Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatert smart-luftfjæring for S/X

Startet av z4rd, onsdag 24. april 2019, klokken 09:42

« forrige - neste »

z4rd

SitatWe've also upgraded our air suspension system for Model S and Model X with fully-adaptive damping, giving it an ultra-cushioned feel when cruising on the highway or using Autopilot, and a responsive, exhilarating confidence during dynamic driving. Unlike other manufacturers, our suspension software is developed completely in-house, using a predictive model to anticipate how the damping will need to be adjusted based on the road, speed, and other vehicle and driver inputs. The system constantly adapts by sensing the road and adjusting for driver behavior, automatically softening for more pronounced road inputs and firming for aggressive driving. We've also improved the leveling of the system while cruising, keeping the car low to optimize aerodynamic drag. As with all of Tesla's in-house software, the adaptive suspension can receive over-the-air updates, allowing us to enable all Model S and Model X customers to have the most advanced suspension technology at all times.



Kilde: Offisiell Twitter-konto til Tesla
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h


Jeg forstår behovet/ønsket om å differensiere og levere noe nytt, men dette kunne relativt enkelt vært implementert for alle Model X.
X er i very low ganske stiv. Tesla kunne dermed sørget for å senke til very low på motorvei der stivhet er viktig. Bilen kunne også senket seg til very low om den merket at du kjørte aktivt.
På samme måte kunne den hevet seg til standard om den merket at du kjørte på dårlige veier. I standard er den mye mykere og tar ujevnheter bedre.

Jeg kjører stort sett permanent i low og skulle gjerne sett at den justerte automatisk mellom standard og very low isteden. Det kunne de løst med sw.
Men basert på implementeringen av GPS-basert heving av understell har jeg ikke de helt store forhåpninger, selv om det sikkert fungerer greit for en del.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

#2
Dette er hardware-oppgraderinger det er snakk om. Det nye dynamiske systemet er bygget in-house kontra det gamle. Det nye systemet vil de kunne kjøre software oppdateringer på - og det er ikke kun snakk om heving og senking i et dynamisk system.

Det er en positiv nyhet - både mht effektivitet og lønnsomhet for Tesla å bygge dette selv - også mtp muligheter for å oppdatere det via software. Jeg forventer at de nye bilene vil ha merkbart bedre komfort på utfordrende underlag, og de som pusher grensene til bilen vil sannsynligvis også merke det i svinger.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. april 2019, klokken 09:47

Jeg forstår behovet/ønsket om å differensiere og levere noe nytt, men dette kunne relativt enkelt vært implementert for alle Model X.
X er i very low ganske stiv. Tesla kunne dermed sørget for å senke til very low på motorvei der stivhet er viktig. Bilen kunne også senket seg til very low om den merket at du kjørte aktivt.
På samme måte kunne den hevet seg til standard om den merket at du kjørte på dårlige veier. I standard er den mye mykere og tar ujevnheter bedre.

Jeg kjører stort sett permanent i low og skulle gjerne sett at den justerte automatisk mellom standard og very low isteden. Det kunne de løst med sw.
Men basert på implementeringen av GPS-basert heving av understell har jeg ikke de helt store forhåpninger, selv om det sikkert fungerer greit for en del.
Bilene våre har kun konvensjonelle dempere og luftfjører, dermed blir oppførselen styrt av hvor på demperen arbeidsområdet er (den kan ha forskjellige egenskaper innerst eller ytterst). Og dette er også årsaken til at den blir ganske stiv i high/vhigh. Dette nye vil jeg anta at innebærer elektronisk styrte dempere som kan endre inbound/rebound, og det vil i så fall også kunne gi den mye bedre offroad-egenskaper (hvis Tesla vil legge til rette for det). Om det er mer enn elektroniske dempere blir spennende å se. BMW sitt adaptive understell har både elektroniske dempere, luftfjører og hydrauliske stabstag. Funker godt, men er så sykt dyrt og krever mye vedlikehold.

daktari

Dette handler om demperne, ikke fjærene. Slik som e-tron har adaptive dempere + luftfjærer. "...fully-adaptive damping..."
Fjærens stivhet vil antagelig øke når du pumper mer luft i, selv om den utvider seg litt (blir høyere), men jeg kan lite om luftfjæringens mekanikk.

Adaptive dempere har enten justerbare åpninger (som endrer gjennomstrømningen) eller magnetiske partikler som gir en annen viskositet når man setter strøm på. Dette endrer kompresjonsegenskapene eller returen, primært raskere eller tregere. Så har du low-speed (store trege dumper) og high speed compression (asfaltkanter, småting)  som kan justeres forskjellige i noen dempere.
Mer info om demper-tech her: https://bikerumor.com/2017/11/15/suspension-tech-high-speed-compression-damping-differ-low-speed/

Med Tesla sin software know-how kan det tenkes at de har laget et Bose-aktig system tro?

https://youtu.be/eSi6J-QK1lw
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Det store spørsmålet er jo om standard demping gir en betydelig økt komfort og sport er som i dag. Eller om standard blir som nå mens sport blir betonghard...
Jeg har hvertfall syntes at min ex-S var for stiv på smådumper og synes de bør myke opp en del.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Bra forklaring daktari. Demperkarakteristikk er noe bilinteresserte generelt kan litt for lite om, spesielt når det er så viktig for komforten. Dempere med to kompresjons-kanaler er veldig vanlig, men snakkes ikke så mye om. I MC-miljøet er det mer vanlig, men der også kan begreper som "low speed" og "high speed" forvirre, slik at man tror det handler om kjøretøyets hastighet f.eks.

I bunn og grunn skal adaptiv demping gjøre at bilen er myk over humper (high speed compression), men stiv i sving og brems (low speed compression). Jeg antar at Tesla har laget noe veldig avansert elektronisk, men det kan løses helt mekanisk.
'21 3LR

AJ82

Får håpe dette gjør at bilen får den komforten den fortjener  :+1:
Det var ihvertfall et av de største ankepunktene til at jeg ikke kjøpte bilen. Føler at bilen idag oppleves alt for stiv og stumpete. Regner med at det kommer noen sammenligninger snart.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA