Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron. Erfaringer så langt

Startet av Onkel, søndag 21. april 2019, klokken 23:45

« forrige - neste »

PF

Sitat fra: erikho på torsdag 18. juli 2019, klokken 17:53
Hei, jeg vurderer aa kjoepe en e-tron, men kjoerer mye paa motorvei. Noen som vet ca hva consumption el. rekkevidde er hvis man setter cruisekontrollen paa 100km/t sommerstid?
du kommer lett 30 mil uten noe problem, så må du spørre deg selv, hvor ofte kjører du så langt?

For min del så er det sjeldent jeg kjører over femten mil og dermed funker e-tron super gull. Ett komfortmonster med veldig bra kraftoverskudd. Ja jeg vet at tesla går bedre osv, men de ponniene i Audan holder i massevis til daglig bruk og er noe helt annet en de 240 dieselpurkene i xc70n jeg også har.
Som ble feriebilen. De som mener at det går an å kjøre elbil med campingvogn bak er mer elbil interesserte en meg.
Har regnet på det, fra Oslo til Kr.sand hadde vi måtte lade engang for å komme ned. Det hadde vært helt innafor da vi uansett stoppet ved ionity Larvik for lunsj, men ved ankomst campingplass, måtte noen ha dratt ut for å lade (få campingplasser med elbillading) i stedet for å rigge seg til med familien og et par øl. Så ble å lide seg gjennom ferien i 2015 modell xc70.
Gleder meg litt til å komme hjem å kjøre Audi igjen.

elektro

Sitat fra: erikho på torsdag 18. juli 2019, klokken 17:53
Hei, jeg vurderer aa kjoepe en e-tron, men kjoerer mye paa motorvei. Noen som vet ca hva consumption el. rekkevidde er hvis man setter cruisekontrollen paa 100km/t sommerstid?

Typisk 400 km. med 20-tommer.. 10% kortere om du har litt motvind eller sidevind, 20-25% kortere om det i tillegg er vått, men garantert over 30 mil.

Vit at forbrukstallet på e-tron er veldig nøyaktig, og bilens estimater er en smule pessimistiske. Du kommer derfor lengre enn du kanskje tror.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

samotholt

#137
Sitat fra: PF på torsdag 18. juli 2019, klokken 21:53
Sitat fra: erikho på torsdag 18. juli 2019, klokken 17:53
Hei, jeg vurderer aa kjoepe en e-tron, men kjoerer mye paa motorvei. Noen som vet ca hva consumption el. rekkevidde er hvis man setter cruisekontrollen paa 100km/t sommerstid?
du kommer lett 30 mil uten noe problem, så må du spørre deg selv, hvor ofte kjører du så langt?

For min del så er det sjeldent jeg kjører over femten mil og dermed funker e-tron super gull. Ett komfortmonster med veldig bra kraftoverskudd. Ja jeg vet at tesla går bedre osv, men de ponniene i Audan holder i massevis til daglig bruk og er noe helt annet en de 240 dieselpurkene i xc70n jeg også har.
Som ble feriebilen. De som mener at det går an å kjøre elbil med campingvogn bak er mer elbil interesserte en meg.
Har regnet på det, fra Oslo til Kr.sand hadde vi måtte lade engang for å komme ned. Det hadde vært helt innafor da vi uansett stoppet ved ionity Larvik for lunsj, men ved ankomst campingplass, måtte noen ha dratt ut for å lade (få campingplasser med elbillading) i stedet for å rigge seg til med familien og et par øl. Så ble å lide seg gjennom ferien i 2015 modell xc70.
Gleder meg litt til å komme hjem å kjøre Audi igjen.
Trenger du 30 mil så trenger du 30 mil. Spiller vel ingen rolle hvor ofte. Folk har forskjellige behov. Ditt er tydligvis 15 mil.

Testet nettopp e-tron (med 21" felger, 265 dekk) og havnet på 30 mil rekkevidde. 13 grader, litt regn ca. 25% av turen og dermed noe mer motstand i veibanen. Kjørte ca. 70% av turen i efficiency mode og vekslet så litt mellom de andre. Stort sett individual. 3 akselerasjoner ellers meget pen kjøring i 60-90 km/t. Havnet på 56 km/t i snitt og et temmelig høyt forbruk på 270 Wh/km.

Bilen er komfortabel, stille, med god byggekvalitet (så langt som vår gamle A8) og ikke minst veldig konservativ! Her ble det ikke kjøp grunnet for kort rekkevidde, for dårlige lademuligheter (knyttes også mot kort rekkevidde), konservativ (prøv softwaren til f.eks. Tesla) og dessverre ytelser. Treg og tung.

Skuffet  :( :o :-[
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

erikho

Takk for tilbakemeldinger! Det lengste jeg kjoerer i et strekk er London - W Wales, som er 360-380km, men paa en saann tur er det null stress aa ta en 20min stopp hos BP eller Ionity for aa toppe opp 100km (og jeg kan lade over natta for returen). Er mer bekymret for kortere dagsturer, hvor man kanskje ikke kan lade paa stedet man stopper (public charging er veldig daarlig utbygd i UK). Sjekket google maps og 95% av turene er under 100 miles hver vei (320km tur retur), saa det hoeres ut som det kan funke hvis man kjoerer litt forsiktig i efficiency mode og gaar for aero wheels.

Selv om Tesla har god range, er e-tron eller EQC eneste options for min del. Paa jakt etter kjoerecomfort og bryr meg lite om akselerasjon (hva har jeg i dag? 7-8 sekunder?). Baade e-tron og EQC ser helt raa ut, og kjoeper jeg nybil til fullpris maa den vaere ny og ikke lik en 3-4 aar gammel bruktbil (kall meg gjerne snobb) :-)

samotholt

 :+1:

Kjøp det du føler er riktig for ditt formål  :)

(Vær bare klar over at 30 mil på vinter nok ikke er så "bankers" som noen av e-tron fantastene vil ha det til).

Lykke til  :) :)
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Counterpointer

Sitat fra: erikho på fredag 19. juli 2019, klokken 10:29
Baade e-tron og EQC ser helt raa ut, og kjoeper jeg nybil til fullpris maa den vaere ny og ikke lik en 3-4 aar gammel bruktbil (kall meg gjerne snobb) :-)
Hmmm
Vil ikke kalle deg snobb, men synes det er rart du mener E-tron (og EQC for den saks skyld) ikke er veldig like sine fossile søsken fra flere år tilbake.
Jeg postet et bilde av både A4 og A6 i en tråd om E-tron og nesten ingen la merke til at det var fossiler.........

daktari

I perioder med heftige regnbyger og 16 grader kjørte vi til fjells igjen. Snittfart 73 km/t, 2 sykler på taket og 3 bakpå, full bil med bagasje. Hold dere fast, 3,5 kWh/mil... La meg på, dvs. 4-5 over, fartsgrensen, altså max. 115 km/h men touchet 120 km/t på motorveien et par ganger. I min verden veldig rolig kjøring.
Det er jo nesten 10 mil på motorvei og like mange i rolig tempo, men forbruket falt ikke til lavere enn 3,3 kWh/mil før den siste klatringen startet. Det er åpenbart at det kan bli litt spennende i vinter hvis man ikke lader 100%..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 22. juli 2019, klokken 00:59
I perioder med heftige regnbyger og 16 grader kjørte vi til fjells igjen. Snittfart 73 km/t, 2 sykler på taket og 3 bakpå, full bil med bagasje. Hold dere fast, 3,5 kWh/mil... La meg på, dvs. 4-5 over, fartsgrensen, altså max. 115 km/h men touchet 120 km/t på motorveien et par ganger. I min verden veldig rolig kjøring.
Det er jo nesten 10 mil på motorvei og like mange i rolig tempo, men forbruket falt ikke til lavere enn 3,3 kWh/mil før den siste klatringen startet.
Veldig rolig ja, med snitt på 73 når halvparten er motorvei. Ca 55 i snitt resten hvis snittet på motorvei var 110. Da burde ikke syklene gi så mye utslag der. Men la du merke til hvor mye forbruket lå på etter motorveien? Tipper rundt 4kWh/mil. Viser bare hvor mye aerodynamikk har å si, og når man får regntunge veier i tillegg...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juli 2019, klokken 09:10
Sitat fra: daktari på mandag 22. juli 2019, klokken 00:59
I perioder med heftige regnbyger og 16 grader kjørte vi til fjells igjen. Snittfart 73 km/t, 2 sykler på taket og 3 bakpå, full bil med bagasje. Hold dere fast, 3,5 kWh/mil... La meg på, dvs. 4-5 over, fartsgrensen, altså max. 115 km/h men touchet 120 km/t på motorveien et par ganger. I min verden veldig rolig kjøring.
Det er jo nesten 10 mil på motorvei og like mange i rolig tempo, men forbruket falt ikke til lavere enn 3,3 kWh/mil før den siste klatringen startet.
Veldig rolig ja, med snitt på 73 når halvparten er motorvei. Ca 55 i snitt resten hvis snittet på motorvei var 110. Da burde ikke syklene gi så mye utslag der. Men la du merke til hvor mye forbruket lå på etter motorveien? Tipper rundt 4kWh/mil. Viser bare hvor mye aerodynamikk har å si, og når man får regntunge veier i tillegg...
mener det var 3,3-3,4 da vi kom til Hamar. Egentlig ganske så stabile tall hele veien.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 22. juli 2019, klokken 14:08
mener det var 3,3-3,4 da vi kom til Hamar. Egentlig ganske så stabile tall hele veien.
Snodig, skulle tro luftmotstand ga ett vesentlig bidrag her.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juli 2019, klokken 17:35
Sitat fra: daktari på mandag 22. juli 2019, klokken 14:08
mener det var 3,3-3,4 da vi kom til Hamar. Egentlig ganske så stabile tall hele veien.
Snodig, skulle tro luftmotstand ga ett vesentlig bidrag her.
Ja, men relativt kort tur kan forklare det. Forbruket sank hele tiden etter motorveien, men kun til de siste 700+ høydemeterne skulle tas unna.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

Har noen bilder der det er 100kmh snittfart og 400km rekkevidde? nå er det jo varme fine dager og tynn luft.

el-sprell

Har ikke prøvd 100km/t ennå, men dette er det nærmeste jeg har kommet 400km rekkevidde på motorvei (dog ikke helt motorveifart).

Tok en rask 'Teslabjørn-test' i 100/110km/t sonen mot Sverige.
- Lå i 93km/t på speedo med ACC/ laneassist på hele veien (sjekket til 90km/t på GPS)
- Maks avstand til biler foran.
- 21" hjul.
- Skrå motvind på vei sørover (18-20km/t i følge bilens værapp).
- 20-22°C, tørt og fint.
- 100km tur, snudde etter 50km og kjørte samme vei tilbake.
- Efficiency mode med AC på Eco @ 21°C.
- Alene i bilen.
- Snitthastigheten på tripteller viste 93km/t før jeg snudde, men som sikker flere har erfart så dropper den fort når hastigheten går ned... Minimalt holdt igjen av saktere trafik. Kom meg fort forbi.

Snittforbruket endte på 20,8kWh/100km @ 87km/t (i prakis 90km/t på GPS).
Dette er vel rundt 10% lavere forbruk enn Teslabjørn fikk med 20"? Temp/vær/vindretning var veldig likt som når han kjørte (kanskje noe mer vind når jeg kjørte). Startet samme sted som han (ved Ås).

Av erfaring så får man en del ekstra rekkevidde ved å kjøre uten ACC/Laneassist. Får teste med 100km/t en dag. Se hva jeg lander på da:)

Hva er enkleste måten å legge inn bilde på? Scrollet litt igjennom hovedtemaene og gjorde et søk uten å finne noe. Mener å ha lest en "How to" før...? Sikkert blind av sommersola.
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

daktari

Sitat fra: el-sprell på onsdag 24. juli 2019, klokken 17:05
Har ikke prøvd 100km/t ennå, men dette er det nærmeste jeg har kommet 400km rekkevidde på motorvei (dog ikke helt motorveifart).

Tok en rask 'Teslabjørn-test' i 100/110km/t sonen mot Sverige.
- Lå i 93km/t på speedo med ACC/ laneassist på hele veien (sjekket til 90km/t på GPS)
- Maks avstand til biler foran.
- 21" hjul.
- Skrå motvind på vei sørover (18-20km/t i følge bilens værapp).
- 20-22°C, tørt og fint.
- 100km tur, snudde etter 50km og kjørte samme vei tilbake.
- Efficiency mode med AC på Eco @ 21°C.
- Alene i bilen.
- Snitthastigheten på tripteller viste 93km/t før jeg snudde, men som sikker flere har erfart så dropper den fort når hastigheten går ned... Minimalt holdt igjen av saktere trafik. Kom meg fort forbi.

Snittforbruket endte på 20,8kWh/100km @ 87km/t (i prakis 90km/t på GPS).
Dette er vel rundt 10% lavere forbruk enn Teslabjørn fikk med 20"? Temp/vær/vindretning var veldig likt som når han kjørte (kanskje noe mer vind når jeg kjørte). Startet samme sted som han (ved Ås).

Av erfaring så får man en del ekstra rekkevidde ved å kjøre uten ACC/Laneassist. Får teste med 100km/t en dag. Se hva jeg lander på da:)

Hva er enkleste måten å legge inn bilde på? Scrollet litt igjennom hovedtemaene og gjorde et søk uten å finne noe. Mener å ha lest en "How to" før...? Sikkert blind av sommersola.
fine tall det!

Lurer på om man på en vindfull dag taper mer  enn man får igjen på returen?

For bilder, ta en skjermdump på telefonen og last opp. De blir ca. passe store.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Oddaa

Sitat fra: daktari på onsdag 24. juli 2019, klokken 18:09
Lurer på om man på en vindfull dag taper mer  enn man får igjen på returen?
Det er det god grunn til å tro ja, siden luftmotstanden øker kvadratisk med hastigheten.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA