Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plasti dip 20“ originalfelger

Startet av Øyvind.h, mandag 22. april 2019, klokken 18:21

« forrige - neste »

Øyvind.h

På grunn av hyttekjøp måtte jeg gå bort fra åpne 22" og tilbake til 20". 22" jeg hadde samlet lett møkk og gjorde seg ikke bra på kjerreveier.

Men jeg ville fortsatt gjerne ha mørke felger, og noe jeg lett kan dekke over når noen i husstanden kantkjører. Bestemte meg derfor for å teste plasti dip. Skeptisk, men synes resultatet ble bra.

Kjøpte et sett splitter nye 20" på Finn til 12500, 4 bokser plasti dip til 600,- og brukte noen timer på jobben (2 min spray hver 30 min).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Jeg liker det.

Kan du også legge inn nøyaktig hvilket produkt du brukte? Produktnavn/varekode?

Vurdert dette til mine 19", men vært litt skeptisk. Det ser jo veldig bra ut på avstand. Hva synes du selv, som vet om alle "skavanker" på din egen bil.. Blir bra nok til at man ikke irriterer seg over det? Og hadde du gjort det samme igjen?

Beklager mange spørsmål, men som sagt, er ganske gira på å gjøre det samme selv :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

k1

Skulle jeg gjort det igjen, hadde jeg også gått for plastidipp tror jeg. Jeg fikk lakkert mine (både vinter og sommer-felg av 20"), og det kostet vesentlig mer (tror det var 6000 pr felgsett).
Ikke er det reversibelt, som plastidipp heller...

Men, det jeg syns er viktig når man først velger sort felg, er å være flink til å bruke en form for tire shine. Virkelig ikke pent med sort felg og blek, matt, brunaktig/gråaktig gummi. Det kler sølvfargede felger bedre, eller rettere sagt; de ser det ikke så ille ut på. Så det blir en "ekstra jobb" ved å ha sorte felger syns jeg. Men gjør man det, ser det desto bedre ut  :+1:

Øyvind.h

#3
Jeg gikk for vanlig sort plasti dip fra plastidip.no
Artikkel 11203
Obs - de sender fra Sverige så regn med avgifter og tollbehandling. Kan kanskje være like billig fra norske butikker.

Jeg kunne nok tenkt meg å bruke en gloss utenpå for at den skal bli mindre magnet for møkk, men ser an en sesong hvordan det fungerer. Dette kan bli suksess eller katastrofe :) billig og reversibelt.

Når det gjelder sluttresultat - en felg ble feilfri, en nesten og to fikk noen bobler pga feil teknikk når jeg sprayet.
Har du god teknikk og tar deg tid til å legge mange lag blir det bra. Dvs det ser lakkert ut. Men det ryktes at dette er bedre for sommer enn vinter pga salt og avfetting.
Samtidig er det jo veldig billig å bare legge nye lag etter behov?
Jeg vil ikke si dette er et produkt for petimeter som vil ha alt perfekt og feilfritt. Får du mareritt av små merker i felgen din og bruker tape utenpå skralle for å unngå merker når du strammer bolter bør du kanskje prøve noe annet. Men felger blir veldig fort fulle av merker, riper, korrosjon, asfaltrester osv. Selv de som steller godt med felgene sine får skjemmende merker. Så for meg er dette mer enn bra nok.

Felgen på bildet har ligget i tilhenger og blitt litt støvete siden forrige uke.
Spent på hva dette tåler av såpe og høyttrykk.

Obs: en del bruker tid på å maskere dekkene. Det trenger du ikke. Plasti dip binder seg ikke til gummi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pkhamre

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. april 2019, klokken 19:44
Obs: en del bruker tid på å maskere dekkene. Det trenger du ikke. Plasti dip binder seg ikke til gummi.

Så det er bare å legge hjulet på bakken og spraye på uten noe form for maskering?
2018 Tesla Model X75D - Uglen

msater

Ikke testet enda, men dekket skal visstnok ikke ligge siden sprayboksene fungerer dårlig når det peker nedover... så dekket må settes opp.
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

Øyvind.h

Sitat fra: pkhamre på tirsdag 23. april 2019, klokken 13:33
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. april 2019, klokken 19:44
Obs: en del bruker tid på å maskere dekkene. Det trenger du ikke. Plasti dip binder seg ikke til gummi.

Så det er bare å legge hjulet på bakken og spraye på uten noe form for maskering?
Jeg maskerte ikke. Det som havnet på dekket kunne jeg dra av i ett stykke etterpå.

Sitat fra: msater på tirsdag 23. april 2019, klokken 22:04
Ikke testet enda, men dekket skal visstnok ikke ligge siden sprayboksene fungerer dårlig når det peker nedover... så dekket må settes opp.
Sikkert lurt. Jeg lot dem ligge. Gikk greit når boksen var full, men slet med luftbobler/for mye luft i blandingen når boksen begynte å bli tom. Vil nok anbefale å lakke stående. Bare vær forsiktig med mengden så det ikke renner. 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Slettet profil

Takk for veldig nyttig informasjon ovenfor. Jeg har nettopp bestilt sort blank plastidipp av merket Foliatec fra poleringskongen.no (super service!). Fire bokser sort, en boks blank forsegler.

Han hos Poleringskongen nevnte:
(i) at dekkene burde stå,
(ii) at det var lurt å ta både på utsiden og baksiden av felgen samtidig så de herder til ett lag, og
(iii) at et godt tips er å tappe ut en del luft av dekkene først. Da kan man både maskere bedre og hjulet blir stående.

Ljofam


Øyvind.h

Mine hjul er splitter nye og har shiny gummi. Kanske fra gummibeskytter? Muligens derfor det var så lett å bare dra av dip'en som havnet på dekket? Påstanden som gjorde at jeg droppet maskering var at plastidip ikke fester seg til gummi. Om det stemmer vet jeg ikke. Men var i hvert fall null stress å dra av alt på gummien i ett stykke.

Det blir nok ikke siste gang jeg legger på denne typen gummifarge/beskyttelse!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

msater

Dippet ett hjul i går. Tok sjansen på å ikke maskere siden jeg ikke fant noe teip i farta.

Var lite vellykket, et helvete å få av på bokstaver etc på dekket så jeg kommer til å maskere de andre. Det er riktignok ikke svart men «metallic» i alufarge. Fornøyd med fargen, mine pH turbin gunmetal ble mer like standard turbin i sølv.
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

jonh

Jeg har plastidippet ganske mange felgsett nå og har følgende erfaring å melde;

- På gamle dekk, eller dekk som har begynt å bli litt gråere fester plastidippen seg godt til dekket, men løsner igjen etter en tids bruk og da kan det bli stygt og vanskelig å fjerne om man ikke har lagt tykt på.
- Man skal passe på når man maskerer, fort gjort at noe ligger bortpå felgen og da kan man være uheldig at dippen fra felgen også løsner når man fjerner
- Det beste er å behandle dekket med dekkfornyer eller tilsvarende før dipping og droppe maskering, da slipper dippen utrolig lett og man slipper å bruke masse produkt for å legge et tykt lag på dekksiden.

hoffa

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

geear

Sitat fra: Teslamats på onsdag 24. april 2019, klokken 11:45
Takk for veldig nyttig informasjon ovenfor. Jeg har nettopp bestilt sort blank plastidipp av merket Foliatec fra poleringskongen.no (super service!). Fire bokser sort, en boks blank forsegler.

Han hos Poleringskongen nevnte:
(i) at dekkene burde stå,
(ii) at det var lurt å ta både på utsiden og baksiden av felgen samtidig så de herder til ett lag, og
(iii) at et godt tips er å tappe ut en del luft av dekkene først. Da kan man både maskere bedre og hjulet blir stående.
Foliatec sitter iallfall godt på dekket, så ikke dropp maskering som noen nevner her. Mulig gummifornyer funker på Foliatec også, men noe må iallfall gjøres, for bronze-farge satt i dekket i evigheter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA