Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stayclassy / Classywalk sparkesykkel

Startet av knutkr, mandag 22. april 2019, klokken 07:48

« forrige - neste »

knutkr

Lurer litt på å kjøpe eletrisk sparkesykkel, og ønsker ikkje å bruke mye penger på det samt at den kun skal brukes på asfalt.
Noen som har erfaring med denne eller kan gi tips om tilsvarende ?

https://stayclassy.no/products/classywalk-s50-elektrisk-sparkesykkel
-Tesla model 3 ventes
-Hyundai ioniq 28kwh

chrgod

Har ingen erfaring med denne, men fra bildene ser det ut til å være små hjul og noe spinkel.

Hvis du har coop obs i nærheten, så kan du ta en kikk på denne.
https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/sport-og-fritid/sparkesykler/alprace-s1?variantCode=711288

Tittet på den idag, og den ga et godt inntrykk. :-) En tusenlapp mer, men konkurransedyktig pris.
2022 Tesla Y

elektrolux

Tenker selv på en sparkesykkel til å ha med på festivaler. Da snakker vi kjøring på plen og grusvei og lukter litt på en Xiaomi Mijia M365
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

knutkr

Hadde vært interessant å høre fra noen som har brukserfaring med noen modeller.
Virker rart med alle tilbudene og lagerbeholdning til stayclassy.
Og stemmer salgstallene de sier er det mistenkelig at det er så vanskelig å finne brukserfaringfra kjøpere.
-Tesla model 3 ventes
-Hyundai ioniq 28kwh

Sindrem97

Noen som har en E-Wheels ES2 som har tips? Hvordan ta av fartssperren osv..

Vesel

#5
Sparkesykkelen er uten fjæring, hjulene er knøttsmå og dekkene ser ut til å være solide (uten luft). Tipper den må være jævlig å kjøre på, selv på normalt fin asfalt for biler. For å ikke snakke om typiske fortauer... På den annen side er den så billig at det nesten frister å kjøpe en bare for å prøve hvor dårlig den er  lmao  :laugh:

Jeg hadde gått for en modell med luftfylte dekk, minst 8". Xiaomi, Xiaomi-kopier og Ninebot har dette og virker til å være av god kvalitet, men motorene på disse er fremdeles nokså svake og de mangler fjæring utover de luftfylte dekkene. Da går det litt tregt opp bakkene for en voksen mann, og det rister litt i gebisset når man kjører over brostein og ujevnheter på fortauet.

Sitat fra: knutkr86@gmail.com på søndag 28. april 2019, klokken 20:33
Hadde vært interessant å høre fra noen som har brukserfaring med noen modeller.
Virker rart med alle tilbudene og lagerbeholdning til stayclassy.
Og stemmer salgstallene de sier er det mistenkelig at det er så vanskelig å finne brukserfaring fra kjøpere.

Er ikke noen ekspert, men jeg har ihvertfall prøvd 7-8 forskjellige modeller de siste par ukene - fra 5 min til 10 dager.

Man har grovt sett to typer el-sparkesykler: Xiaomi, Xiaomi-kopier og Ninebot, og så har man alle de andre. Førstnevnte gruppe er svake, små og lette, og har en moderne, minimalistisk og enkel utforming hvor kabler, vaiere, lykter og speedometre er godt felt inn, og syklene er lite justerbare. Bruker mye proprietære standarder, og det er nokså lite som enkelt kan skrus opp, åpnes og byttes. Elektronikken i disse er sofistikert, med app-støtte, firmware-oppdateringer, en nøyaktig, prosentvis visning av batterinivå, flere nivåer på gasshendelen, flere nivåer for regen, mulighet for elektronisk sperring av sykkelen i appen og en cruise-control som i det minste prøver å holde den bestemte hastigheten. Altså nokså likt slik vi kjenner elektronikken i elbiler. Disse produktene er nesten like mye å regne som elektronikk som sykkel, så det overrasket meg ikke at Elkjøp, Power og Multicom fører dem. De er stilige og byggekvaliteten er god, men ulempen er at de er vanskelige å reparere og justere på selv. Fordelen er at siden det meste er godt felt inn i syklene, så blir det gjerne noe mindre vedlikehold og reparasjoner til å begynne med. Jeg tviler likevel på holdbarheten til disse utover 3-5 år.

Den andre gruppa er alle "Kina-sparkesyklene", som de fleste av Stayclassys tilhører, og dem er det svært mange forskjellige av, selv om forskjellene ofte er små. Det er litt mer Kina over dem enn Xiaomi og Ninebot, selv om de strengt talt også er utviklet og produsert der. På disse er kvaliteten noe lavere - tenk Biltema eller Aliexpress. De er mer tradisjonelt utformet, mer som vanlige sykler. Da blir det gjerne mer vedlikehold, justeringer og bytte av ting som kan knekke av eller bli ødelagt. På den annen side kan disse trolig leve like lenge som vanlige sykler, bare man bytter de ødelagte og slitte delene etterhvert. De er enkle å skru på selv, og bruker åpne standarder, så det er enkelt å skaffe reservedeler til disse.
Men elektronikken på disse er mindre sofistikert. Batterinivåindikatoren spretter fram og tilbake, så det fungerer gjerne bedre å holde et øye med spenningen på batteriet istedet, selv om den også endres i takt med gasspådrag og regen. Gasshendelen har også færre nivåer, og ved aktivering av cruisecontrol så er det ikke hastighet som holdes konstant, men gasspådrag. Hastigheten blir dermed like ujevn som topografien til veien man kjører på, så jeg bruker den bare ved kjøring opp lange, bratte bakker hvor hastigheten aldri uansett overstiger det jeg opplever som trygt.

Dersom man sjekker ut modellene i den siste gruppa, så er de overraskende like hverandre, spesielt innenfor sine klasser/størrelser. De bruker alle de samme én eller to speedometer-fabrikantene på tross av klasse/størrelse. Ellers så ser man at ladere, håndtak, fjæringer, felger, skjermer og ståplater ofte er svært like, om ikke identiske.
Mange av disse sparkesyklene selges også under en haug ulike navn, i den grad de har noen navn. Joyor Y8 selges som Bydue 3.0 i Norge, Speedway III some Iconic Cruiser og Momas S2, og Zero 9 som Unicool T9  og E-wheels Commuter. Branding og fargedetaljer er ofte den eneste forskjellen, men iblant er det en reell forskjell på tilsynelatende identiske sykler i form av batteristørrelse, motor og noe småplukk.

Jeg endte med å kjøpe sykkel fra den siste gruppa, en brukt Bydue 3.0 for 7500 kr, og har fikset den opp i fin stand nå. Godt fornøyd med den. Ikke like nett og lekker som Xiaomi M365 Pro-en jeg hadde før, men raskere og mye bedre å kjøre pga kraftigere motor, større hjul og fjæring både framme og bak. De kan nesten ikke sammenlignes en gang. Den går aaaakurat såvidt inn i bagasjerommet på en Model 3, forresten!

Bydue 3.0 koster 12000 kr ny, men jeg ville ikke kjøpt den til den prisen. Bydue er et sterkere merke enn Stayclassy, men når jeg kikker på bildene av Stayclassys sparkesykler så ser det ut til å være de samme rebranda Kina-greiene som Bydue også slenger navnet sitt på og selger til en høy pris. Forskjellen er at Stayclassy selger til lav pris. Tipper man bare betaler for kundeservice og markedsføring/merkevarebygging med Bydue. Har aldri prøvd en Stayclassy-sykkel, men jeg hadde ikke vært spes redd for å bestille fra dem, sett bort i fra at det er veldig fint å kunne prøve syklene før man kjøper dem siden ulike mennesker har ulike krav og forventninger til ting som motorkraft, fjæring, vekt og portabilitet.

Det kan hende jeg selger Byduen til våren og kjøper en Zero 10 istedet, for jeg ønsker egentlig enda litt mer motorkraft opp bakkene. E-wheels Commuter, som er samme sykkelen som en Zero 9, imponerte meg ihvertfall. Topphastigheten på 42 km/t er fin-fin da. Det er omtrent det raskeste jeg uansett tør kjøre på disse greiene og med vanlig sykkelhjelm bare.

Sitat fra: Sindrem97 på torsdag 19. september 2019, klokken 21:46
Noen som har en E-Wheels ES2 som har tips? Hvordan ta av fartssperren osv..
På de to Xiaomi-modellene, som denne ser ut til å være en kopi av, så går det an å låse opp til ca 30 km/t ved å bruke uautorisert firmware. Bare aldri oppdater til offisiell firmware, for da sperres muligheten til å endre til uautorisert. Siden det er en kopi av Xiaomi kan det hende denne firmwaren også kan brukes av den. Sjekk https://m365.botox.bz/ og https://m365pro.scooterhacking.org/. Du må bruke m365downg-appen til å endre til den uautoriserte firmwaren med. Jeg er langt ifra sikkert at det er mulig med denne modellen, bare så det er sagt.

På den andre typen elsparkesykler, de som ikke har app, men som alle bruker omtrent det samme tredjeparts-speedometeret, så er det bare å bytte denne etter hva jeg har forstått, for å bytte mellom lovlig og ulovlig hastighet.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

#6
Sitat fra: elektrolux på lørdag 27. april 2019, klokken 10:12
Tenker selv på en sparkesykkel til å ha med på festivaler. Da snakker vi kjøring på plen og grusvei og lukter litt på en Xiaomi Mijia M365
Jeg ville ikke kjørt på plen og grus med en av Xiaomi-ene. Kjøp en med større luftfylte hjul, og som i det minste har fjæring på forhjulet. Byduen jeg har nå går greit å kjøre på grus med, men med Xiaomi-en turte jeg ikke en gang forsøke. Det ristet nok på vanlige fortauer. Dekkene er også nokså tynne, både i bredde og høyde, så vil tro de også lett kan punktere på grus. Er gruslaget tykt, som i noen innkjørsler, så vil jeg tro Xiaomi-en også kan kjøre seg fast. Motoren er svak og hjulene er forholdsvis små og tynne.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA