Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron. Erfaringer så langt

Startet av Onkel, søndag 21. april 2019, klokken 23:45

« forrige - neste »

vtk

Dette er jo pene forbrukstall Orbit (bilen størrelse tatt i betraktning). Godt å se at det er mulig med lavt forbruk også ved vanlig kjøring siden jeg heller mot å kjøpe bil uten assistentpakke (her i nord, med lite trafikk, ofte dårlig merkede filer, snø osv. klarer jeg meg greit med vanlig cruise kontroll). Bruker du regen-pad'ene aktivt ved slik kjøring, eller bruker du hovedsakelig vanlig bremsing?

tromsø

Sitat fra: vtk på torsdag 31. oktober 2019, klokken 23:22
Dette er jo pene forbrukstall Orbit (bilen størrelse tatt i betraktning). Godt å se at det er mulig med lavt forbruk også ved vanlig kjøring siden jeg heller mot å kjøpe bil uten assistentpakke (her i nord, med lite trafikk, ofte dårlig merkede filer, snø osv. klarer jeg meg greit med vanlig cruise kontroll). Bruker du regen-pad'ene aktivt ved slik kjøring, eller bruker du hovedsakelig vanlig bremsing?

Bor jo i Tromsø, surprise... og jeg tenkte likt, vil ha lite bruk for ACC og assistentpakken når vi har vinter i nesten 8 måneder så bestilte en ribbet 50 men da med det for meg uvurderlige tilvalget rattvarme isteden
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

På hjemveien starter jeg på ca 900 moh (100% SOC), klarer opp til 1250 (92% SOC), og så ned til (nær) havnivå over neste 4 mil. Der bruker jeg regen-pad'ene på vei ned, da det ennå ikke er full regen tilgjengelig. Dermed unngår jeg bruk av friksjonbrems, uten å følge med på instrumentene (svingete vei, så øynene bør være på veien). Det blir selvfølgelig litt ekstra fotbrems her og der også, men vet jeg i alle fall at det kun er regen når jeg ikke rører bremsepedalen.

Med 92% på toppen av fjellet, er det 96% i bånn av bakken. Det er noen korte men bratte partier underveis hvor regen ikke klarer å ta alt med >90% SOC. Neste gang blir det testing med å starte på 80% hjemover, for å se om det da blir mulig å ta hele nedstigningen kun på regen, helt uten forbrems. Heldigvis blir ikke GOM overoptimimstisk av å ha kjørt de første 60 km på 4% av batteri!

I flatere terreng bruker jeg ikke regen på rattet, kun via fotbrems, da det uansett er mulig å regenerere alt utenom panikkbremsing.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Dette er pene tall ja. Og folk må forstå at dette er relle tall, med varmetap, sånn at det tåler sammenligning med hvilken som helst tilsvarende bil med like brede hjul, mht. forbruk. 

Tipper 80% vil gi nødvendig regen. uten å bruke bremsepedalen. Kanskje også 90%.. men det virker jo bratt!! Har selv ikke opplevd at bilen bremser for mye inn i svinger med ACC, men det er jo også mulig å skru av prediktiv regen. som fungerer uavhengig av ACC. Vet ikke om den endrer hvordan ACC fungerer? ??? Jeg elsker i alle fall den funksjonen brukt alene. Det er en slags ACC light, som bremser ned inn mot svinger, kryss, lavere fartsgrenser, når du tar igjen trafikk, i nedoverbakker mm. Bremser den for mye, er det nok å touche wattpedalen for å oppheve funksjonen midlertidig.. da ruller du fritt.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Ifølge min forhandler intet tap fra lading inkludert i forbrukstallene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hyperstress

Hva er prisen på rattvarme? Så det ikke i prislisten.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

tromsø

#186
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 02. november 2019, klokken 09:19
Hva er prisen på rattvarme? Så det ikke i prislisten.

Ca 2000 for fireeiket ratt med varme og ca 3000 for sportsratt med varme. Jeg valgte den siste, har mindre plast og mer komfortabel å holde i.

Men obs da at dette ikke lar seg kombinere med ACC.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

#187
Sitat fra: elektro på lørdag 02. november 2019, klokken 07:55
Tipper 80% vil gi nødvendig regen. uten å bruke bremsepedalen. Kanskje også 90%.. men det virker jo bratt!!
Det bratteste partiet er et par kilometer med >10% stigning i snitt (215 meter høydeforskjell på 2 km). >20% av total potensiell energi for turen skal hentes inn på regen her, dvs ca 1.7kWh på 2 km. Må derfor ha 85kWh/100km regen i snitt for å få med alt, sikkert det tredoble eller mer i toppeffekt et par steder hvor det er spesielt bratt og nedbremsing før krappe svinger.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Er det sånn at en bør unngå å kjøpe en tidlig utgave, altså Edition One Audi e-tron? Av trådene jeg ser i elbilforum så virker det ikke som det er så mye problemer med e-tron, men denne briten, som har betalt 105.000 Euro for en tidlig Edition One, og bor i et slott i Frankrike, er ganske morsom og sint....sier blant annet at det ikke er rart de gir med en gratis Audi-paraply...du trenger den inni bilen når taket lekker :-). Er det stort sett fikset opp i det som er av problemer, eller bør en skygge unna?

Part 1:
https://www.youtube.com/watch?v=IOPFiR4pIhc

Part 2:
https://www.youtube.com/watch?v=Rin-4HRFj4c
Tesla Model Y                         2021-

elektro

Jeg så litt av den første videoen for litt siden, det handlet jo veldig mye om kameraspeilene og hans skuffelse ift. Audi og forhandleren som han mente ikke «stod bak» bilen. Mulig det har noe med han å gjøre? Språkproblemer? Forhandlerens manglende erfaring? Ikke vet jeg.. Nå er jeg ikke på Facebook forumet, men har ikke hørt noen klagestorm ift. kameraspeilene. Her hjemme snakker vi jo ellers om Norges mest solgte bil i år, så et trygt valg.

Ellers var han sint fordi plastlokket i frunken ikke er premium nok og at det «renner vann inn» når han åpner døra. Ja, det kan komme noen dråper inn når du åpner dørene hvis det fossregner, eller i vårt tilfelle snø, om du ikke fjerner dette over dørkarmen. Hos meg drypper det typisk én til to dråper vann ned og treffer sidevangen på setet hvis jeg åpner døra f.eks. når jeg nettop har spylt bilen, før vannet har rent av, for å ta ut mattene. Dette tørker jeg bort med hånda, og det skyldes at bilen er smalere øverst enn nederst og ikke har takrenner. Her er e-tron og en god del biler annerledes enn Rolls Royce, som antakelig er hans foretrukne merke. :laugh: I vanlig regnvær er det ikke noe problem, og når dører og vinduer er igjen er i alle fall min bil potte tett.

Jeg har også en veldig tidlig produksjon, en av de første som ble levert til kunde. Den har vært bortimot problemfri. Riktig nok ikke en Edition One. Vår britiske venn hadde jo også problemer med den karakteristiske lakken på en side av bilen. Vet ikke om noen flere har hatt dette? Jeg synes i alle fall den ser kul ut, ikke fifty shades of grey, og at speilene er kule hvis du er komfortable med dem og klarer deg uten 360 kamera (for det er det vel ikke?). Jeg sier kjør på! Bilen er ellers fint spekket og allerede en klassiker. 🙂
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

kissy

Kom hit for å lese erfaringer så langt, men det var det jammen ikke mye av :)

Vurderer å kjøpe e-tron og hvis dere med e-tron kunne sagt litt om deres positive og negative erfaringer, hadde det vært topp, både for meg og fremtidige kjøpere :)

Har fått med meg det har vært app-problemer som nå ser ut til å være fikset. Ryggelys virker det ikke å være?

Ellers virker det som om det er en topp bil på andre måter. Stemmer det?

Brisken

Det dårligste er mangel på oppbevaring: håplöse koppholdere og veldig litet handskrom. Resten er bra eller meget bra, så langt.


Trond.m

Sitat fra: kissy på søndag 13. desember 2020, klokken 07:19
Kom hit for å lese erfaringer så langt, men det var det jammen ikke mye av :)
Tråden «Er e-tron verd pengene» gir jo også relevant informasjon»


kissy

Sitat fra: Trond.m på søndag 13. desember 2020, klokken 17:26
Sitat fra: kissy på søndag 13. desember 2020, klokken 07:19
Kom hit for å lese erfaringer så langt, men det var det jammen ikke mye av :)
Tråden «Er e-tron verd pengene» gir jo også relevant informasjon»

Takk for tips :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA