Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi e-tron. Erfaringer så langt

Startet av Onkel, søndag 21. april 2019, klokken 23:45

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 24. september 2019, klokken 16:46
Ikke ekstrem, bare ulovlig. 110 skiltet betyr faktisk maksimal lovlig hastighet og ikke anbefalt hastighet. Jeg fikk oppklart den misforståelsen for noen år siden, da jeg fikk to fartsbøter med kort mellomrom.
Joda, men du skal være ekstremt uheldig for å bli stoppet i 120km/t i 110 sone. I 130 blir du nok stoppet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

La oss ikke ta debatten om fartsgrenser her. Nå viser jo dessuten at e-tron tross høy luftmotstand i høy hastighet kan holde en god snittfart på lange etapper grunnet høy ladehastighet  ;)

Amatøren

Har ikke fått levert bil, men legger ut en erfaring fra prøvekjøring:

Fikk låne en e-tron 55 i helgen med HUD.

Da jeg på grunn av ryggen trenger å sitte høyt over gulvet i bilen (holder ikke bare at bilen er høy) med tanke på inn og ut stigning så hadde jeg setet på maks høyde. Selv om jeg er kort i overkroppen i forhold til kroppslengen (lange ben) så forsvant en del av informasjonen fra HUD. Det var som om toppen av bildet ble klippet bort. Jeg måtte faktisk bøye meg ned for at all informasjonen ble synlig!

En annen sak at med polariserte solbriller, noe jeg bruker mye, så forsvant informasjonen. Kunne bare så vidt skimtes når jeg så godt etter og fokuserte godt på det i stedet for på trafikkbildet.

Dette er ikke skrevet for å skremme folk bort fra å velge HUD, men tips om at man før bestilling, tester ut funksjonen godt slik man selv vil bruke bilen. Det er jo ikke helt billig tilvalg og da er det jo dumt hvis man blir skuffet etterutlevering.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trond.m

Det er helt sikkert en måte å justere høyden på HUD. Det er det på min BMW, og jeg antar at det er vanlig. At bildet forsvinner med polariserte briller er det neppe noe å gjøre med annet enn å bytte briller.

AJ82

Sitat fra: TM på onsdag 25. september 2019, klokken 12:09
Det er helt sikkert en måte å justere høyden på HUD. Det er det på min BMW, og jeg antar at det er vanlig. At bildet forsvinner med polariserte briller er det neppe noe å gjøre med annet enn å bytte briller.

Høyden, lysstyrke og t.o.m. tilt på HUD kan justeres. I tillegg til hvilken informasjon som skal vises.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

svitun

Fullt mulig å justere både høgde og rotasjon på HUD👍
2016 Passat GTE
2020 Audi e-tron 50 Advanced Sport (bestilt)

Orbit

Ref polariserende briller: HUD er en refleksjon i frontruten, og polariserende briller er laget nettopp for å ta bort refleksjoner. Hold brillene på høykant, og HUD (og andre refleksjoner) blir tydeligere. Hadde det vært et fornuftig sted å sette HUD så projeksjonen kom fra siden (i stedet for nedenfra) tror jeg det også ville fungert med polariserende briller.

Setter du bilen opp med flere brukerprofiler, tror jeg også at høyde på HUD følger bruker- og seteinnstillinger.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

Sitat fra: svitun på onsdag 25. september 2019, klokken 12:30
Fullt mulig å justere både høgde og rotasjon på HUD👍

Flott med oppfølging!  :+1:

Takk til ALLE samen (selv om bare en ble sitert)!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

Du fikk ikke problem at synslinjen ble blokkert av øvre del av taket? Jeg synes frontruta er litt smal, ville gjerne sittet litt høyere men får da problem med "duknakke". Det var forøvrig mye verre i Model S en e-tron, men bedre i I-pace som har stor moderne frontrute.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amatøren

#174
Sitat fra: daktari på onsdag 25. september 2019, klokken 14:51
Du fikk ikke problem at synslinjen ble blokkert av øvre del av taket?
Nei, jeg synes ikke det.

Som jeg skrev: Lengden på overkroppen er kort i forhold til hele kroppslengden så jeg fikk vel ikke hodet høyt nok til at det problemet oppsto.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

vtk

Jeg lurer litt på hvor effektiv denne effektivitetsassistenten er. Noen som har sammenliknet forbruk med bruk av effektivitetsassistenten vs. vanlig «fri» kjøring? Feks kjørt samme strekning med og uten assistenten (under mer eller mindre like forhold)?

jonste

Sitat fra: vtk på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 00:48
Jeg lurer litt på hvor effektiv denne effektivitetsassistenten er. Noen som har sammenliknet forbruk med bruk av effektivitetsassistenten vs. vanlig «fri» kjøring? Feks kjørt samme strekning med og uten assistenten (under mer eller mindre like forhold)?

Om man aldri har kjørt(kjørt lite) elbil før, kan den nok være en veileder til å kjøre litt mer effektivt(om man har et unormalt høyt forbruk pga hard høyrefot). Etterhvert blir den for det meste visuell støy. Har også e-Golf med ca samme funksjon. Gir ingen merkbar gevinst på forbruk for vår del.

vtk

Sitat fra: vtk på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 00:48
Jeg lurer litt på hvor effektiv denne effektivitetsassistenten er. Noen som har sammenliknet forbruk med bruk av effektivitetsassistenten vs. vanlig «fri» kjøring? Feks kjørt samme strekning med og uten assistenten (under mer eller mindre like forhold)?

Jeg omformulerer spørsmålet mitt; til dere som skriver om forbruk rundt 2.2-2.4kwh/mil (også ved 0-5 grader etc), har dette stort sett vært forbruk når adaptiv cruise controll brukes, evt. med effektivitetsassistent? Eller er dette også et ca. forbruk når dere kjører «fritt»?

Grunnen til at jeg spør er at jeg lånte demobil over helgen og hadde typisk et forbruk på rundt 2.6 kWh/mil. Noe jeg syntes var høyt sammenliknet med hva som beskrives her. Jeg kjørte en strekke på 10mil i lett kupert terreng, det var tørr asfalt og rundt 0-2 grader, hastighet var typisk rundt 80km/t og jeg mener selv jeg kjører økonomisk (er vant til å kjøre elbil). Bilen hadde 19'' hjul (vel og merke med pigg). Den adaptive kjøreassistenten funket ikke så var derfor tvungen til å kjøre fritt.

Så da er spørsmålet; er den adaptive kjøreassistenten virkelig så god at forbruket går ned betraktelig selv når man i utgangspunktet kjører ganske så pent (og økonomisk)? Eller kjører jeg ikke så økonomisk som jeg trodde...

daktari

#178
Bruker stort sett cruise/adaptiv på langkjøring, så kan ikke si noe om effektiviteten. Det er en merkbar forskjell i akselerasjon knyttet til kjøreprogram, dvs eco er tregere og mykere i aks enn de andre. Dette betyr nok noe for forbruk. Dessverre blir bilen lavere og stivere i fjæringen også...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Jeg har brukt den adaptive fartsholderen lite, først og fremst da den (i standardinnstilling) bremser for mye ned før svinger etter min smak. Det er mulig å sette den til å være litt mer pågående, men har inntil videre kjørt mest "fritt" for å lære bilen å kjenne. Kjører en blanding av e-tron og i3, og det blir nødvendigvis en annen kjørestil med dobbel vekt.

Har kjørt tilsvarende din test med 19" og vinterdekk (men piggfrie) til hytta noen helger nå. Det er 360km T/R, 80 km på motorvei (men ofte mye trafikk, så snitt her er rundt 90-100 km/t), resten en miks av 50-90-soner. Snitt for hele turen blir typisk 65km/t, så det er moderat hastighet. Krysser en en fjellovergang på 1250 moh begge veier. Snittforbruk T/R på siste tre turer - alle med +5C eller lavere temperatur - er 21.3, 22.8 og 21.0 kWh/100km. Den midterste hadde nedbør og våt vei det meste av turen, derfor litt høyere forbruk. Bruker eco-modus på motorvei og 90-sone, comfort på resten. Starter disse turene med forhåndsvarmet bil begge veier, som nok teller en del på forbruket.

Skal nok prøve litt mer med adaptiv fartsholder også etterhvert.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA