Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

LR RWD vs. AWD, bruktverdi?

Startet av E_S, onsdag 24. april 2019, klokken 13:33

« forrige - neste »

E_S

Har ikke behov for AWD i det hele tatt, og ja, jeg har hatt biler med AWD. Om man kjøper en 3 LR RWD, er det grunn til å tro at man blir straffet med en lite attraktiv bil på bruktmarkedet etter noen år, all den tid flertallet av biler er AWD?
:)

Wibla

Det er vel kanskje ikke så relevant å trekke paralleller mellom 3 og S, men mitt inntrykk er at S RWD jevnt over har en lavere pris på finn enn sine jevnalderne søsken med AWD. Jeg er usikker på om prisforskjellen i bruktmarkedet er lik forskjellen i nypris.

Selv gikk jeg fra bil med FWD til en S75D og kan ikke tenke meg å kjøpe bruksbil uten AWD igjen.
2018 Tesla Model S 75D

Softblue

Jeg går for LR RWD pga lavere nybilpris og lengere rekkevidde.
Bruktverdi kan være vanskelig å spå for alle biler fremover pga stadig ny teknologi som vil gjøre gamle biler til "hester".
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

E_S

Ja, jeg bruker bil i hovedsak til pendling på motorvei og et par turer nedover kontinentet i året. Ingen hyttegreier eller skiområder og heller ikke ute på bygda. Bor i Oslo. Husker bare fra gamle dager med fossilbil da jeg hadde flere Audier hvor jeg så at Audi uten quattro var som pølse uten lompe i markedet..
:)

Kartelaven

Fordi tilgangen på RWD LR er lav (midlertidig off-menu).
Vil det være mange AWD og få RWD LR tilgjengelige i  bruktmarkedet i fremtiden.

Tror neppe det er noe problem å bli kvitt en RWD til 40.000 mindre enn AWD.

Det vil sikkert være noen som heller ønsker en billigere bil med lengre rekkevidde, forutsatt at de ikke har hytte på fjellet eller bor i en bakke.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Bolla_

Gammel tråd - men relevant for mitt formål. Er det noen som har noen oppfatning av hvordan verdien på LR RWD har holdt seg i bruktmarkedet? Har ikke sett noen på finn.no på veldig lenge. AWD mangler jo, men rekkevidden er fantastisk, så er hvertfall fornøyd med min.

Magnus Hansen

Hvis du selger nå så ville jeg i alle fall ikke vært bekymret. Model 3 går generelt for gode priser om dagen. Er vel knyttet til høyere nybil pris og få biler tilgjengelig. Hvordan utviklingen mellom RWD og AWD blir over tid er jo vanskelig å spå, men kan aldri tenke meg det er store utslag

TøddiVedder

Vil tro at de fleste vil ha AWD, så noe utslag er det nok. Men RWD kostet jo mindre også da.

Daniel_0007

#8
Husk og at det ble registrert kun 138 Lr Rwd i Norge så den blir relativt sjelden med mindre den kommer tilbake.
Nå sier jeg ikke at sjelden er samme som stiv pris men rwd har sine fordeler hvis man bor på sør og østlandet og ikke kjører på fjellet om vinteren så får man litt lenger rekkevidde samt en motor mindre minker sjansen for problemer, har vært litt DU problemer hos s og x gjennom åra.
Så jeg ville ikke vært redd for lite attraktiv bil på bruktmarkedet om noen år hvis man legger seg litt under pris tilsvarende awd med samme km så får folk velge om de vil ha en awd som har gått lenger eller en rwd som har gått kortere for samme pris.
Model 3 2019 LR Rwd

tommysh

Eneste "problemet" kan vel være at de som vil ha en billig M3 går for SR+. Ser foreløpig ikke ut som det kommer noen SR med firehjulsdrift.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA