Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hastighet på SuC redusert fra 115 til 90 kw

Startet av Bjørn, mandag 22. april 2019, klokken 12:22

« forrige - neste »

Bjørn

Opplever nå at hastigheten på SuC er blit begrenset til 90-95kw på min S85 fra 2013 (170.000km)
Dette har skjedd plutselig, og opplevd på 3 forskjellige SuC som alle skal gi 120kw. Soc var under 10% og batteriet var varmt!

Leser at det er flere tilfeller av dette

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/older-teslas-limited-to-90kw-supercharging.24799/

Hva i helve...  skal dette bety.. ?!

Jeg bruker sc relativt ofte men ikke overdreven.. Kanskje på langtur en gang i mnd.

Er det flere her med denne erfaringen?

Hvis tesla fortsetter med slike shady "oppgraderinger" som dette så kommer dem til å miste all tillit..

z4rd

#1
Rolig nå. De gjør det for å beskytte batteriet i bilen din, slik at du kan kjøre den mange tusen kilometer til. Dette er ingen hemmelighet eller shady oppdatering.

Står litt om det her: https://electrek.co/2017/05/07/tesla-limits-supercharging-speed-number-charges/amp/

Kan ha vært tilfeldig i ditt tilfelle at du fikk mellom 90-95kW på de SuC'ene, men hvis ikke så har bilen din nådd en grense for antall «high speed DC»-sessions. Du kan ringe Support og be de sjekke bilen din spesifikt, om dette er tilfellet.

Har du forresten eid bilen din siden den var ny og har full historikk?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

OhmPaPa

Du kan også se denne videoen hvor Teslabjørn opplevte noe tilsvarende på sin 90-pack:


https://www.youtube.com/watch?v=XzhmrHlz8Z4

Muffinman

#3
Det som er nytt er vel at det er innført begrensning på de "gamle" 85-pakkene også - det er mye som tyder på det, inkludert tilbakemeldinger fra Tesla gjengitt på TOCN-gruppa Lurer på hvordan de regner ut når den skal inntreffe på de gamle bilene, for telleren som styrer dette ble innført tidlig i 2016 i følge brukeren "sigurdi" her på forumet.

Har trådstarter lest av hvor mye DC-lading bilen har logget?

Vår 2015 85D har 8200kWh DC så langt, og får fremdeles 116-118kW opp til 22-23% før den begynner å trappe ned. Den eldste er mye mindre superladet og siden telleren ikke ble innført før etter et år eller to har den bare ca. 1500kWh. De er gått hhv 150 og 160k.

Jejl

Det jeg ikke forstår er at det er antall DC - ladinger som skal telles. En 5- minutters DC lading på CHADEMO teller like mye som en times lading på Superlader.
Min bil blir garantert solgt, hvis jeg får denne begrensningen.

jkirkebo

Jeg regner med at min X75D fra mars 2017 får denne begrensningen i løpet av neste år en gang. For min del betyr det ingenting, lader uansett i hovedsak på CHAdeMO (snart CCS isteden håper jeg). På SC klarer jeg meg fint med 75-80kW om det er det som blir begrensningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

noto

I praksis betyr det minimalt hvis kun toppladenivået blir redusert. Det får man uansett bare under visse optimale forhold mht SOC, temperatur og at man har en lader alene, og det varer ganske kort før det er under 100 likevel.

Bekymringen er større hvis de derimot høvler ned ladeeffekten over hele kurven. Noen som vet?

Bjørn

Takker for oppklarende link. Men jeg finner det provoserende at dem (uten forvarsel) setter ned ladefarten 25%..
Har hatt bilen siden den var ny, og opplevd opp mot 122kw i den tidligere.
Så det er en teller altså.. Som i printerene..
Ingen aning om hva den har i verdi, eller hvordan man leser denne av..

Og sitter denne i bilen, og teller hvor mange ganger BILEN har sett dc.. Eller sitter den i batteriet, og teller på batteriet..?!
Jeg har fått batteri havari 2x så dette er nitt tredje batteri, og siden Tesla er så vennlige og nekter å opplyse noe som helst data om bytte batteriet, annet enn at det er "målt og godkjent" så kan det jo godt være at forrige eier av siste batteri har ladet kun på SuC..
Og jeg sitter igjen m belønningen som er redusert lade hastighet..
Synses ikke dette er greit.

Bjørn

Sitat fra: noto på mandag 22. april 2019, klokken 16:53
I praksis betyr det minimalt hvis kun toppladenivået blir redusert. Det får man uansett bare under visse optimale forhold mht SOC, temperatur og at man har en lader alene, og det varer ganske kort før det er under 100 likevel.

Bekymringen er større hvis de derimot høvler ned ladeeffekten over hele kurven. Noen som vet?

Er ikke enig i ditt resonnement der..
Jeg superlader så å si alltid under disse visse opptimale forholdene når jeg er på langtur.. Og kjører bilen ned til rundt 10% det er den raskeste  og mest effektive lademåten.. Både for meg og eventuelle biler som står å venter.. Kjører videre på 60-70%.

Starter på 115kw og ser vel kanskje 90kw etter 10 min..
Pga denne begrensingen taper jeg 25kw de første 10 min eller ca 110kmt.
Skjønner at dem har gjort dette for å beskytte batteriet mot degradering, men da bør dem opplyser kunder om dette..
Kjørt Tesla i 5 1/2 år nå og aldri hørt om dette før nå.. Det skal ikke være nødvendig å saumfare div forumstråder å se Teslabjørn videoer på YouTube for å bli opplyst om dette..
Det burde f.. Meg vært en count down på skjermen som viste deg hvor du ligger ann..!
OG får man ett byttebatteri så skal dem være pliktig å opplyse deg om hvor mange counts dette batteriet har fått..! Om det er slik at denne tellern faktisk følger batteriet og ikke bilen..

Øyvind.h

#9
Det ligger i batteriets natur at alder og slitasje øker den interne motstanden. Etter 5,5 år kan du ikke regne med at batteriet er som nytt. På min S85 merket jeg forskjell i supercharger hastighet fra den var ny til jeg solgte den etter 2 år/40.000km. Reduksjonen da var nærmere 10% mener jeg å huske.
Tesla kunne alltids økt belastningen over tid, på bekostning av levetid. Da ville du ikke opplevd endringer. Men da ville det degradert raskere og raskere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jejl

Sitat fra: noto på mandag 22. april 2019, klokken 16:53
I praksis betyr det minimalt hvis kun toppladenivået blir redusert. Det får man uansett bare under visse optimale forhold mht SOC, temperatur og at man har en lader alene, og det varer ganske kort før det er under 100 likevel.

Bekymringen er større hvis de derimot høvler ned ladeeffekten over hele kurven. Noen som vet?
For noen betyr det minimalt ja, men ikke for meg som pleier å lade fra ca 2-40%. For noen dager siden fikk jeg jevnt 120 kw opp til ca 23% på en i Danmark, og det laveste jeg fikk var 110kw da jeg måtte dele lader i Lyngdal. Ellers startet resten på ca 118kw på de 6 ladestoppene vi hadde på turen.
Etter rundt 30 000 km med kjøring på superladere er min erfaring at redusert ladehastighet i forhold til den vanlige ladekurven er en sjeldenhet.

fonberg

Forenklet regnestykke: Hvis vi antar at differansen i ladeeffekt er 25 kW i ti minutter (115 vs 90) så utgjør dette en differanse på 4,167 kWt. Forlenget ladetid med redusert ladeeffekt er dermed i underkant av tre minutter, som er tiden det tar å fylle disse drøye 4 kWt med en ladeeffekt på 90 kW.

For å sette det i et tidsperspektiv.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

RaBalder

Nå er det vel mulig å trekke dette litt i andre retningen også.

Hvor mye bedre hadde batteriet vært om Tesla helt fra starten hadde en begrensning på 90kW?


Slik det er nå så skryter dem opp ladeeffekten for å selge massevis av biler og overgå andre elbilprodusenter ved å tillatte rundt 120kW ladeeffekt en stund. På bekosning av holdbareheten på batteriet over lengre tid.

jlan

Er det virkelig antall DC ladinger som teller? Vil det si at hvis man er grei og flytter seg for å gi plass til en TM3 så blir man belastet en ekstra lading?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Muffinman

Det var snakk om 300 stk på 90-pakker og nyere, men vet ikke om det stemmer. I følge en bruker på TOCN-gruppa har Tesla gitt informasjon om at det skjer gradvis på de eldre pakkene fra 2500kWh til ca 13.000kWh DC-lading. Nyeste bil er er på 8200kWh og får fremdeles full effekt mellom 0-22ish %.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA