Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjulstøy-Hva kan gjøres?

Startet av Powerflux, mandag 22. april 2019, klokken 08:10

« forrige - neste »

Powerflux

Hadde "gleden" av å sitte bak i Konaen på motorvei og det var rett og slett ufattelig mye støy.
Jeg syntes i utgangspunktet at bilen er alt for dårlig støyisolert når jeg kjører selv men bak er det jo helt forferdelig :-X
Bilen innfrir jo på alle andre punkter så dette er noe jeg må få orden på.
Disse Nexen dekkene har kanskje litt av skylden men ser for meg at det må sterkere lut til enn bare dekk for å dempe støyen fra hjulbrønnene bak!

Har noen kikket nærmere på dette?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.


borge

Fryktelig mye støy ja. Alt over 60 km/t krever hørselvern.

Woffser

#3
Samme problem her.

Kjørte på vinterdekk til dekkpusheren. Sommerdekk tilbake.
Fytte grisen det bråker på E6 i fartsgrensen. Og det blir ikke noe spesielt bedre før hastigheten syner til 60/70.

Kastet (Selvsagt) Nexsen dekkene og gikk for Sava som er ifg. merking en av de beste i klassen. (67db)
Men, gikk i den berømte fella og tenke på utseende.
Satt på 18" (Ph Turbin2) 225/45 profil. Er redd det var en tabbe.

I tillegg til dekk støy har jeg en slags "Uling" som gjør meg sprø.?
Må sjekke litt opp hva dette er. Først trodde jeg det var turbulens fra felgene, men ved feks. fil-skift så blir "ulingen" borte, for å så komme tilbake igjen. ?!

Mulig en slags resonans fra dekkene ? 

Så tips mottas med takk. :)

Du kan ikke vise dette vedlegget.


Biff

Sitat fra: Woffser på fredag 26. april 2019, klokken 09:14
I tillegg til dekk støy har jeg en slags "Uling" som gjør meg sprø.?
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg har også opplevd denne ulingen. Til meg forsvant den når jeg sakket farten / stanset bilen og så kjørte opp til samme fart. Tror det er en resonans som akselerer seg selv dersom den først drar i gang.

TorT

Etter å ha sett filmen som trykkertor la ut, har jeg ett spørsmål.

Er det noen som har prøvd utvendige metoder, og kan gi noen tilbakemeldinger på det?

Jeg tenker da på å sprøyte masse i hjulbuer og lignende.

Biff

Å lydisolere bilen så fristende ut. Dessverre er jeg lite hendt og har ingen verktøy eller erfaring med sånt.

Er det noen plasser som kan gjøre slikt for meg? Og da tenker jeg hele bilen, ikke kun bak.

BigZ12

Min første post på forumet, og jeg skulle ønske at den var positiv...
Hentet en Kona i dag, kjørt 107km, reg for 2 mnd siden.
Kjørte hjem fra Tønsberg, og ble nesten sjokkert over hjulstøy på motorvei.
I tillegg så blåste det litt i dag, og vindsusen i litt fart (behøvde ikke være mer enn 50km/t) var veldig sjenerende.
KJørte i tunnel, og da var vindsus bedre men dæven så høy lyd det var av andre kjøretøy som passerte meg/jeg passerte. Var en motorsykkel som lå bak meg, og følte den var i baksetet.
Sjekket alle vinduer, gikk over pakninger så godt jeg kunne men alt ser bra ut.
Det med vindsus og støy utenfra (ref andre kjøretøy i tunnell), er det andre som opplever det samme?
Er det bare sånn det er?
Bilen ellers er jo veldig bra da. Rekkevidde, utstyr, lyd i Krell anlegget i tillegg til den er ganske kjapp de første meterene.

Biff

#8
Sitat fra: BigZ12 på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:34
Det med vindsus og støy utenfra (ref andre kjøretøy i tunnell), er det andre som opplever det samme?

Det er mange som nevner støy. Det er nok spart litt penger på støydemping.

Men! Det kan også komme av mange andre grunner.

Hvis du fokuserer veldig på å høre etter om det er støy så vil du finne det.

Har føreren kjørt elbil før?

Hva sammenligner du med?

Hvordan er underlaget? Grov / fin asfalt, dekk.

Motorsykler varierer i lydnivå, kan se for meg at en Harley i en tunnel vil bråke noe inni helvete uansett.

Jeg tror det er et komplekst bilde som varierer ut ifra underlag, dekk, vind, geografi osv. Pluss at den er dårlig isolert.

Jeg for min del skal undersøke effekt av lydisolering + pris. Det så ikke ut som en vanskelig jobb for noen som kan det, så dersom det har god effekt så er jeg interessert


Forresten: du kan teste lyden ved å trykke OFF på ventilasjonsanlegg, skru av VESS, og så kjøre litt. Ventilasjonsanlegget bråker

BigZ12

Sitat fra: Biff på fredag 03. mai 2019, klokken 21:40
Sitat fra: BigZ12 på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:34
Det med vindsus og støy utenfra (ref andre kjøretøy i tunnell), er det andre som opplever det samme?

Det er mange som nevner støy. Det er nok spart litt penger på støydemping.

Men! Det kan også komme av mange andre grunner.

Hvis du fokuserer veldig på å høre etter om det er støy så vil du finne det.

Har føreren kjørt elbil før?

Hva sammenligner du med?

Hvordan er underlaget? Grov / fin asfalt, dekk.

Motorsykler varierer i lydnivå, kan se for meg at en Harley i en tunnel vil bråke noe inni helvete uansett.

Jeg tror det er et komplekst bilde som varierer ut ifra underlag, dekk, vind, geografi osv. Pluss at den er dårlig isolert.

Jeg for min del skal undersøke effekt av lydisolering + pris. Det så ikke ut som en vanskelig jobb for noen som kan det, så dersom det har god effekt så er jeg interessert


Forresten: du kan teste lyden ved å trykke OFF på ventilasjonsanlegg, skru av VESS, og så kjøre litt. Ventilasjonsanlegget bråker
Takk for svar.

Var innom Mobile på Ensjø i dag, og fikk prøve deres demobil. Den hadde ikke den samme vindsusen jeg får når jeg kommer over 50-60km/t, så jeg har bestilt en time for en kjapp sjekk.
Klarer ikke helt å høre hvor det kommer fra, men er fra førersiden. Litt skrått framifra? Sett over pakninger, men som sagt finner ikke noe som jeg tror kan ha med støyen å gjøre.

batterimannen

Jeg har sittet påi en Kona noen ganger og det er veldig mye dekkstøy fra 70/80 km/t. Etter noen timer i 80-100 så blir man littt ør...

Vi vurderer å kjøpe Kona etterhvert,så det hadde vært fint å høre om det er noen som har pris og erfaring på etterisolering. Regner med at det er i (spray?) og utenpå hjulbuer som har størst effekt, men under bakseter og i baggasjerom bør også hjelpe?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Biff

#11
Sitat fra: batterimannen på lørdag 04. mai 2019, klokken 07:44
Jeg har sittet påi en Kona noen ganger og det er veldig mye dekkstøy fra 70/80 km/t. Etter noen timer i 80-100 så blir man littt ør...

Vi vurderer å kjøpe Kona etterhvert,så det hadde vært fint å høre om det er noen som har pris og erfaring på etterisolering. Regner med at det er i (spray?) og utenpå hjulbuer som har størst effekt, men under bakseter og i baggasjerom bør også hjelpe?

Nå gjetter jeg helt klart her, jeg vet ikke hva som er best: men ser for meg at en slik løsning som vist på videoen litt lenger opp må være mest effektiv.

Jeg har spurt en kamerat som er bil-frelst og han sier Bilradiospesialisten monterer støydemping. De holder bare til i Trondheim og Bergen såvidt jeg vet. Finnes sikkert flere rundt om i landet.

Teoretisk sett så kan man jo kjøpe bildekk med lavere dB, ordne med støydemping-spray OG isolere med stoff inni - men det blir dyrt. 10-30 tusen sikkert


Håkon77

Har kjørt 3000mil og opplever ikke at det er spesielt mye støy for en liten bil. Hjulstøyen er fremtredende i mangelen på knatring fra en dieselmotor eller en bensinmotor med tre sylindre. Mulig folk har litt for høye forventninger eller burde kjøpt såkalte premium biler? 
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Woffser


Jeg har også opplevd denne ulingen. Til meg forsvant den når jeg sakket farten / stanset bilen og så kjørte opp til samme fart. Tror det er en resonans som akselerer seg selv dersom den først drar i gang.
[/quote]

Opplevde noe rart i går ang. denne "Ulinga" .
Var på Søndagstur med begge Konene i behagelig tempo nedover Hurumlandet.
Etter 3t56min (mener jeg det var) i 60/70 sone så kom plutselig "ulinga" på. Som det var en bryter som slo seg på.
Vi begge så på hverandre og hva i helv... skjedde. ?
Stoppet bilen, sjekket hjul osv. Og kjørte igang igjen.
Fremdeles uling, men det ga seg litt etterhvert.
Skulle tro det var noe med hjullageret på høyre hjul bak. ? 
Må vel ta en sjekk her, men en slags periodisk feil som dette er ikke lett å finne etter min erfaring.
Noen andre. ? 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA