Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hw 2.5 va hw3 - tesla live stream

Startet av lintho, mandag 22. april 2019, klokken 21:21

« forrige - neste »

lintho

Har sett litt på tesla sin live stream nå, og alle model 3 som produseres nå er med hw3 som tydeligvis er en helt sinnsykt bra chip. 7 gang bedre enn alle andre.

Vi fikk en bil som ble produsert i januar og vi har betalt for FSD. Blir den nye chippen byttet på vår bil?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

C_B_

Jeg fikk dette svaret fra Tesla service 5.3 når jeg spurte om jeg fikk HW3 og FSD:

Hei!


"Takker for en hyggelig samtale.  Da bekrefter vi at du som har bestilt Oppgradert Autopilot fra før, vil få med FSD, Full Self Driving, med på din bestilling kostnadsfritt. Dette vil bli tilgjengelig for deg når funksjonen lanseres i Norge, og oppdatering skjer "over the air". Skulle det være nødvendig med en hardware oppgradering vil dette også selvfølgelig dekkes av oss.
Ha en fin dag videre!"

Jeg fikk bilen 7.3. Sikkert flere som fikk samme e-post  som meg. Jeg er også nysgjerrig på hva Tesla gjør i praksis nå ovenfor norske kunder i bl.a. min situasjon. Jeg forsto det slik at jeg ville få HW3 og håper dette tilbys snart..



Roy_Bergen

Sitat fra: JIB på mandag 22. april 2019, klokken 21:37
Jeg fikk dette svaret fra Tesla service 5.3 når jeg spurte om jeg fikk HW3 og FSD:
Takker for en hyggelig samtale.  Da bekrefter vi at du som har bestilt Oppgradert Autopilot fra før, vil få med FSD, Full Self Driving, med på din bestilling kostnadsfritt. Dette vil bli tilgjengelig for deg når funksjonen lanseres i Norge, og oppdatering skjer "over the air". Skulle det være nødvendig med en hardware oppgradering vil dette også selvfølgelig dekkes av oss.

Det usikre er "Skulle det være nødvendig med en hardware oppgradering..." 

Det kan tolkes på flere måter avhengig av hva som ligger i "...tilgjengelig for deg når funksjonen lanseres i Norge..."

Hva er egentlig "funksjonen FSD".   Vil det si å kunne kjøre at seg selv delvis uten av føreren må holde i rattet?  Det kan jo bilen med nåværende hardware.  Lett å fikse software som gjøre at kravet til berøring av rattet fjernes.

Hva betyr hardware 3 i praksis?  Det spørsmålet bør Tesla besvare.  Kan dagens biler oppgraderes, hvem skal betale for det og er det nødvendig for å få det som vi i dag kjenner som FSD.


C_B_

Enig. Bare en ting som er jeg sikker på og det er at jeg ble lurt.

(Sånn er følelsen etter man har snakket med en bilselger eller bankfunksjonær...)

Spinner

Er vel ikke noe mystisk rundt dette, det er jo bekreftet at det eneste som skiller AP 3.0 fra AP 2.5 er AI hardwaren, og at denne ettermonteres gratis for alle som har betalt for FSD.

C_B_

Sitat fra: Spinner på mandag 22. april 2019, klokken 23:39
Er vel ikke noe mystisk rundt dette, det er jo bekreftet at det eneste som skiller AP 3.0 fra AP 2.5 er AI hardwaren, og at denne ettermonteres gratis for alle som har betalt for FSD.
Ja, håper det er rett. Uklar den e-posten jeg fikk i hvert fall.

z4rd

Den nye chipen er designet slik at det kan retrofittes på AP2+.

Kostnadene ved et bytte blir interresant å følge med på. Det bør ikke bli så alt for mye dyrere... da det også er i Teslas interesse at flest mulig kjører rundt med de nye chipene, da det betyr mer regnekraft i flåten = mer data og penger, også til andre formål utover selvkjøring.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D



bno

Sitat fra: z4rd på mandag 22. april 2019, klokken 23:54
Den nye chipen er designet slik at det kan retrofittes på AP2+.

Kostnadene ved et bytte blir interresant å følge med på. Det bør ikke bli så alt for mye dyrere... da det også er i Teslas interesse at flest mulig kjører rundt med de nye chipene, da det betyr mer regnekraft i flåten = mer data og penger, også til andre formål utover selvkjøring.
Og fra 12.4 er HW3 standard på 3`eren

C_B_

Snakket nettopp med Teslaservice bl.a. ang. HW3 og ny SW. HW3 er i de TM3 som blir produsert nå. De som bestilte TM3 med FSD får HW3 gratis slik Elon M. twittret om. Tesla service vet ikke når HW3 ettermonteres. Ny SoftWare skal komme i slutten av april. Han regnet med at det tok 2-3 timer å skifte pc'en for å få HW3. Jeg sa at det er nok mange som lurer på når ettermonteringen skjer og at det hadde vært fint om de gikk ut med felles info. her. Da nevnte han en blog ang. slike tema(som jeg ikke har lest så mye på før):
https://www.tesla.com/no_NO/blog

Jeg tenker det hadde vært fint med ny den HW3 før ny SW kommer i slutten av april.

Handyman

Jeg har fått bekreftet på epost at siden jeg bestilte bil med EAP som blir oppgradert til FSD så vil jeg få FSD-computeren (HW3) når den blir tigjengelig. Ikke noe forbehold ala "om det skulle bli nødvendig" el.
De bekreftet også spesifikt at oppgradering fra EAP er til fullverdig FSD. Og det er jo bekreftet i flere kanaler at de med FSD får FSD-computeren kostnadsfritt, og at den skal være svært enkel å bytte.
Dem ligger ved hanskerommet og det skal bare være dra pluggene ut av den gamle og plukke inn i den nye.
Fester og tilkoplinger skal være identiske.
Hvis dette stemmer, heller jeg mer mot 15 minutter med papirarbeid og verifikasjon av installasjon.
Kanskje omtrent som å bytte 12V batteri??
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ganton

Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:05
Jeg har fått bekreftet på epost at siden jeg bestilte bil med EAP som blir oppgradert til FSD så vil jeg få FSD-computeren (HW3) når den blir tigjengelig. Ikke noe forbehold ala "om det skulle bli nødvendig" el.
De bekreftet også spesifikt at oppgradering fra EAP er til fullverdig FSD. Og det er jo bekreftet i flere kanaler at de med FSD får FSD-computeren kostnadsfritt, og at den skal være svært enkel å bytte.
Dem ligger ved hanskerommet og det skal bare være dra pluggene ut av den gamle og plukke inn i den nye.
Fester og tilkoplinger skal være identiske.
Hvis dette stemmer, heller jeg mer mot 15 minutter med papirarbeid og verifikasjon av installasjon.
Kanskje omtrent som å bytte 12V batteri??
Nja, mener å ha sett en video av en som skrudde ut og viste at han hadde fått HW 3.0, måtte demontere en del interiør-tjafs rundt hanskerommet, såpass mye at jeg tenkte at dette ville jeg aldri klart å få bra sammen igjen. Har ikke linken dessverre...
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

PSB

Noen som vet noe om hvor stor andel av TM3, TMS og TMX som er bestilt med FSD (eller blir oppgradert)? Det vil jo ha vesentlig betydning for hvor raskt de kan få gjennomført utskiftingen.

Handyman

Sitat fra: ganton på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:27
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:05
Jeg har fått bekreftet på epost at siden jeg bestilte bil med EAP som blir oppgradert til FSD så vil jeg få FSD-computeren (HW3) når den blir tigjengelig. Ikke noe forbehold ala "om det skulle bli nødvendig" el.
De bekreftet også spesifikt at oppgradering fra EAP er til fullverdig FSD. Og det er jo bekreftet i flere kanaler at de med FSD får FSD-computeren kostnadsfritt, og at den skal være svært enkel å bytte.
Dem ligger ved hanskerommet og det skal bare være dra pluggene ut av den gamle og plukke inn i den nye.
Fester og tilkoplinger skal være identiske.
Hvis dette stemmer, heller jeg mer mot 15 minutter med papirarbeid og verifikasjon av installasjon.
Kanskje omtrent som å bytte 12V batteri??
Nja, mener å ha sett en video av en som skrudde ut og viste at han hadde fått HW 3.0, måtte demontere en del interiør-tjafs rundt hanskerommet, såpass mye at jeg tenkte at dette ville jeg aldri klart å få bra sammen igjen. Har ikke linken dessverre...
Mulig jeg er for optimistisk ...kanskje det er mer som å skifte mellom sommer- og vinterhjul i arbeidsomfang.
Det gjør jo alle to ganger i året.
Musk har tidligere sagt at det er en ulempe å bytte til FSD-computer før programvaren er klar. Dagens programvare er optimalisert for Nvidia og vil fungere dårligere på FSD-computeren enn på HW2/2.5.
Men programvaren må jo være like om hjørnet siden de nå produserer biler med FSD-computer.
Hvis ikke blir det kanskje mye trøbbel for disse eierne i starten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA