Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron. Erfaringer så langt

Startet av Onkel, søndag 21. april 2019, klokken 23:45

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på fredag 28. juni 2019, klokken 09:00
Mener da bestemt at ACC starter automatisk også i hastigheret under 20 km/t for I-Pace. Stopper du helt opp derimot må du starte med et lett trykk på gasspedalen. Ikke akkurat noe stort problem  :)
Det er et problem dersom du ikke har aktivert ACC før farten faller under 20, eks du når igjen en kø.
Da må du over 20 for å få startet ACC. Når den først er aktiv kan du gå ned til 0 og opp igjen.

Tellus

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 28. juni 2019, klokken 09:12
Det er et problem dersom du ikke har aktivert ACC før farten faller under 20, eks du når igjen en kø.
Da må du over 20 for å få startet ACC. Når den først er aktiv kan du gå ned til 0 og opp igjen.

Aha, den har jeg nok til gode å komme bort i. Skikkelig I-landsproblemer  :)

daktari

Sitat fra: Tellus på fredag 28. juni 2019, klokken 09:15
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 28. juni 2019, klokken 09:12
Det er et problem dersom du ikke har aktivert ACC før farten faller under 20, eks du når igjen en kø.
Da må du over 20 for å få startet ACC. Når den først er aktiv kan du gå ned til 0 og opp igjen.

Aha, den har jeg nok til gode å komme bort i. Skikkelig I-landsproblemer  :)
Det er aktiveringen (av/på) jeg tenker på ja.
Nja, tenker det er "nyttig vs ikke-nyttig" egentlig mer enn I-landsproblem. Møter man en sakte kø, og bilen ikke bremser raskt nok, så må man på bremsen slik at ACC blir deaktivert. Og når man trenger den mest så får man den pokker ikke på ogjenden neste halvtimen... Eller hvis man i køen må trykke bremsen pga en lane-splitter eller at ACC gjør noe rart så sitter man der.

Vurderte en gang å lage 100 meter luke for å speede opp i 40 km, aktivere ACC og håpe at den bremset seg trygt inn i køen, men turte ikke...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Audi sin database over fartsgrense er, tro det eller ei, enda verre enn Tesla sin, kanskje 3 ganger så mange feil på E6 nordover fra Oslo. Den bremser litt mykere ned, men veldig irriterende. Har nå slått av at ACC skal følge fartsgrenser (som er veldig kjekt på landeveien), så rubbish data ødelegger for en bra funksjon. :-1:

Digg å lade med 11kW på destinasjon vs I-pace sine spede 3,6 kW! Tesla sine destinasjonsladere satt opp med skilt for Tesla fungerte ikke, men TWC merket "alle elbiler" fungerte. Regner de er satt opp med legacymode. :+1:

En overraskelse var at bilen gikk default tilbake til 70% ladegrense selv om jeg hadde satt 100% hjemme før avreise. Appen meldte ikke fra at den var fulladet hellet. Dermed måtte den stå til kl 02, så jeg fikk ikke flyttet bilen før natten... :-1:

Lydnivået med sykler på taket er forbilledlig lavt!  :+1:

Forbruket med sykler på taket, tja... Brukte 75% soc (96-21) på 21 mil og snitt 73 km/t hvorav 10 mil var 4-felts. Vi spiser allikevel etter 2 timer, men skulle gjerne ladet da. Dessverre ingen CCS eller Ionity der vi stoppet, og betale 80,- for 15 minutter ville også føltes teit.  :-1:

Assistent tur/autopiloten fungerer meget bra. :+1:

Alt i alt meget god turbil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: daktari på fredag 05. juli 2019, klokken 23:56
Forbruket med sykler på taket, tja... Brukte 75% soc (96-21) på 21 mil og snitt 73 km/t hvorav 10 mil var 4-felts.

Oj, såpass høyt? Jeg kjørte X75D Fredrikstad-Dokka idag med henger. 2,6 tonns boggihenger på 320x180x50cm lastet til ca. 1 tonn med en del materialer oppå karmene. Oppnådde ca. 27 mils rekkevidde med den komboen, men det inkluderer ca. 120 høydemeter opp. Om jeg korrigerer for det kan jeg legge på en halv mils rekkevidde til.

Jeg hadde nok snitt ganske nært 73km/t. I all hovedsak 80km/t med noen korte strekninger med 60- og 70-sone.

Det høres ut som sykkelholder på hengerfestet er å anbefale fremfor på taket?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Bra justering av hastighet iht fartsgrense kan deaktiveres! Det er veldig praktisk nettopp i slike tilfeller hvor man kjører på veier med mye fornyelse og endring av plassering og fartsgrense.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. juli 2019, klokken 00:15
Sitat fra: daktari på fredag 05. juli 2019, klokken 23:56
Forbruket med sykler på taket, tja... Brukte 75% soc (96-21) på 21 mil og snitt 73 km/t hvorav 10 mil var 4-felts.

Oj, såpass høyt?
Hvis ti av de milene var på motorvei med tilhørende hastighet er det nesten å forvente. Men da må det ha gått sakte resten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2019, klokken 07:39
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. juli 2019, klokken 00:15
Sitat fra: daktari på fredag 05. juli 2019, klokken 23:56
Forbruket med sykler på taket, tja... Brukte 75% soc (96-21) på 21 mil og snitt 73 km/t hvorav 10 mil var 4-felts.

Oj, såpass høyt?
Hvis ti av de milene var på motorvei med tilhørende hastighet er det nesten å forvente. Men da må det ha gått sakte resten.
ikke egentlig, men mulig den talte forbruk mens jeg var og kjøpte pølser i starten av turen, brukte "keep climate on" da. Resten av turen gikk også nesten bare i 80-soner.  Usikker på vindretning i går, men det var noe vind. La meg i 120 på E6.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Sykler på taket drar mye. For maks rekkevidde er det mye bedre med stativ på hengerfeste. Ingen fare for skade pga varm eksos heller :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. juli 2019, klokken 09:37
Sykler på taket drar mye. For maks rekkevidde er det mye bedre med stativ på hengerfeste. Ingen fare for skade pga varm eksos heller :D
Nei, men syklene blir veldig bedritne på hengerfeste. Har kjørt mye med begge deler, og utenom støy og forbruk er sykler på taket å foretrekke. Men nå hater jeg takstativ også da...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Må bare legge til at jeg venter på hengerfestet, det ble lovet raskere levering uten fabrikkmontert, noe som i ettertid ikke stemte helt. Håper jeg får det i sommer. Men med familie på 5 må vi uansett ja sykler på taket.

Forbruket ville nok vært lavere hvis jeg kjørte efficiency-programmet istedet for mitt individuelle oppsett med komfort fjæring og sport/boost på motor.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hårek

Sitat fra: daktari på fredag 05. juli 2019, klokken 23:56
... Har nå slått av at ACC skal følge fartsgrenser (som er veldig kjekt på landeveien), så rubbish data ødelegger for en bra funksjon. :-1:
Så det stemmer ikke det som står i instuksjonsboken (PDF side 132): "Trafikkskiltgjenkjenningen tilpasser ikke bilens hastighet til fartsgrensene."?
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

forzaman

Sitat fra: Hårek på lørdag 06. juli 2019, klokken 17:19
Sitat fra: daktari på fredag 05. juli 2019, klokken 23:56
... Har nå slått av at ACC skal følge fartsgrenser (som er veldig kjekt på landeveien), så rubbish data ødelegger for en bra funksjon. :-1:
Så det stemmer ikke det som står i instuksjonsboken (PDF side 132): "Trafikkskiltgjenkjenningen tilpasser ikke bilens hastighet til fartsgrensene."?


Jo, det stemmer. Trafikkskiltgjenkjenning i seg selv viser bare lest hastighet fra skiltet i dashboard/HUD. Men når du kombinerer dette med "prediktiv fartsregulering", så justerer bilen hastighet etter skiltene (eller som mange dessverre påpeker også etter navigasjonsdataene som ofte er veldig feil....).

Hårek

OK, da fant jeg kapitlet som heter 'Prediktiv regulering'. Takk.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

erikho

Hei, jeg vurderer aa kjoepe en e-tron, men kjoerer mye paa motorvei. Noen som vet ca hva consumption el. rekkevidde er hvis man setter cruisekontrollen paa 100km/t sommerstid?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA