Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi e-tron. Erfaringer så langt

Startet av Onkel, søndag 21. april 2019, klokken 23:45

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. juni 2019, klokken 18:20
Blir ikke alltid rett på første forsøk :)

Er vel ikke det at Audi ikke har laget bil før, de mangler bare kompetansen som finnes her inne. ;)

Litt seriøst, så tror jeg det ofte er vanskelig å vite om noe er en dårligere løsning eller bare uvant. Særlig hvis man er negativt eller skeptisk. Personlig savner jeg ikke radiobil følelsen, men det kan godt hende at det er fremtiden, siden det er enkelt å forholde seg til. AV/PÅ. Som sagt synes jeg MB sin løsning virker fin og håper det er et tegn i tiden med mindre fokus på enpedal.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Ikke bare mangler den creep, men den ruller fritt når man parkerer (ikke auto-hold). Dummere kan det rett og slett ikke gjøres, det er faktisk "worst of all worlds"...
Det er rett og slett ikke mulig å forstå rasjonalet bak dette designet, spesielt når de har gitt oss fritt konfigurerbar 10-talls kjøre-programmer og ørti farger på interiørets m.m.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 24. juni 2019, klokken 22:33
Ikke bare mangler den creep, men den ruller fritt når man parkerer (ikke auto-hold). Dummere kan det rett og slett ikke gjøres, det er faktisk "worst of all worlds"...
Fanboy kan en ikke beskylde deg for å være

Det finnes ingen bil som er «best of all worlds», pick your poison basert på egen kjøring og krav/behov.

At bilen mangler Creep er et pluss for meg.

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 24. juni 2019, klokken 22:33
Ikke bare mangler den creep, men den ruller fritt når man parkerer (ikke auto-hold). Dummere kan det rett og slett ikke gjøres, det er faktisk "worst of all worlds"...
Det er rett og slett ikke mulig å forstå rasjonalet bak dette designet, spesielt når de har gitt oss fritt konfigurerbar 10-talls kjøre-programmer og ørti farger på interiørets m.m.

Creep kommer til å forsvinne med fossilbilen, get used to it. :)

Auto-Hold er vel en funksjon som kan aktiveres/deaktiveres i menyen et sted. Jeg har ikke hatt noen problemer med å lukeparkere f.eks. i Lillehammers famøse, gater eller diverse steder i Oslo. Heller ikke ved vanlig kjøring ila. 8.000 km, inkl. mye bykjøring, p-hus, kø og knot, har bilen rullet bakover utilsiktet én eneste gang. Og kan ikke si jeg har hørt andre klage på dette. Nysgjerrig på hva du gjør annerledes.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Med creep kontrollerer man parkeringen kun med bremsepedalen. Uten creep (med regen) kontrollerer man bilen kun med gasspedalen. Smak og behag men samme prinsipp, kun en fot!

På Audi derimot må man bruke begge om hverandre.

Jepp, jeg har en guffen parkering med innkjøring i bakke som så skal rygges ned og 90 grader mellom en annen bil og en bod. Må alltid frem og tilbake et par ganger, stor bil. Selve parkeringen heller også nok til at bilen triller, men ikke nok til at hill hold aktiveres.
Når brekket ikke går på i park og bilen ruller 5 cm når du tar foten av bremsen er det 5 av 10 cm igjen til husveggen... Dette er daglig utfordring.

Men svingradiusen er bra!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juni 2019, klokken 23:35
Sitat fra: daktari på mandag 24. juni 2019, klokken 22:33
Fanboy kan en ikke beskylde deg for å være

Det finnes ingen bil som er «best of all worlds», pick your poison basert på egen kjøring og krav/behov.
Nei, har nok kritisk sans  mot prinsipielle beslutninger som er dårlige.

Men bilen er veldig bra på ganske så mye, så akkurat at Audi velger å være anderledes her er skuffende. "Vi kan ikke kopiere Tesla her"...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juni 2019, klokken 23:35
At bilen mangler Creep er et pluss for meg.

Hvordan kan det være et pluss at den mangler muligheten for det? Jeg setter stor pris på å kunne slå det på på Teslaen, de som ikke vil ha det kan la være. Enkelt og greit ;)

Når man til stadighet manøvrerer inn på plasser i P-hus så trange at det er snakk om 2-3cm på siden før speilet går borti (innfelt) og kanskje 5cm til overs bak bilen og endog må klatre ut på passasjersiden er det greit med creep. Det gjør det enkelt å bedrive "millimetermanøvrering". Å flytte foten fra pedal til pedal tar alt for lang tid for slik finmanøvrering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. juni 2019, klokken 09:14
Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juni 2019, klokken 23:35
At bilen mangler Creep er et pluss for meg.

Hvordan kan det være et pluss at den mangler muligheten for det? Jeg setter stor pris på å kunne slå det på på Teslaen, de som ikke vil ha det kan la være. Enkelt og greit ;)

Når man til stadighet manøvrerer inn på plasser i P-hus så trange at det er snakk om 2-3cm på siden før speilet går borti (innfelt) og kanskje 5cm til overs bak bilen og endog må klatre ut på passasjersiden er det greit med creep. Det gjør det enkelt å bedrive "millimetermanøvrering". Å flytte foten fra pedal til pedal tar alt for lang tid for slik finmanøvrering.
Hver sin smak. Har aldri skrudd det på i noen bil. Selv med behov for milimetermanøvrering.

Det må jo være noe som skiller biler fra hverandre. Det plager meg ikke at jeg kan skru på creep i min bil selv om jeg ikke bruker det.

Skal prøvekjøre EQC på fredag, tror jeg da skal prøve å dra rett til Audi og få en tur med E-tron etterpå for sammenligningens skyld.

4Matic Fanatic

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. juni 2019, klokken 18:08
...Skal prøvekjøre EQC på fredag, tror jeg da skal prøve å dra rett til Audi og få en tur med E-tron etterpå for sammenligningens skyld.
Kan bli interessant, spesielt på støynivå har EQC fått skryt, samtidig som du slipper trikkelyden.

Counterpointer

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 25. juni 2019, klokken 22:28
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. juni 2019, klokken 18:08
...Skal prøvekjøre EQC på fredag, tror jeg da skal prøve å dra rett til Audi og få en tur med E-tron etterpå for sammenligningens skyld.
Kan bli interessant, spesielt på støynivå har EQC fått skryt, samtidig som du slipper trikkelyden.
«Trikkelyden» har jeg ikke merket selv, bare hørt om. Skal være kritisk lytter på fredag

elektro

#115
Sitat fra: daktari på tirsdag 25. juni 2019, klokken 08:02
Med creep kontrollerer man parkeringen kun med bremsepedalen. Uten creep (med regen) kontrollerer man bilen kun med gasspedalen. Smak og behag men samme prinsipp, kun en fot!

På Audi derimot må man bruke begge om hverandre.

Jepp, jeg har en guffen parkering med innkjøring i bakke som så skal rygges ned og 90 grader mellom en annen bil og en bod. Må alltid frem og tilbake et par ganger, stor bil. Selve parkeringen heller også nok til at bilen triller, men ikke nok til at hill hold aktiveres.
Når brekket ikke går på i park og bilen ruller 5 cm når du tar foten av bremsen er det 5 av 10 cm igjen til husveggen... Dette er daglig utfordring.

Men svingradiusen er bra!

Man må jo fortsatt bruke gass og brems når man rygger, selv om man har creep. På flatmark er det mindre stress å jokke bilen på plass når den står stille hver gang man slipper pedalene, synes nå jeg.. Men begge deler fungerer greit, så lenge jeg slipper å clutche. :) Skjønner at du har en utfordrende parkering da..

En fordel med å slippe å holde inn bremsen mens du står stille og vrir på rattet er du slipper den stygge lyden som kommer fra forstilling/bremser på enkelte biler. Var faktisk inne hos Tesla og spurte om dette, men det skulle visst være sånn. :o Vil tro det fører til mindre slitasje når hjulene ikke er låst.

Ved _kjøring_ må man fremdeles bremse på biler laget for mer enpedalskjøring, bare litt sjeldnere. Og i den grad det er slitsomt å bevege føttene, synes jeg det er mindre slitsomt å kjøre når jeg kan gå av gasspedalen uten at bilen bremser, i stedet for at foten skal være limt til den. Men der er det vel bare å konkludere med at det finnes «to skoler». :) «Worst of all worlds» er bare totalt annerledes enn min opplevelse. Interessant.

Som en kuriositet kan jeg fortelle at e-Golfen som jeg har kjørt i fire år ikke har creep. Sjekket i går. Jeg trodde det.. så opptatt er jeg av det. ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Espen Hugaas Andersen

#116
Sitat fra: elektro på onsdag 26. juni 2019, klokken 07:25Man må jo fortsatt bruke gass og brems når man rygger, selv om man har creep. På flatmark er det mindre stress å jokke bilen på plass når den står stille hver gang man slipper pedalene, synes nå jeg.. Men begge deler fungerer greit, så lenge jeg slipper å clutche. :) Skjønner at du har en utfordrende parkering da..
Man trenger ikke bruke gass til særlig grad. Det er mest hvis man skal rygge i oppoverbakke - da har ikke creep tilstrekkelig effekt på Tesla, i hvert fall. (Men det bør vel være mulig å implementere at den regulerer på hastighet, ikke effekt. Så utelukker ikke at andre enn Tesla har løst det bedre.)

Jeg hadde creep av de første par ukene med Tesla, og syns det var behagelig inn mot rundkjøringer og slikt. Men å parkere i garasjen min føltes direkte utrygt. Å forsøke å finne det punktet på gasspedalen der bilen bare beveger seg noen få cm bakover, og så skyndte seg over til bremsen, i tilfelle man har trykket litt for hardt og bilen vil komme i kontakt med bakveggen av garasjen; det er nervepirrende. Så klart, størrelsen på bilen har nok litt å si. Om jeg kjørte egolf hadde jeg vel hatt nærmere en halv meter margin i alle retninger...

Jeg har ikke prøvekjørt e-tron, men manglende creep er definitivt en ulempe, fra mitt ståsted. Bilen er ikke så liten.

Sitat fra: elektro på onsdag 26. juni 2019, klokken 07:25Ved _kjøring_ må man fremdeles bremse på biler laget for mer enpedalskjøring, bare litt sjeldnere. Og i den grad det er slitsomt å bevege føttene, synes jeg det er mindre slitsomt å kjøre når jeg kan gå av gasspedalen uten at bilen bremser, i stedet for at foten skal være limt til den. Men der er det vel bare å konkludere med at det finnes «to skoler». :) «Worst of all worlds» er bare totalt annerledes enn min opplevelse. Interessant.
Jeg bruker cruise control ganske regelmessig. Da trenger man ikke ha foten på pedalen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Kan nevne at jeg stod i kø i dag. Da fungerte kø-assistenten meget bra. Kan startes fra stillestående ( i motsetning til Jaguar), kjører ned til 0 og starter igjen uten å trykke på gassen hvis man ikke står for lenge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på onsdag 26. juni 2019, klokken 19:24
Da fungerte kø-assistenten meget bra. Kan startes fra stillestående ( i motsetning til Jaguar), kjører ned til 0 og starter igjen uten å trykke på gassen hvis man ikke står for lenge.
Samme som eGolf mao. Irriterer meg at den ikke kan startes fra under 20 på Jaguaren, ellers fungerer den noenlunde greit..

Tellus

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 28. juni 2019, klokken 08:54
Samme som eGolf mao. Irriterer meg at den ikke kan startes fra under 20 på Jaguaren, ellers fungerer den noenlunde greit..

Mener da bestemt at ACC starter automatisk også i hastigheret under 20 km/t for I-Pace. Stopper du helt opp derimot må du starte med et lett trykk på gasspedalen. Ikke akkurat noe stort problem  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA