Skrevet av Emne: Audi e-tron. Erfaringer så langt  (Lest 24417 ganger)

vtk

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 22
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #180 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 23:22 »
Dette er jo pene forbrukstall Orbit (bilen størrelse tatt i betraktning). Godt å se at det er mulig med lavt forbruk også ved vanlig kjøring siden jeg heller mot å kjøpe bil uten assistentpakke (her i nord, med lite trafikk, ofte dårlig merkede filer, snø osv. klarer jeg meg greit med vanlig cruise kontroll). Bruker du regen-pad’ene aktivt ved slik kjøring, eller bruker du hovedsakelig vanlig bremsing?

tromsø

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 136
  • Fremtiden er elektrisk
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #181 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 23:38 »
Dette er jo pene forbrukstall Orbit (bilen størrelse tatt i betraktning). Godt å se at det er mulig med lavt forbruk også ved vanlig kjøring siden jeg heller mot å kjøpe bil uten assistentpakke (her i nord, med lite trafikk, ofte dårlig merkede filer, snø osv. klarer jeg meg greit med vanlig cruise kontroll). Bruker du regen-pad’ene aktivt ved slik kjøring, eller bruker du hovedsakelig vanlig bremsing?

Bor jo i Tromsø, surprise... og jeg tenkte likt, vil ha lite bruk for ACC og assistentpakken når vi har vinter i nesten 8 måneder så bestilte en ribbet 50 men da med det for meg uvurderlige tilvalget rattvarme isteden
2014 Leaf
2020 e-tron 50, bestilt 4/9-19

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2008
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #182 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 23:54 »
På hjemveien starter jeg på ca 900 moh (100% SOC), klarer opp til 1250 (92% SOC), og så ned til (nær) havnivå over neste 4 mil. Der bruker jeg regen-pad'ene på vei ned, da det ennå ikke er full regen tilgjengelig. Dermed unngår jeg bruk av friksjonbrems, uten å følge med på instrumentene (svingete vei, så øynene bør være på veien). Det blir selvfølgelig litt ekstra fotbrems her og der også, men vet jeg i alle fall at det kun er regen når jeg ikke rører bremsepedalen.

Med 92% på toppen av fjellet, er det 96% i bånn av bakken. Det er noen korte men bratte partier underveis hvor regen ikke klarer å ta alt med >90% SOC. Neste gang blir det testing med å starte på 80% hjemover, for å se om det da blir mulig å ta hele nedstigningen kun på regen, helt uten forbrems. Heldigvis blir ikke GOM overoptimimstisk av å ha kjørt de første 60 km på 4% av batteri!

I flatere terreng bruker jeg ikke regen på rattet, kun via fotbrems, da det uansett er mulig å regenerere alt utenom panikkbremsing.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 773
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #183 på: lørdag 02. november 2019, klokken 07:55 »
Dette er pene tall ja. Og folk må forstå at dette er relle tall, med varmetap, sånn at det tåler sammenligning med hvilken som helst tilsvarende bil med like brede hjul, mht. forbruk. 

Tipper 80% vil gi nødvendig regen. uten å bruke bremsepedalen. Kanskje også 90%.. men det virker jo bratt!! Har selv ikke opplevd at bilen bremser for mye inn i svinger med ACC, men det er jo også mulig å skru av prediktiv regen. som fungerer uavhengig av ACC. Vet ikke om den endrer hvordan ACC fungerer? ??? Jeg elsker i alle fall den funksjonen brukt alene. Det er en slags ACC light, som bremser ned inn mot svinger, kryss, lavere fartsgrenser, når du tar igjen trafikk, i nedoverbakker mm. Bremser den for mye, er det nok å touche wattpedalen for å oppheve funksjonen midlertidig.. da ruller du fritt.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2602
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #184 på: lørdag 02. november 2019, klokken 08:49 »
Ifølge min forhandler intet tap fra lading inkludert i forbrukstallene.

Hyperstress

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2170
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #185 på: lørdag 02. november 2019, klokken 09:19 »
Hva er prisen på rattvarme? Så det ikke i prislisten.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

TMS85 2015 & e-golf FL 2017
TM3 i bestilling
Tidligere VW e-Up! 2013 og TMS85 2014

tromsø

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 136
  • Fremtiden er elektrisk
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #186 på: lørdag 02. november 2019, klokken 09:32 »
Hva er prisen på rattvarme? Så det ikke i prislisten.

Ca 2000 for fireeiket ratt med varme og ca 3000 for sportsratt med varme. Jeg valgte den siste, har mindre plast og mer komfortabel å holde i.

Men obs da at dette ikke lar seg kombinere med ACC.
« Siste redigering: lørdag 02. november 2019, klokken 09:34 av tromsø »
2014 Leaf
2020 e-tron 50, bestilt 4/9-19

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2008
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #187 på: lørdag 02. november 2019, klokken 14:44 »
Tipper 80% vil gi nødvendig regen. uten å bruke bremsepedalen. Kanskje også 90%.. men det virker jo bratt!!
Det bratteste partiet er et par kilometer med >10% stigning i snitt (215 meter høydeforskjell på 2 km). >20% av total potensiell energi for turen skal hentes inn på regen her, dvs ca 1.7kWh på 2 km. Må derfor ha 85kWh/100km regen i snitt for å få med alt, sikkert det tredoble eller mer i toppeffekt et par steder hvor det er spesielt bratt og nedbremsing før krappe svinger.
« Siste redigering: lørdag 02. november 2019, klokken 17:48 av Orbit »
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55