytte ut bilen

Startet av Teslaelsker, torsdag 25. april 2019, klokken 00:35

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Teslaelsker på torsdag 25. april 2019, klokken 11:50

Klart et alternativ å spare litt per måned, men billånet er vi nok ikke ferdige med før vi sitter med en 7-8 år gammel TMS 60...

Så da blir kanskje spørsmålene mer hvor lenge det er verdt å sitte med en eldre TMS-modell med lavere rekkevidde enn mange elbiler etter hvert vil få, og at en evt. fjerning av momsfritaket om 2-3 år vil vanskeliggjøre kjøp av en ny TMS.

Vil en TM3 dekke bilbehovet ditt? Evt vente på Y?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Teslaelsker

Sitat fra: automat på torsdag 25. april 2019, klokken 12:05
Sitat fra: Teslaelsker på torsdag 25. april 2019, klokken 11:50

Klart et alternativ å spare litt per måned, men billånet er vi nok ikke ferdige med før vi sitter med en 7-8 år gammel TMS 60...

Så da blir kanskje spørsmålene mer hvor lenge det er verdt å sitte med en eldre TMS-modell med lavere rekkevidde enn mange elbiler etter hvert vil få, og at en evt. fjerning av momsfritaket om 2-3 år vil vanskeliggjøre kjøp av en ny TMS.

Vil en TM3 dekke bilbehovet ditt? Evt vente på Y?

Skeptisk til mindre bagasjeplass, mindre skjerm og ingen fartsvisning foran rattet. Ellers er TM3 fin den, men kan jo helt ikke sammenliknes med en TMS. Men kunne godt tenke meg en TM3 som en nr. 2-bil.

Tuxedo

Sitat fra: Teslaelsker på torsdag 25. april 2019, klokken 00:35
Argumenter mot å bytte:
- stor investering (3-400.000 ekstra i lån)
- verditap nybil

Galskap, spør du meg, det er tross alt en begrenset oppgradering.

Sitat
Er svært interessert i å høre erfaringer fra noen som har litt eldre Teslaer om hva deres erfaringer er med hensyn på utgifter etter garantitidens utløp. Vi har for øvrig en kilometerstand på under 50.000 km.
Vel, bilen min er 5,5 år gammel, og nærmer seg 80 000 km. Har ikke hatt kontakt med Tesla siden garantien gikk ut. Hadde ca 30 km som plutselig forsvant fra batteriet for en måneds tid siden, men ser det litt an siden batterigarantien er åtte år.

noto

#18
5,5 år/107k km. Etter garantiutløp har det kostet meg knappe 2k for ny motor til spylevæskedyse og ca 14k for noen raklete understellsdeler begge sider foran («bakre lenkarmer fremme»).

lightscribe

#19
Ja, men helt konkret, hva er bedre med de nye bilene?

Denne oppsummeringen har svarene for oss med eldre biler:
https://sites.google.com/site/teslamotorsclubwiki/home/model-s/options-by-year

Synd den ikke er helt oppdatert, men jeg ser følgende (fra 2015 modell):

Fordeler med bytte:
+ Garanti 5/8
+ Adaptiv understell
+ 4G
+ Ny MCU (Media Computer) Brukbar nettleser, navigasjon, zoom
+ 200 kW lader
+ Takstativ uten påbudt panoramatak
+ Gratis Ludicrous (hvis man velger P utgaven da)
+ Bedre rekkevidde (Long Range blir 595 km EPA)
+ Facelift
+ HEPA luft filter. Bioweapon Defense Mode
+ HW3 og mulighet for FSD
+ Sentry mode
+ Integrert Dashcam
+ LED hovedlys / tåkelys
+ 3 posisjon dynamisk hovedlys
+ Radar er flyttet oppover og bak logo (burde hjelpe om vinteren)

Ulemper:
- Må ta nedskrivningen nå!
- Mister gratis Premium Connectivity
- Mister ubegrenset Supercharge
- De farge kombinasjonen og alcantara som vi likte er borte...

Vet ikke:
Sportsunderstell (antar adaptiv blir like bra men...)
Dual Charger (bruker det av og til)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA